Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
XL Hotspot in 3d-print
#1
Ik rij nu een jaar met een Safety Module oftewel Hotspot op de smurfenmuts van mǹ BulkMK1. Daar zit een IQ-XE lamp in. Ik ben inmiddels ervan overtuigd dat het voor de veiligheid een zeer goede aanvulling is met de hoge positie, de brede lichtbundel en de belichting van de velomobiel in volledig duister maakt deze nog veel zichtbaarder dan wanneer er alleen lampen en reflectie in het spel zijn.
Maar er zitten ook wat haken en ogen aan.
-De IQ-XE heeft eigenlijk teveel licht in het nabije veld en dat schijnt enigszins in de spiegels. Van achterop komende lampen kun je nog steeds zien in het donker, dat wel.
-Er zitten twee camera`s in mǹ Hotspot, maar de voorste heeft eigenlijk geen plek, wat me dwong om de verstelbaarheid van de lamp op te offeren en zowel camera als lamp in te kitten zonder de gebruikelijke bevestiging/verstelling. Niet zo handig. 
-de IQ-XE heeft geen grootlicht, Een beetje jammer.

Nu is er al enige tijd een lamp van B&M die beter zou passen bij de velomobiel de IQ-XL.Maar zoals de naam al doet vermoeden is het een GROTE lamp. Op het Velomobilforum https://www.velomobilforum.de/forum/inde...-xl.68454/ is deze lamp uitgebreid besproken en er moest natuurlijk een Hotspot speciaal voor deze lamp komen. 3D print is snel en kleine oplages inmeerdere varianten is mogelijk. Inmiddels heeft een professionele partij de zaak aan zich genomen (Axel van Velomobile-SH) en na de eerste 3D-proefdrukken en vele amendementen op het originele design is het nu zover
dat de eerste op de markt komen. Vooralsnog voor Bulk velomobielen.

De eerste variant van de XL-Safety Module is extra hoog zodat een Varia radar (de opname daarvoor is al mee geprint in het ontwerp) achterop past en er ook een voor en achter bulletcamera passen. Het aardige is dat de voorste camera verder naar achteren kan zitten en daardoor minder strooilicht van de lamp mee krijgt en ook minder ademlucht die vanonder de kap komt en de lens soms doet beslaan.
De lamp zelf kan meer of minder diep in de module worden geplaatst waardoor je in staat bent om de hoeveelheid strooilicht op de neus en spiegels van de velomobiel te minimaliseren. Sowieso heeft deze XL lamp veel minder nabij veld verlichting dan de XE. Iemand bij B&M schijnt de velonauten ter wille te zijn met deze lamp die specifiek op ons lijkt toegesneden. Jammer dat ie zo groot moet zijn.
De lamp heeft een dim- en een grootlicht stand die middels een schakelaar op het stuur wordt bediend. De kabel naar deze schakelaar is te kort als je deze schakelaar op het stuur wilt hebben (dat wil je) dus deze kabel moet verlengd worden. Wanneer je kunt solderen en kleuren van kabels kunt onderscheiden is dat geen probleem, maar ach en wee, de garantie is dan weg helaas. Flauw hoor. Niettegenstaande heb ik de hete bout ter hand genomen en met succes de kabel verlengd. Big Grin  

Axel heeft as-we-speak de 3d drukkers draaien, dus ik hoop binnenkort met XL licht rond te fietsen.

Kleuren zijn beperkt beschikbaar door de specifieke samenstelling met carbonvezels. Het is eventueel mogelijk (voor de doe-het-zelver) te schuren en te lakken in de wenskleur. Maar niet elke lak hecht goed op plastic en of de kleur perfect is? Dus dit vergt enige studie.

[Afbeelding: 367184-5c33e1f72d6a5b71580b483280991787....kVhMv_tofw]
Antwoord }
#2
Ik vind het 3d werk van Axel echt geweldig om te zien, in veel screenshots zie je hoeveel denkwerk er in het ontwerp gaat. Het uiteindelijke resultaat vind ik persoonlijk niet zo heel mooi (doet me aan zo'n cartoon periscoopje denken) en ik vind het pootje nogal aan de dunne kant, goed voor de aero, maar ook gevoeliger voor schade.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#3
(, 08:24 PM)Gideonaut schreef: en ik vind het pootje nogal aan de dunne kant, goed voor de aero, maar ook gevoeliger voor schade.
Dat is in mijn optiek een pluspunt. Bij mijn koprol met de Bülk was de enige reden dat ik een sneetje op m'n hand kreeg het feit dat de voet van m'n spiegel sterk genoeg was om een scheur in de Bülk te maken.
Als dat pootje lekker zacht is breekt ie snel, maar is de kans dat je alleen een nieuwe spiegel (en dus ook volop spuitwerk) nodig hebt veel groter. 

Een reparatie aan de muts is zeker bij een Bülk geen feest, dat wordt al snel lelijk. Je kan er nauwelijks fatsoenlijk met je hand in, laat staan zien wat je aan het doen bent.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Het gaat hier om met carbonvezels versterkt filament. En Axel test met een hamer.... Een van de redenen dat het een safety module heet, is dat het rollen voorkomt. Dan wil je juist niet dat het meteen afbreekt. Zie https://www.velomobilforum.de/forum/inde...ive.56649/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#5
Toch is dat vaak meer marketing dan megapascals hoor. Sterkte van de meeste gevuld filamenten is weinig beter dan van niet-gevulde. Maar, ze zijn wel een stuk minder prettig voor de mens. Als je ze met de hand bewerkt (jij hebt het over schuren) en dan door een goede loep (of beter: een microscoop) je huid bekijkt weet je niet wat je ziet.

Ik vind de spiegels-met-lampen die ik voor mijn GT gemaakt heb nog steeds beter dan zo'n bult bovenop. Daar zitten lampen in voor een e-bike, gaven flink licht met een goede scherpe lijn (die anderen dus niet verblindt). Ze gaven strijklicht langs de zijkant van de neus en niet bovenop (dus je eigen pupillen vernauwen niet maar je bent toch extra zichtbaar) en met twee koplampen ver uit elkaar ben je overduidelijk 'iets vreemds' op het fietspad. Ik merkte veel verschil (in gedrag van anderen) t.o.v de standaard lampen onderaan.

De enige reden dat ik het voor mn SnoekL nog niet gedaan heb, is dat deze me nog te nieuw is, en ik de fabrieksspiegels wel erg fraai compact vind, meegespoten in metallic oranje. Maar nu met de donkere dagen denk ik dat ik toch weer een setje ga printen en erop ga zetten.

Een Varia achterop is inderdaad echt super, dat kan ik iedereen aanraden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , twilwel
#6
Ja ik heb ook jaren gereden met IQ-Speed lampen op mijn Mango gemonteerd op houders bij de spiegels. Veel beter dan lampen vooraan. Maar het is toch een beetje een knutsel oplossing, kabels niet mooi weggewerkt, ik tikte nogal eens tegen de lampen en dan moet je ze weer rechtzetten, een kwart van je licht (geen strijklicht. deel van de lichtbundel) schijnt nutteloos tegen de body, je hebt twee lampen nodig. Nee, ik heb liever bovenop, goed opgeborgen en maar 1 lamp nodig. De positie zo hoog mogelijk levert betere zichtbaarheid op. Zo wordt mij in ieder geval regelmatig vertelt wanneer ik onderweg eens stil sta en ik meen het ook op te mogen maken uit de opgestoken duimen wanneer (altijd) ik overdag de lamp aan heb.

Je hoeft alleen te schuren wanneer je perse een andere kleur wilt dan de vier opties en natuurlijk moet je oppassen met stof van het schuren, vooral met inademen. Nat schuren is ook een optie of direct afzuigen van het stof, masker.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
In een Ligfiets& van 2023? Denk ik. Zag ik een artikel over lampen. Volgens mij stond erin dat een Sigma 80 lumen of nog niet eens, boven op de motorkap van een DF effectiever was. Dan een later geplaatste 150 Lumen B&W koplamp bij de lucht inlaat. En hierin kwam ook iets naar voren dat een safety module op een meer gunstige plek de lamp bevestigd zat. Ergens ben ik wel benieuwd naar. Neem je beter de 150 lumen koplamp bij een Snoek / Tuna etc. Of laat je beter 2x de 80 lumen erin zitten? En in beide gevallen eventueel aangevuld met de safety module met 300 lumen B&M.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Thuisgekomen waarvan...Martin van Mourik — 07:23 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Er maar geen vervolg...Fietsbennie — 06:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
- Er lijkt speling...Lopopodium — 04:05 PM
XL Hotspot in 3d-print
In een Ligfiets&...Hardloper — 04:02 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jaren ...twilwel — 03:37 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die harde ...Jeroen S — 08:59 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
gemeente Kapelle ver...LigZeeuw — 08:51 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Volgens mij zou de d...Jeroen S — 08:48 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Las het toevallig va...ZoefZoef — 07:58 AM