(4 uren geleden)Arend-Jan schreef: Jullie richten je in de hele discussie op het verkeerde deel van het systeem. De fiets blijft namelijk even efficiënt, maar de rijder wordt efficiënter, althans dat is altijd de claim geweest van de (diverse) producenten van niet-ronde kettingbladen.Dat zeg ik:
Dus als je al dingen zou willen gaan meten, dan moet je kijken of de verhouding hartslag / vermogen verandert. En/of de hoeveelheid lactaat bij een bepaald vermogen.
Je zou ook kunnen testen of je met ovale bladen als persoon in staat bent een hoger gemiddeld vermogen te trappen per vaste tijdseenheid vergeleken met ronde bladen. Dat zou dan namelijk hetzelfde zeggen: dat je als mens efficiënter vermogen kan leveren bij niet-ronde bladen.
(9 uren geleden)365cycle schreef: PS: Nog even een laatste aanvulling op die bladendiscussie. Zoals ik het ervaren heb vertraag je met ovale bladen het deel van de slag waarop je kracht kan zetten, en versnel je het deel van de slag waarop dat niet kan (dus waarop je het momentum nodig hebt om door te bewegen). Het gevolg daarvan is dat je dus meer tijd hebt om kracht te zetten in hetzelfde deel van de omwenteling, oftewel; je kan meer kracht zetten per omwenteling. Het vermogen dat je trapt zou dus hoger uit moeten komen wanneer je op ovale bladen ingespeeld bent.Hooguit een fout in het eerste deel van het vetgedrukte; je kan namelijk langer kracht zetten, niet meer. Je kan dus wél meer vermogen leveren.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.