08-Nov-2024, 10:49 PM
We hebben deze zomer erg aangenaam gefietst van Hannover naar Dresden. Van daar de trein naar Berlijn en na een paar dagen de trein naar Deventer. Tot aan Altenburg was erg aangenaam met veel vrijliggende fietspaden en picknick plekken. Landschappelijk fraai. De steden en stadjes ook. Van Altenburg naar Dresden was minder fraai. Veel langs drukkere wegen eindeloze akkers met weinig variatie. En bijna nergens onderweg mogelijkheid om koffie te drinken. Af en toe nog wel een leuk stadje.
We konden overal kamperen, behalve op het traject van Jena tot net boven Chemnitz. Te ver voor een dagtocht, dus in Altenburg een hotel gepakt. De camping Am Badensee ten noorden van Dresden is in het hoogseizoen afschuwelijk. Berlijn is altijd geweldig en zeer fietsbaar.
De Harz is ons slecht bevallen. Ultrasteile onverharde wegen die soms slecht begaanbaar waren. Met een bepakte tandem niet te doen en ik vermoed met eenbepakte ligfiets niet veel beter. En veel van de fijnspar bossen zijn al jaren volledig dood. Maar je kunt goed om de Harz heen fietsen.
We waren dus niet ligfietsend maar met de tandem. Dat zorgt voor wat uitdagingen in de trein. Duitsland met fiets en trein is sowieso een bizarre mix van comfort stress hilariteit en chagrijn. Trein en fiets is erg goedkoop, maar het kan zo maar zijn dat de trein niet stopt op het station waar je had willen overstappen. Dat je vervolgens vriendelijk wordt geholpen naar een volgende trein waar je dan op hoge toon uitgeschreeuwd wordt omdat je fiets te lang is. Dat je maar weer omboekt naar een andere trein die dan weer zo ernstig vertraagd dat je de aansluiting mist. Om vervolgens het bijltje er bij neer te gooien terwijl je nog lang niet op de plaats van bestemming bent.
De reis van Berlijn naar Deventer ging bijna vlekkeloos. De wagons waren gehusseld wat voor lichte instapstress zorgde. En ergens halverwege stopten we voor onbepaalde tijd op een nondescript stationnetje omdat er een schip tegen een treinviaduct was gevaren en het niet duidelijk was of de trein nog wel over die brug kon. Na een uurtje bleek het loos alarm en ging de reis zonder verder oponthoud door.
Als je wilt reizen met fiets en trein zorg dan dat je in een IC of ICE altijd een fietsplek hebt gereserveerd. In de regionale RE treinen kan je zonder gereserveerde fietsplek je fiets plaatsen. Informeer vooraf naar de mogelijkheden voor het meenemen van een ligfiets. Ik vermoed dat je met een trike problemen krijgt, maar geen ervaring mee.
Andere aanraders voor fietsreizen door Duitsland: Ostseeradweg en dan vooral Rügen. En van Freiburg naar de Bodensee.
We konden overal kamperen, behalve op het traject van Jena tot net boven Chemnitz. Te ver voor een dagtocht, dus in Altenburg een hotel gepakt. De camping Am Badensee ten noorden van Dresden is in het hoogseizoen afschuwelijk. Berlijn is altijd geweldig en zeer fietsbaar.
De Harz is ons slecht bevallen. Ultrasteile onverharde wegen die soms slecht begaanbaar waren. Met een bepakte tandem niet te doen en ik vermoed met eenbepakte ligfiets niet veel beter. En veel van de fijnspar bossen zijn al jaren volledig dood. Maar je kunt goed om de Harz heen fietsen.
We waren dus niet ligfietsend maar met de tandem. Dat zorgt voor wat uitdagingen in de trein. Duitsland met fiets en trein is sowieso een bizarre mix van comfort stress hilariteit en chagrijn. Trein en fiets is erg goedkoop, maar het kan zo maar zijn dat de trein niet stopt op het station waar je had willen overstappen. Dat je vervolgens vriendelijk wordt geholpen naar een volgende trein waar je dan op hoge toon uitgeschreeuwd wordt omdat je fiets te lang is. Dat je maar weer omboekt naar een andere trein die dan weer zo ernstig vertraagd dat je de aansluiting mist. Om vervolgens het bijltje er bij neer te gooien terwijl je nog lang niet op de plaats van bestemming bent.
De reis van Berlijn naar Deventer ging bijna vlekkeloos. De wagons waren gehusseld wat voor lichte instapstress zorgde. En ergens halverwege stopten we voor onbepaalde tijd op een nondescript stationnetje omdat er een schip tegen een treinviaduct was gevaren en het niet duidelijk was of de trein nog wel over die brug kon. Na een uurtje bleek het loos alarm en ging de reis zonder verder oponthoud door.
Als je wilt reizen met fiets en trein zorg dan dat je in een IC of ICE altijd een fietsplek hebt gereserveerd. In de regionale RE treinen kan je zonder gereserveerde fietsplek je fiets plaatsen. Informeer vooraf naar de mogelijkheden voor het meenemen van een ligfiets. Ik vermoed dat je met een trike problemen krijgt, maar geen ervaring mee.
Andere aanraders voor fietsreizen door Duitsland: Ostseeradweg en dan vooral Rügen. En van Freiburg naar de Bodensee.