Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
XL Hotspot in 3d-print
#1
Ik rij nu een jaar met een Safety Module oftewel Hotspot op de smurfenmuts van mǹ BulkMK1. Daar zit een IQ-XE lamp in. Ik ben inmiddels ervan overtuigd dat het voor de veiligheid een zeer goede aanvulling is met de hoge positie, de brede lichtbundel en de belichting van de velomobiel in volledig duister maakt deze nog veel zichtbaarder dan wanneer er alleen lampen en reflectie in het spel zijn.
Maar er zitten ook wat haken en ogen aan.
-De IQ-XE heeft eigenlijk teveel licht in het nabije veld en dat schijnt enigszins in de spiegels. Van achterop komende lampen kun je nog steeds zien in het donker, dat wel.
-Er zitten twee camera`s in mǹ Hotspot, maar de voorste heeft eigenlijk geen plek, wat me dwong om de verstelbaarheid van de lamp op te offeren en zowel camera als lamp in te kitten zonder de gebruikelijke bevestiging/verstelling. Niet zo handig. 
-de IQ-XE heeft geen grootlicht, Een beetje jammer.

Nu is er al enige tijd een lamp van B&M die beter zou passen bij de velomobiel de IQ-XL.Maar zoals de naam al doet vermoeden is het een GROTE lamp. Op het Velomobilforum https://www.velomobilforum.de/forum/inde...-xl.68454/ is deze lamp uitgebreid besproken en er moest natuurlijk een Hotspot speciaal voor deze lamp komen. 3D print is snel en kleine oplages inmeerdere varianten is mogelijk. Inmiddels heeft een professionele partij de zaak aan zich genomen (Axel van Velomobile-SH) en na de eerste 3D-proefdrukken en vele amendementen op het originele design is het nu zover
dat de eerste op de markt komen. Vooralsnog voor Bulk velomobielen.

De eerste variant van de XL-Safety Module is extra hoog zodat een Varia radar (de opname daarvoor is al mee geprint in het ontwerp) achterop past en er ook een voor en achter bulletcamera passen. Het aardige is dat de voorste camera verder naar achteren kan zitten en daardoor minder strooilicht van de lamp mee krijgt en ook minder ademlucht die vanonder de kap komt en de lens soms doet beslaan.
De lamp zelf kan meer of minder diep in de module worden geplaatst waardoor je in staat bent om de hoeveelheid strooilicht op de neus en spiegels van de velomobiel te minimaliseren. Sowieso heeft deze XL lamp veel minder nabij veld verlichting dan de XE. Iemand bij B&M schijnt de velonauten ter wille te zijn met deze lamp die specifiek op ons lijkt toegesneden. Jammer dat ie zo groot moet zijn.
De lamp heeft een dim- en een grootlicht stand die middels een schakelaar op het stuur wordt bediend. De kabel naar deze schakelaar is te kort als je deze schakelaar op het stuur wilt hebben (dat wil je) dus deze kabel moet verlengd worden. Wanneer je kunt solderen en kleuren van kabels kunt onderscheiden is dat geen probleem, maar ach en wee, de garantie is dan weg helaas. Flauw hoor. Niettegenstaande heb ik de hete bout ter hand genomen en met succes de kabel verlengd. Big Grin  

Axel heeft as-we-speak de 3d drukkers draaien, dus ik hoop binnenkort met XL licht rond te fietsen.

Kleuren zijn beperkt beschikbaar door de specifieke samenstelling met carbonvezels. Het is eventueel mogelijk (voor de doe-het-zelver) te schuren en te lakken in de wenskleur. Maar niet elke lak hecht goed op plastic en of de kleur perfect is? Dus dit vergt enige studie.

[Afbeelding: 367184-5c33e1f72d6a5b71580b483280991787....kVhMv_tofw]
Antwoord }
#2
Ik vind het 3d werk van Axel echt geweldig om te zien, in veel screenshots zie je hoeveel denkwerk er in het ontwerp gaat. Het uiteindelijke resultaat vind ik persoonlijk niet zo heel mooi (doet me aan zo'n cartoon periscoopje denken) en ik vind het pootje nogal aan de dunne kant, goed voor de aero, maar ook gevoeliger voor schade.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#3
(20-Nov-2024, 08:24 PM)Gideonaut schreef: en ik vind het pootje nogal aan de dunne kant, goed voor de aero, maar ook gevoeliger voor schade.
Dat is in mijn optiek een pluspunt. Bij mijn koprol met de Bülk was de enige reden dat ik een sneetje op m'n hand kreeg het feit dat de voet van m'n spiegel sterk genoeg was om een scheur in de Bülk te maken.
Als dat pootje lekker zacht is breekt ie snel, maar is de kans dat je alleen een nieuwe spiegel (en dus ook volop spuitwerk) nodig hebt veel groter. 

Een reparatie aan de muts is zeker bij een Bülk geen feest, dat wordt al snel lelijk. Je kan er nauwelijks fatsoenlijk met je hand in, laat staan zien wat je aan het doen bent.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Het gaat hier om met carbonvezels versterkt filament. En Axel test met een hamer.... Een van de redenen dat het een safety module heet, is dat het rollen voorkomt. Dan wil je juist niet dat het meteen afbreekt. Zie https://www.velomobilforum.de/forum/inde...ive.56649/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#5
Toch is dat vaak meer marketing dan megapascals hoor. Sterkte van de meeste gevuld filamenten is weinig beter dan van niet-gevulde. Maar, ze zijn wel een stuk minder prettig voor de mens. Als je ze met de hand bewerkt (jij hebt het over schuren) en dan door een goede loep (of beter: een microscoop) je huid bekijkt weet je niet wat je ziet.

Ik vind de spiegels-met-lampen die ik voor mijn GT gemaakt heb nog steeds beter dan zo'n bult bovenop. Daar zitten lampen in voor een e-bike, gaven flink licht met een goede scherpe lijn (die anderen dus niet verblindt). Ze gaven strijklicht langs de zijkant van de neus en niet bovenop (dus je eigen pupillen vernauwen niet maar je bent toch extra zichtbaar) en met twee koplampen ver uit elkaar ben je overduidelijk 'iets vreemds' op het fietspad. Ik merkte veel verschil (in gedrag van anderen) t.o.v de standaard lampen onderaan.

De enige reden dat ik het voor mn SnoekL nog niet gedaan heb, is dat deze me nog te nieuw is, en ik de fabrieksspiegels wel erg fraai compact vind, meegespoten in metallic oranje. Maar nu met de donkere dagen denk ik dat ik toch weer een setje ga printen en erop ga zetten.

Een Varia achterop is inderdaad echt super, dat kan ik iedereen aanraden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , twilwel
#6
Ja ik heb ook jaren gereden met IQ-Speed lampen op mijn Mango gemonteerd op houders bij de spiegels. Veel beter dan lampen vooraan. Maar het is toch een beetje een knutsel oplossing, kabels niet mooi weggewerkt, ik tikte nogal eens tegen de lampen en dan moet je ze weer rechtzetten, een kwart van je licht (geen strijklicht. deel van de lichtbundel) schijnt nutteloos tegen de body, je hebt twee lampen nodig. Nee, ik heb liever bovenop, goed opgeborgen en maar 1 lamp nodig. De positie zo hoog mogelijk levert betere zichtbaarheid op. Zo wordt mij in ieder geval regelmatig vertelt wanneer ik onderweg eens stil sta en ik meen het ook op te mogen maken uit de opgestoken duimen wanneer (altijd) ik overdag de lamp aan heb.

Je hoeft alleen te schuren wanneer je perse een andere kleur wilt dan de vier opties en natuurlijk moet je oppassen met stof van het schuren, vooral met inademen. Nat schuren is ook een optie of direct afzuigen van het stof, masker.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#7
In een Ligfiets& van 2023? Denk ik. Zag ik een artikel over lampen. Volgens mij stond erin dat een Sigma 80 lumen of nog niet eens, boven op de motorkap van een DF effectiever was. Dan een later geplaatste 150 Lumen B&W koplamp bij de lucht inlaat. En hierin kwam ook iets naar voren dat een safety module op een meer gunstige plek de lamp bevestigd zat. Ergens ben ik wel benieuwd naar. Neem je beter de 150 lumen koplamp bij een Snoek / Tuna etc. Of laat je beter 2x de 80 lumen erin zitten? En in beide gevallen eventueel aangevuld met de safety module met 300 lumen B&M.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , 365cycle
#8
(, 03:37 PM)twilwel schreef: Ja ik heb ook jaren gereden met IQ-Speed lampen op mijn Mango gemonteerd op houders bij de spiegels. Veel beter dan lampen vooraan. Maar het is toch een beetje een knutsel oplossing, kabels niet mooi weggewerkt, ik tikte nogal eens tegen de lampen en dan moet je ze weer rechtzetten, een kwart van je licht (geen strijklicht. deel van de lichtbundel) schijnt nutteloos tegen de body, je hebt twee lampen nodig. Nee, ik heb liever bovenop, goed opgeborgen en maar 1 lamp nodig. De positie zo hoog mogelijk levert betere zichtbaarheid op. Zo wordt mij in ieder geval regelmatig vertelt wanneer ik onderweg eens stil sta en ik meen het ook op te mogen maken uit de opgestoken duimen wanneer (altijd) ik overdag de lamp aan heb.

(, 04:02 PM)Hardloper schreef: In een Ligfiets& van 2023? Denk ik. Zag ik een artikel over lampen.

Ondertussen even nageken. Ligfiets& 2022-4 op blz 20. Simpele oplossing voor Strijklicht bij DF en DF XL. Dit artikel bevestigd Twilwel verhaal.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , 365cycle
#9
Begrijp me niet verkeerd. Ik zou 1 mistlamp (of twee) voorin laten. Het komt weliswaar niet zo vaak voor, maar als het zwaar mistig is en donker heb je aan hooggeplaatste lampen helemaal niks. Je ziet dan als het ware een witte wand voor je. Ik heb ze in Roemenie hier ook op gewezen toen bleek dat ze geen lamp voorin deden toen ik de Safety Module had besteld bij mǹ Bulk.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hardloper , Willeke_IGKT
#10
(, 03:37 PM)twilwel schreef: Ja ik heb ook jaren gereden met IQ-Speed lampen op mijn Mango gemonteerd op houders bij de spiegels. Veel beter dan lampen vooraan. Maar het is toch een beetje een knutsel oplossing, kabels niet mooi weggewerkt, ik tikte nogal eens tegen de lampen en dan moet je ze weer rechtzetten, een kwart van je licht (geen strijklicht. deel van de lichtbundel) schijnt nutteloos tegen de body, je hebt twee lampen nodig.
De oplossing van Arend-Jan is minstens zo professioneel als wat Axel maakt. Ik heb hier een setje liggen dat op als het goed is volgende week op de Tuna komt. Vrees dat de gemiddelde Audi-rijder jaloers op me gaat zijn Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Hardloper , Willeke_IGKT
#11
(, 10:35 PM)365cycle schreef: De oplossing van Arend-Jan is minstens zo professioneel als wat Axel maakt. Ik heb hier een setje liggen dat op als het goed is volgende week op de Tuna komt. Vrees dat de gemiddelde Audi-rijder jaloers op me gaat zijn Big Grin
 
Ik ben geen Audi rijder, maar wil wel graag fotoś zien als het zover is :-)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Boyd Maduro
#12
(, 10:44 PM)twilwel schreef: Ik ben geen Audi rijder, maar wil wel graag fotoś zien als het zover is :-)
Na de OBT Wink  Tongue Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(, 10:03 PM)twilwel schreef: Begrijp me niet verkeerd. Ik zou 1 mistlamp (of twee) voorin laten. Het komt weliswaar niet zo vaak voor, maar als het zwaar mistig is en donker heb je aan hooggeplaatste lampen helemaal niks. Je ziet dan als het ware een witte wand voor je. Ik heb ze in Roemenie hier ook op gewezen toen bleek dat ze geen lamp voorin deden toen ik de Safety Module had besteld bij mǹ Bulk.
Nou het is eigenlijk meer de vraag. Is 1x de 150lux een betere keuze, of 2x de standaard minder felle variant. Maar dan ook nog de safety module hebben.

(, 10:35 PM)365cycle schreef:
(, 03:37 PM)twilwel schreef: Ja ik heb ook jaren gereden met IQ-Speed lampen op mijn Mango gemonteerd op houders bij de spiegels. Veel beter dan lampen vooraan. Maar het is toch een beetje een knutsel oplossing, kabels niet mooi weggewerkt, ik tikte nogal eens tegen de lampen en dan moet je ze weer rechtzetten, een kwart van je licht (geen strijklicht. deel van de lichtbundel) schijnt nutteloos tegen de body, je hebt twee lampen nodig.
De oplossing van Arend-Jan is minstens zo professioneel als wat Axel maakt. Ik heb hier een setje liggen dat op als het goed is volgende week op de Tuna komt. Vrees dat de gemiddelde Audi-rijder jaloers op me gaat zijn Big Grin

Nu ben ik toch ook wel benieuwd.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Bij een QV als ook Snoek ziten de lampen hoger dan bij een DF, Milan, Bülk en Alpha.
Een IQ-X is eigenlijk gewoon een gevaarlijke lamp met de smalle beam. Helemaal micdden in de neus.
Eigenlijk zou minimaal een SL F standaard moeten zijn.

Ik heb met een IQ-X op de muts getest. En vergeleken met IQ-X (en SL F) voor in de QV.
Per saldo ongeveer gelijk denk ik. Op de muts lijk ik verlies te merken net alsof de lamp te ver naar achteren staat wat winst door hoogte te niet doet. En ondanks ik de de VM in de schaduw kreeg, was er altijd nog strooilicht.
 
De SL F in de Snoek-L is vergelijkbaar met een enkele SL F in de QV; de plaats hoogte zal niet veel verschillen. Straalt ook net mooi breed.

Met een IQ-XL wil ik graag spelen, maar valt eigenlijk al af omdat de dagrijverlichting niet te forceren is. Die wens heb ik op de Spezi aan meneer BUMM doorgegeven en de wens is genoteerd.

En ja, wil eigenlijk nog beter met een SL X. De nieuwe SL X heeft bovendien standaard twee hele duidelijk dagrijleds aan de zijkanten (door verandere STvZO eisen) waarmee het twee lampen lijken. De 12v ebike versie met bedrade remote = standaard 2024 Alpha Mx lamp.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#15
(, 12:20 AM)Hoekie schreef: NB Bij een QV en Snoek ziten de lampen veel hoger dan bij een DF. 
Een IQ-X is eigenlijk gewoon een gevaarlijke lamp met de smalle beam. Helemaal in de neus van een DF.
Eigenlijk zou minimaal een SL F standaard moeten zijn bij de Snoeks en Tuna. Zoals de SL X standaard is bij de Alpha's.
Die IQ-X is juist echt een fijne lamp. Erg zuinig, en zodra je weet dat je aan de zijkanten geen verlichting hebt kan je daar rekening mee houden.
De SL-F is minder betrouwbaar dan de B+M lampen, en is daarmee mijns inziens juist gevaarlijk. Als ik me niet vergis leveren ze ze in Dronten ook niet graag meer.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
#16
(, 01:20 AM)365cycle schreef:
(, 12:20 AM)Hoekie schreef: NB Bij een QV en Snoek ziten de lampen veel hoger dan bij een DF. 
Een IQ-X is eigenlijk gewoon een gevaarlijke lamp met de smalle beam. Helemaal in de neus van een DF.
Eigenlijk zou minimaal een SL F standaard moeten zijn bij de Snoeks en Tuna. Zoals de SL X standaard is bij de Alpha's.
Die IQ-X is juist echt een fijne lamp. Erg zuinig, en zodra je weet dat je aan de zijkanten geen verlichting hebt kan je daar rekening mee houden.
De SL-F is minder betrouwbaar dan de B+M lampen, en is daarmee mijns inziens juist gevaarlijk. Als ik me niet vergis leveren ze ze in Dronten ook niet graag meer.

Blijkbaar gebruik je hele andere IQ-X dan ik gedaan heb?! 
Fijne lamp? Wat dan?
Erg zuinig? Huh?!  Zonder storingsgevoelige spanningsregelaar is een IQ-X nota bene een stroomvreter.
Betrouwbaar? Het gaat om de lamp niet om de akku. 
Dronten (vm.nl) kent alleen de SL AF met Lupine akku. Niet de SL F en ook niet de SL (A)X.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(, 02:07 AM)Hoekie schreef: Fijne lamp? Wat is er fijn aan? Ik ben benieuwd.
- Veel licht
- fijn lichtbeeld, ook voor rijden bij hoge snelheden
- prima te gebruiken als groot licht en dimlicht: Ik gebruik 'm met hoogteverstelling. Zelfs 60 km/h 's nachts gaat perfect.
- Vele malen zuiniger dan de SL-AX die ik eerder had, vooral als je groot licht nodig hebt.

(, 02:07 AM)Hoekie schreef: Zuinig? SL F heeft 1.5W DRL
Aan DRL heb ik niks. Ik wil 0,6A @ 12V bij vol vermogen, en de IQ-XE doet dat.
Ja klopt, het licht is nogal geconcentreerd op recht vooruit, maar meestal heb ik dat ook vooral nodig.
Het is straks wel de bedoeling dat ik m'n spiegellamp aan één kant ook inschakel als het knipperlicht aan staat, op andere momenten hoef ik daar niet per se te kijken. Verder heb ik die vooral nodig in de stad, zodat ik twee koplampen heb en dus groter lijk.

(, 02:07 AM)Hoekie schreef: Betrouwbaar? Het gaat om de lamp niet om de akku.
De SL-AF en SL-AX zijn me beide afgeraden omdat die weleens uit wil vallen. Met mijn SL-AX heb ik dat in het begin ook 2x meegemaakt; op een stikdonkere weg bij 45 km/h ineens pats, uit. De eerste keer was echt schrikken, met een vrijwel nieuwe fiets; Gelukkig ken ik het goed bij Bruinisse en is het stuk in kwestie kaarsrecht. De tweede keer bleef de camera en overige verlichting het wel doen, het probleem zat dus niet in de stroomtoevoer (en ik had toen ook al geen Lupine-accu meer, want ja... die was ook problematisch). Ik heb echter bewust weer voor de IQ-XE gekozen in m'n huidige fiets, die heeft ICB er voor mij ingezet. 

(, 02:07 AM)Hoekie schreef: Dronten kent niet beter dan de SL AF met Lupine akku.
Ik had vernomen dat ze 'm niet meer verkopen, maar zie 'm nu inderdaad weer staan. Verrassend, hier komt er na akkefietjes (accufietjes?) met zowel een accu van €250 als een lamp van €400 in ieder geval geen Lupine spul meer in.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Ik had mijn post aangepast...dacht niet dat je ook in de nacht aan het typen was Smile
Ben morgen vrij dus het is al weekend.

Veel licht ehhh op één plek. Oftewel veel lux maar weinig lumen=licht.
En veel te smal = gevangen in lichtbeeld, bochten blind nemen = gevaarlijk.

Tsja, ik heb een defecte IQ-X gehad en de twee SL F's nog altijd 100% betrouwbaar.

90% met DRL. Is voldoende tot op een paar weken in het jaar na. DRL van een SL F is heel wat anders dan de DRL van een IQ-X..
Dimlicht of grootlicht maar weinig of slechts kort. Itt tot de SL F kan je de DRL van een IQ-X NIET forceren. Bij de SL F WEL. Hierdoor gegarandeerd laag accu verbruik.

Geen onbetrouwbare spanningsregelaar meer. Die is bij mij defect geraakt en een keer is een kabel gesmolten door de hitte op de spanningsregelaar. Geen handmatige hoogteverstelling meer nodig. Zalig. Wat was ik dat zat.

Wanneer BUMM, en BUMM een te schakelen DRL toe zou voegen, dan zou mijn keuze een IQ-XS met grootlicht zijn. Ook Theo's keuze. Maar zoals gezegd hebben ze ook weer geen ervaring met de 12v SL's.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#19
Hoekie heeft het over de iq-x, 365cycle over de iq-xe.
Die laatste heeft een andere spanningsregelaar vermoed ik.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle
#20
365cycle kan jij misschien een foto posten van wat voor zicht je hebt met nu alleen de IQ-XE in het donker zonder straat lantaarns. Ik zag een foto van Ymte met zijn Tuna en heb de indruk dat het meevalt met hoeveel beperkt zicht.
En andere hun verlichting willen showen mag dat ook. Geef ook even aan welk model vm en verlichting? Mensen die een safety module hebben. Een foto van de verschillende mogelijke verlichting is wel interessant. Dan kunnen we makkelijker zien de zin en onzin van zo’n module.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#21
(8 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Hoekie heeft het over de iq-x, 365cycle over de iq-xe.
Die laatste heeft een andere spanningsregelaar vermoed ik.
Ik rijd inderdaad met de IQ-X E (ja die spatie hoort daar), alle drie keren dat ik 'm gehad heb. 2x daarvan had ik 'm van ICB.
Deze lamp is eigenlijk bedoeld voor E-bike gebruik (vandaar de E), en daarmee eigenlijk gemaakt voor een veel hogere spanning. Je mag 'm met alles tussen 6 en 60V voeden.
De gewone IQ-X is bedoeld voor gebruik met een dynamo, volgens mij wordt daar formeel niet eens een spanningsbereik voor opgegeven. Wat voor electronica erin zit (behalve een LED en controller) weet ik niet. Een normale fietsdynamo levert 0,5A bij 6V mits belast met de juiste weerstand van een voorlamp (die neemt 0,45A op) en een achterlamp (neemt 0,05A op): V = A x Ω dus 6 / 0,45 = dik 13 Ω
Als Hoekie inderdaad een IQ-X had moet er inderdaad wel bijna iets van electronica in zitten; 12,6 / 13 = bijna 1A. Zonder spanningsregelaar wordt dat dus ook 12W, en een IQ-X levert aan 2,7W al 100 Lux. De beide lampen hebben volgens mij dezelfde LED, bij het dubbele van spanning (ik ga er vanuit dat de buck converter wel wat verlies oplevert) komt er al best wat warmte vrij. Ik kan me niet voorstellen dat die lamp dan ook nog heel blijft bij bijna 4x zoveel energie als "het origineel".

(, 03:11 AM)Hoekie schreef: Ik had mijn post aangepast...dacht niet dat je ook in de nacht aan het typen was Smile
Ben morgen vrij dus het is al weekend.
Ik moest even een storing oplossen en dan is er ook weleens tijd om wat te typen Big Grin 
Ga mijn post echter niet aanpassen. De strekking is niet veranderd Smile 

(, 03:11 AM)Hoekie schreef: Veel licht ehhh op één plek. Oftewel veel lux maar weinig lumen=licht.
En veel te smal = gevangen in lichtbeeld, bochten blind nemen = gevaarlijk.
In één straal inderdaad. Zoals gezegd: De IQ-X (E) heeft een smalle lichtbundel, en daar moet je je rijgedrag op aanpassen of extra licht toevoegen.
Voor een lamp die als dynamolamp ontworpen is is dat logisch, want je hebt maar 2,7W om een enorme bak licht mee te maken. Dat de SL-F en SL-X beide een mooier lichtbeeld maken is dus ook niet zo gek, maar mijn voorkeur ligt ergens anders. Ik rijd ook best vaak 's avonds of 's nachts. 

(, 03:11 AM)Hoekie schreef: Tsja, ik heb een defecte IQ-X gehad en de twee SL F's nog altijd 100% betrouwbaar.
Maar komt dat misschien door verkeerd gebruik? Of had je wel de IQ-X E? En zelfs als het niet aan jou lag, dan nog... jij één defecte IQ-X, ik destijds issues met een SL-AX en de Lupine accu met problemen in de BMS. Daarnaast een fietsendealer die meerdere keren een hele doos vol koplampen en accu's naar Lupine moest sturen voor garantie. Ik was niet ontevreden over mijn koplamp, maar zou er nooit weer één kopen. De kans is mij te groot dat je zo'n duur ding in 2 jaar volledig mag afschrijven. 

(, 03:11 AM)Hoekie schreef: 90% met DRL. Is voldoende tot op een paar weken in het jaar na. DRL van een SL F is heel wat anders dan de DRL van een IQ-X..
Ik heb de DRL van de IQ-X (E) nog nooit gebruikt, ik heb altijd gewoon de lamp aan. Bij een lamp die efficiënt is kan dat ook. De SL-AX trok op de gedimde stand al zo'n 10W, gewoon dimlicht 16W, en groot licht als ik het me goed herinner zo'n 30W, dus gebruikte ik daar de DRL (met sensor) wel.

(, 03:11 AM)Hoekie schreef: Dimlicht of grootlicht maar weinig of slechts kort. Itt tot de SL F kan je de DRL van een IQ-X NIET forceren. Bij de SL F WEL. Hierdoor gegarandeerd laag accu verbruik.
De IQ-X (E) is gewoon zuinig, in tegenstelling tot de SL F. Die laatste heb ik nooit gemeten, maar als ik me niet vergis is voor beide het minimum dat je accu moet kunnen leveren 16W, voor de IQ-X E is dat 7,5W. Dat minimumvermogen geven ze niet op omdat de SL F het nooit nodig heeft.

(, 03:11 AM)Hoekie schreef: Geen onbetrouwbare spanningsregelaar meer. Die is bij mij defect geraakt en een keer is een kabel gesmolten door de hitte op de spanningsregelaar.
Maar komt dat dan door verkeerd gebruik? Of had je wel de E-versie?

(, 03:11 AM)Hoekie schreef: Geen handmatige hoogteverstelling meer nodig. Zalig. Wat was ik dat zat.
Da's persoonlijk. Ik vind het prettiger dan een niet zo heel erg snelle schakelaar. Die schakelaar was zeker irritant toen de batterij daarvan leeg raakte op het moment dat ik net groot licht had aangeklikt... wat een stomme uitvinding was dat zeg. Als je een Lupine koopt, neem dan in ieder geval geen A-variant. Ik heb het uiteindelijk opgezelost door een CR2032 met kabel eraan en stepdown te regelen.

(, 03:11 AM)Hoekie schreef: Wanneer BUMM, en BUMM een te schakelen DRL toe zou voegen, dan zou mijn keuze een IQ-XS met grootlicht zijn. Ook Theo's keuze. Maar zoals gezegd hebben ze ook weer geen ervaring met de 12v SL's.
Nu snap ik het niet meer. Hebben ze nou wél of géén ervaring met de SL?

(6 uren geleden)Hardloper schreef: 365cycle kan jij misschien een foto posten van wat voor zicht je hebt met nu alleen de IQ-XE in het donker zonder straat lantaarns. Ik zag een foto van Ymte met zijn Tuna en heb de indruk dat het meevalt met hoeveel beperkt zicht.
En andere hun verlichting willen showen mag dat ook. Geef ook even aan welk model vm en verlichting? Mensen die een safety module hebben. Een foto van de verschillende mogelijke verlichting is wel interessant. Dan kunnen we makkelijker zien de zin en onzin van zo’n module.
Hoe je koplamp gemonteerd zit beïnvloedt het lichtbeeld behoorlijk. Een QV heeft twee hoge koplampen. In de Milan zit de koplamp zo "verstopt" dat een deel van het lichtbeeld wegvalt tegen de carrosserie. In de Tuna kan de koplamp op twee plaatsen (boven de luchtinlaat en erin, naar keus). In de Snoek (L) ligt ie mooi hoog in de neus. 

Ik kan dus wel een foto maken, maar een perfect advies van welke koplamp je moet kopen kan je daarmee niet maken. De IQ-XM E doet het bijvoorbeeld best aardig in een Snoek, maar deed het in mijn Milan eigenlijk best wel slecht, omdat het grootlicht óf het dimlicht door de lage montage zo goed als onbruikbaar was (onhandig om te moeten kiezen). De reden dat ik er wél blij mee was, was dat ik er nog een Cyo Premium naast had zitten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#22
(5 uren geleden)365cycle schreef: Hoe je koplamp gemonteerd zit beïnvloedt het lichtbeeld behoorlijk. Een QV heeft twee hoge koplampen. In de Milan zit de koplamp zo "verstopt" dat een deel van het lichtbeeld wegvalt tegen de carrosserie.

Bij mǹ Bulk moest ik het lampgat groter maken naar beneden om het volle profijt te hebben van de IQ-XE voorin de neus. Dat maakte inderdaad veel verschil.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#23
(8 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Hoekie heeft het over de iq-x, 365cycle over de iq-xe.
Die laatste heeft een andere spanningsregelaar vermoed ik.

Nee, de IQ-X E E bike versie. De spanningsregelaars blijken storingsgevoelig.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(3 uren geleden)Hoekie schreef:
(8 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Hoekie heeft het over de iq-x, 365cycle over de iq-xe.
Die laatste heeft een andere spanningsregelaar vermoed ik.

Nee, de IQ-X E E bike versie. De spanningsregelaars blijken storingsgevoelig.

Nog niks van gemerkt, n=1, die van mij draait op 16V
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(5 uren geleden)365cycle schreef: ..

De SL's hebben in de loop der jaren meerdere versies doorlopen. De A versies hebben sowieso een andere printplaat. Met A + F , die met knullige BT remote (ik snap je schakelfrustratie) en eigen akku, heeft vm.nl ervaring. En dan ook alleen de F versie van de A modellen.

Blijkbaar nieuwe info voor je:
Een SL F = 12V. En heeft een bedrade remote.
Een SL F dimlicht is 8W.

Inderdaad, bijna gelijk aan de 7.5 W van een IQ-X E 150
 
De aanvulling van verlichting op de spiegels zou het IQ-X gevaarlijk lichtbeeld kunnen oplossen. Ik ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien.
Heb er ook aan zitten denken, maar wil het ook graag simpel houden. Dat is ook een fijne aan geen losse spanningsregelaar meer; minder kabelzooi in het dashboardkastje.

(3 uren geleden)LigfietsWilsum schreef:
(3 uren geleden)Hoekie schreef:
(8 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Hoekie heeft het over de iq-x, 365cycle over de iq-xe.
Die laatste heeft een andere spanningsregelaar vermoed ik.

Nee, de IQ-X E E bike versie. De spanningsregelaars blijken storingsgevoelig.

Nog niks van gemerkt, n=1, die van mij draait op 16V

Vraag maar bij vm.nl na. En mijn ervaring. Het Duitse forum. Dat ding is er als eerste uit mijn Snoek-L gevlogen.

NB De ene SL F is naar DE gegaan. De Snoek-L heeft itt de QV plaats voor maar één lamp.
De koper noemde zijn oude lamp, waarschijnlijk een IQ-X E, een 'Funzel'. Geen commentaar.

Maareh, een IQ-X E is wel lekker goedkoop natuurlijk. En voor ver vooruit is een mooi helder lichtvlek.
Maar verder...heb nog IQ-X E 150 hier in een la liggen. Nog destijds van in de Strada.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(3 uren geleden)Hoekie schreef: Nee, de IQ-X E E bike versie. De spanningsregelaars blijken storingsgevoelig.
Maar hoeveel zijn er dan al stuk gegaan? >> Ik heb meer kilometers gemaakt met een IQ-X E dan met de SL-AX, maar met de Lupine storingen gehad en met de B+M nog niet. Een stapel lampen en accu's van Lupine heb ik al wel gezien, van B+M tot nu toe één slechte lamp (de IQ-XS van HT LifeStyle, deed het wel maar er zat vocht in).

(3 uren geleden)LigfietsWilsum schreef: Nog niks van gemerkt, n=1, die van mij draait op 16V
n=3 n=4, op 12-16.8V (4S), 9-12.6V (3S) en een paar duizend kilometer 6-8.4V (2S, met een kleine Lupine accu)

(3 uren geleden)Hoekie schreef: De SL's hebben in de loop der jaren meerdere versies doorlopen. De A versies hebben sowieso een andere printplaat. Met A + F , die met knullige BT remote (ik snap je schakelfrustratie) en eigen akku, heeft vm.nl ervaring. En dan ook alleen de F versie van de A modellen.
Die remote is inderdaad irritant. Gewoon een kabel is veel beter.

(3 uren geleden)Hoekie schreef: Blijkbaar nieuwe info voor je:
Een SL F = 12V. En heeft een bedrade remote.
Dit wist ik, maar de SL-X was op dat moment niet leverbaar. SL-F werd voor de Bülk niet aangeboden.

(3 uren geleden)Hoekie schreef: Een SL F dimlicht is 8W.
Gemeten of volgens spec?

Inderdaad, bijna gelijk aan de 7.5 W van een IQ-X E 150
>> Voor de IQ-X E geven ze minimaal 7.5W op, in de praktijk is het tot nu toe 2x 7.2W geweest.

(3 uren geleden)Hoekie schreef: De aanvulling van verlichting op de spiegels zou het IQ-X gevaarlijk lichtbeeld kunnen oplossen. Ik ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien.
Heb er ook aan zitten denken, maar wil het ook graag simpel houden. Dat is ook een fijne aan geen losse spanningsregelaar meer; minder kabelzooi in het dashboardkastje.
N.a.v. deze opmerking ga ik eerlijk gezegd toch twijfelen aan welke lamp je hebt/had. mijn IQ-X E heeft namelijk geen losse spanningsregelaar, en ik bedenk me net dat ik er nóg een had, nl. op m'n vorige bakfiets. Daar was de schakeling helemaal simpel:
- XT60-stekker in een doosje achter de bak, daar prikte ik dan een 3S LiPo accu aan;
- van die XT60-stekker een + en een - naar het LED achterlicht (9-14V);
- van die XT60-stekker een + en een - rechtstreeks naar de IQ-X E (6-60V);
Er was geen sprake van een losse regelaar, het ding zit ingebouwd in de koplamp.
Er is wel een veel oudere versie van de lamp, met opgegeven spanningsbereik 5-48V, had je die misschien? Heb daar lang geleden wel ooit een post over gezien, maar ben de lamp zelf nooit tegen gekomen.

(3 uren geleden)Hoekie schreef: Vraag maar bij vm.nl na. En mijn ervaring. Het Duitse forum. Dat ding is er als eerste uit mijn Snoek-L gevlogen.
Heb je een linkje naar het klaagtopic? Kon het zo gauw ff niet vinden en m'n lunch is klaar Smile

(3 uren geleden)Hoekie schreef: NB De ene SL F is naar DE gegaan. De Snoek-L heeft itt de QV plaats voor maar één lamp.
De koper noemde zijn oude lamp, waarschijnlijk een IQ-X E, een 'Funzel'. Geen commentaar.
"Waarschijnlijk" - "De koper"... geen commentaar Wink

(3 uren geleden)Hoekie schreef: Maareh, een IQ-X E is wel lekker goedkoop natuurlijk. En voor ver vooruit is een mooi helder lichtvlek.
Ja, ik heb me mede door de hoge prijs laten verleiden tot een overstap naar Lupine. Duurder =/= beter. Had er spijt van.

(3 uren geleden)Hoekie schreef: Maar verder...heb nog IQ-X E 150 hier in een la liggen. Nog destijds van in de Strada.
Misschien ben ik later wel geïnteresseerd in die IQ-X E, ben hier nog altijd bezig met een compact velomobieltje toevoegen aan de collectie.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
En dat zonder tuss...Hoekie — 03:36 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn Snoek-L in plaa...Hoekie — 03:25 PM
XL Hotspot in 3d-print
.. In QV 209 ...Hoekie — 02:44 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik ken Daniel niet p...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
In het vrijdagberich...Wim -de roetsende — 02:25 PM
XL Hotspot in 3d-print
Nee, de IQ-X E E b...365cycle — 02:23 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat het topic over...Bob Hagendijk — 02:22 PM
SL in Grou
Wat een hoop aan...Bob Hagendijk — 02:06 PM
OBT 2024 Rotterdam
Overnachten We zi...Hoekie — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Hoe er ook rekening ...Willeke_IGKT — 01:40 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt w...Tom Fekkes — 01:10 PM
XL Hotspot in 3d-print
.. De SL's he...Hoekie — 12:55 PM
XL Hotspot in 3d-print
Hoekie heeft het...LigfietsWilsum — 12:50 PM
XL Hotspot in 3d-print
Hoekie heeft het o...Hoekie — 12:48 PM
OBT 2024 Rotterdam
Mijn basisconditie...365cycle — 12:47 PM
OBT 2024 Rotterdam
Mijn basisconditie i...LowJob — 12:34 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als rookie met een...Hardloper — 12:31 PM