(, 07:11 AM)LigfietsWilsum schreef: Hoekie heeft het over de iq-x, 365cycle over de iq-xe.Ik rijd inderdaad met de IQ-X E (ja die spatie hoort daar), alle drie keren dat ik 'm gehad heb. 2x daarvan had ik 'm van ICB.
Die laatste heeft een andere spanningsregelaar vermoed ik.
Deze lamp is eigenlijk bedoeld voor E-bike gebruik (vandaar de E), en daarmee eigenlijk gemaakt voor een veel hogere spanning. Je mag 'm met alles tussen 6 en 60V voeden.
De gewone IQ-X is bedoeld voor gebruik met een dynamo, volgens mij wordt daar formeel niet eens een spanningsbereik voor opgegeven. Wat voor electronica erin zit (behalve een LED en controller) weet ik niet. Een normale fietsdynamo levert 0,5A bij 6V mits belast met de juiste weerstand van een voorlamp (die neemt 0,45A op) en een achterlamp (neemt 0,05A op): V = A x Ω dus 6 / 0,45 = dik 13 Ω
Als Hoekie inderdaad een IQ-X had moet er inderdaad wel bijna iets van electronica in zitten; 12,6 / 13 = bijna 1A. Zonder spanningsregelaar wordt dat dus ook 12W, en een IQ-X levert aan 2,7W al 100 Lux. De beide lampen hebben volgens mij dezelfde LED, bij het dubbele van spanning (ik ga er vanuit dat de buck converter wel wat verlies oplevert) komt er al best wat warmte vrij. Ik kan me niet voorstellen dat die lamp dan ook nog heel blijft bij bijna 4x zoveel energie als "het origineel".
(, 03:11 AM)Hoekie schreef: Ik had mijn post aangepast...dacht niet dat je ook in de nacht aan het typen wasIk moest even een storing oplossen en dan is er ook weleens tijd om wat te typen
Ben morgen vrij dus het is al weekend.
Ga mijn post echter niet aanpassen. De strekking is niet veranderd
(, 03:11 AM)Hoekie schreef: Veel licht ehhh op één plek. Oftewel veel lux maar weinig lumen=licht.In één straal inderdaad. Zoals gezegd: De IQ-X (E) heeft een smalle lichtbundel, en daar moet je je rijgedrag op aanpassen of extra licht toevoegen.
En veel te smal = gevangen in lichtbeeld, bochten blind nemen = gevaarlijk.
Voor een lamp die als dynamolamp ontworpen is is dat logisch, want je hebt maar 2,7W om een enorme bak licht mee te maken. Dat de SL-F en SL-X beide een mooier lichtbeeld maken is dus ook niet zo gek, maar mijn voorkeur ligt ergens anders. Ik rijd ook best vaak 's avonds of 's nachts.
(, 03:11 AM)Hoekie schreef: Tsja, ik heb een defecte IQ-X gehad en de twee SL F's nog altijd 100% betrouwbaar.Maar komt dat misschien door verkeerd gebruik? Of had je wel de IQ-X E? En zelfs als het niet aan jou lag, dan nog... jij één defecte IQ-X, ik destijds issues met een SL-AX en de Lupine accu met problemen in de BMS. Daarnaast een fietsendealer die meerdere keren een hele doos vol koplampen en accu's naar Lupine moest sturen voor garantie. Ik was niet ontevreden over mijn koplamp, maar zou er nooit weer één kopen. De kans is mij te groot dat je zo'n duur ding in 2 jaar volledig mag afschrijven.
(, 03:11 AM)Hoekie schreef: 90% met DRL. Is voldoende tot op een paar weken in het jaar na. DRL van een SL F is heel wat anders dan de DRL van een IQ-X..Ik heb de DRL van de IQ-X (E) nog nooit gebruikt, ik heb altijd gewoon de lamp aan. Bij een lamp die efficiënt is kan dat ook. De SL-AX trok op de gedimde stand al zo'n 10W, gewoon dimlicht 16W, en groot licht als ik het me goed herinner zo'n 30W, dus gebruikte ik daar de DRL (met sensor) wel.
(, 03:11 AM)Hoekie schreef: Dimlicht of grootlicht maar weinig of slechts kort. Itt tot de SL F kan je de DRL van een IQ-X NIET forceren. Bij de SL F WEL. Hierdoor gegarandeerd laag accu verbruik.De IQ-X (E) is gewoon zuinig, in tegenstelling tot de SL F. Die laatste heb ik nooit gemeten, maar als ik me niet vergis is voor beide het minimum dat je accu moet kunnen leveren 16W, voor de IQ-X E is dat 7,5W. Dat minimumvermogen geven ze niet op omdat de SL F het nooit nodig heeft.
(, 03:11 AM)Hoekie schreef: Geen onbetrouwbare spanningsregelaar meer. Die is bij mij defect geraakt en een keer is een kabel gesmolten door de hitte op de spanningsregelaar.Maar komt dat dan door verkeerd gebruik? Of had je wel de E-versie?
(, 03:11 AM)Hoekie schreef: Geen handmatige hoogteverstelling meer nodig. Zalig. Wat was ik dat zat.Da's persoonlijk. Ik vind het prettiger dan een niet zo heel erg snelle schakelaar. Die schakelaar was zeker irritant toen de batterij daarvan leeg raakte op het moment dat ik net groot licht had aangeklikt... wat een stomme uitvinding was dat zeg. Als je een Lupine koopt, neem dan in ieder geval geen A-variant. Ik heb het uiteindelijk opgezelost door een CR2032 met kabel eraan en stepdown te regelen.
(, 03:11 AM)Hoekie schreef: Wanneer BUMM, en BUMM een te schakelen DRL toe zou voegen, dan zou mijn keuze een IQ-XS met grootlicht zijn. Ook Theo's keuze. Maar zoals gezegd hebben ze ook weer geen ervaring met de 12v SL's.Nu snap ik het niet meer. Hebben ze nou wél of géén ervaring met de SL?
(9 uren geleden)Hardloper schreef: 365cycle kan jij misschien een foto posten van wat voor zicht je hebt met nu alleen de IQ-XE in het donker zonder straat lantaarns. Ik zag een foto van Ymte met zijn Tuna en heb de indruk dat het meevalt met hoeveel beperkt zicht.Hoe je koplamp gemonteerd zit beïnvloedt het lichtbeeld behoorlijk. Een QV heeft twee hoge koplampen. In de Milan zit de koplamp zo "verstopt" dat een deel van het lichtbeeld wegvalt tegen de carrosserie. In de Tuna kan de koplamp op twee plaatsen (boven de luchtinlaat en erin, naar keus). In de Snoek (L) ligt ie mooi hoog in de neus.
En andere hun verlichting willen showen mag dat ook. Geef ook even aan welk model vm en verlichting? Mensen die een safety module hebben. Een foto van de verschillende mogelijke verlichting is wel interessant. Dan kunnen we makkelijker zien de zin en onzin van zo’n module.
Ik kan dus wel een foto maken, maar een perfect advies van welke koplamp je moet kopen kan je daarmee niet maken. De IQ-XM E doet het bijvoorbeeld best aardig in een Snoek, maar deed het in mijn Milan eigenlijk best wel slecht, omdat het grootlicht óf het dimlicht door de lage montage zo goed als onbruikbaar was (onhandig om te moeten kiezen). De reden dat ik er wél blij mee was, was dat ik er nog een Cyo Premium naast had zitten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.