Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
XL Hotspot in 3d-print
#1
Ik rij nu een jaar met een Safety Module oftewel Hotspot op de smurfenmuts van mǹ BulkMK1. Daar zit een IQ-XE lamp in. Ik ben inmiddels ervan overtuigd dat het voor de veiligheid een zeer goede aanvulling is met de hoge positie, de brede lichtbundel en de belichting van de velomobiel in volledig duister maakt deze nog veel zichtbaarder dan wanneer er alleen lampen en reflectie in het spel zijn.
Maar er zitten ook wat haken en ogen aan.
-De IQ-XE heeft eigenlijk teveel licht in het nabije veld en dat schijnt enigszins in de spiegels. Van achterop komende lampen kun je nog steeds zien in het donker, dat wel.
-Er zitten twee camera`s in mǹ Hotspot, maar de voorste heeft eigenlijk geen plek, wat me dwong om de verstelbaarheid van de lamp op te offeren en zowel camera als lamp in te kitten zonder de gebruikelijke bevestiging/verstelling. Niet zo handig. 
-de IQ-XE heeft geen grootlicht, Een beetje jammer.

Nu is er al enige tijd een lamp van B&M die beter zou passen bij de velomobiel de IQ-XL.Maar zoals de naam al doet vermoeden is het een GROTE lamp. Op het Velomobilforum https://www.velomobilforum.de/forum/inde...-xl.68454/ is deze lamp uitgebreid besproken en er moest natuurlijk een Hotspot speciaal voor deze lamp komen. 3D print is snel en kleine oplages inmeerdere varianten is mogelijk. Inmiddels heeft een professionele partij de zaak aan zich genomen (Axel van Velomobile-SH) en na de eerste 3D-proefdrukken en vele amendementen op het originele design is het nu zover
dat de eerste op de markt komen. Vooralsnog voor Bulk velomobielen.

De eerste variant van de XL-Safety Module is extra hoog zodat een Varia radar (de opname daarvoor is al mee geprint in het ontwerp) achterop past en er ook een voor en achter bulletcamera passen. Het aardige is dat de voorste camera verder naar achteren kan zitten en daardoor minder strooilicht van de lamp mee krijgt en ook minder ademlucht die vanonder de kap komt en de lens soms doet beslaan.
De lamp zelf kan meer of minder diep in de module worden geplaatst waardoor je in staat bent om de hoeveelheid strooilicht op de neus en spiegels van de velomobiel te minimaliseren. Sowieso heeft deze XL lamp veel minder nabij veld verlichting dan de XE. Iemand bij B&M schijnt de velonauten ter wille te zijn met deze lamp die specifiek op ons lijkt toegesneden. Jammer dat ie zo groot moet zijn.
De lamp heeft een dim- en een grootlicht stand die middels een schakelaar op het stuur wordt bediend. De kabel naar deze schakelaar is te kort als je deze schakelaar op het stuur wilt hebben (dat wil je) dus deze kabel moet verlengd worden. Wanneer je kunt solderen en kleuren van kabels kunt onderscheiden is dat geen probleem, maar ach en wee, de garantie is dan weg helaas. Flauw hoor. Niettegenstaande heb ik de hete bout ter hand genomen en met succes de kabel verlengd. Big Grin  

Axel heeft as-we-speak de 3d drukkers draaien, dus ik hoop binnenkort met XL licht rond te fietsen.

Kleuren zijn beperkt beschikbaar door de specifieke samenstelling met carbonvezels. Het is eventueel mogelijk (voor de doe-het-zelver) te schuren en te lakken in de wenskleur. Maar niet elke lak hecht goed op plastic en of de kleur perfect is? Dus dit vergt enige studie.

[Afbeelding: 367184-5c33e1f72d6a5b71580b483280991787....kVhMv_tofw]
Antwoord }
#2
Ik vind het 3d werk van Axel echt geweldig om te zien, in veel screenshots zie je hoeveel denkwerk er in het ontwerp gaat. Het uiteindelijke resultaat vind ik persoonlijk niet zo heel mooi (doet me aan zo'n cartoon periscoopje denken) en ik vind het pootje nogal aan de dunne kant, goed voor de aero, maar ook gevoeliger voor schade.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#3
(20-Nov-2024, 08:24 PM)Gideonaut schreef: en ik vind het pootje nogal aan de dunne kant, goed voor de aero, maar ook gevoeliger voor schade.
Dat is in mijn optiek een pluspunt. Bij mijn koprol met de Bülk was de enige reden dat ik een sneetje op m'n hand kreeg het feit dat de voet van m'n spiegel sterk genoeg was om een scheur in de Bülk te maken.
Als dat pootje lekker zacht is breekt ie snel, maar is de kans dat je alleen een nieuwe spiegel (en dus ook volop spuitwerk) nodig hebt veel groter. 

Een reparatie aan de muts is zeker bij een Bülk geen feest, dat wordt al snel lelijk. Je kan er nauwelijks fatsoenlijk met je hand in, laat staan zien wat je aan het doen bent.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Het gaat hier om met carbonvezels versterkt filament. En Axel test met een hamer.... Een van de redenen dat het een safety module heet, is dat het rollen voorkomt. Dan wil je juist niet dat het meteen afbreekt. Zie https://www.velomobilforum.de/forum/inde...ive.56649/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#5
Toch is dat vaak meer marketing dan megapascals hoor. Sterkte van de meeste gevuld filamenten is weinig beter dan van niet-gevulde. Maar, ze zijn wel een stuk minder prettig voor de mens. Als je ze met de hand bewerkt (jij hebt het over schuren) en dan door een goede loep (of beter: een microscoop) je huid bekijkt weet je niet wat je ziet.

Ik vind de spiegels-met-lampen die ik voor mijn GT gemaakt heb nog steeds beter dan zo'n bult bovenop. Daar zitten lampen in voor een e-bike, gaven flink licht met een goede scherpe lijn (die anderen dus niet verblindt). Ze gaven strijklicht langs de zijkant van de neus en niet bovenop (dus je eigen pupillen vernauwen niet maar je bent toch extra zichtbaar) en met twee koplampen ver uit elkaar ben je overduidelijk 'iets vreemds' op het fietspad. Ik merkte veel verschil (in gedrag van anderen) t.o.v de standaard lampen onderaan.

De enige reden dat ik het voor mn SnoekL nog niet gedaan heb, is dat deze me nog te nieuw is, en ik de fabrieksspiegels wel erg fraai compact vind, meegespoten in metallic oranje. Maar nu met de donkere dagen denk ik dat ik toch weer een setje ga printen en erop ga zetten.

Een Varia achterop is inderdaad echt super, dat kan ik iedereen aanraden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , twilwel
#6
Ja ik heb ook jaren gereden met IQ-Speed lampen op mijn Mango gemonteerd op houders bij de spiegels. Veel beter dan lampen vooraan. Maar het is toch een beetje een knutsel oplossing, kabels niet mooi weggewerkt, ik tikte nogal eens tegen de lampen en dan moet je ze weer rechtzetten, een kwart van je licht (geen strijklicht. deel van de lichtbundel) schijnt nutteloos tegen de body, je hebt twee lampen nodig. Nee, ik heb liever bovenop, goed opgeborgen en maar 1 lamp nodig. De positie zo hoog mogelijk levert betere zichtbaarheid op. Zo wordt mij in ieder geval regelmatig vertelt wanneer ik onderweg eens stil sta en ik meen het ook op te mogen maken uit de opgestoken duimen wanneer (altijd) ik overdag de lamp aan heb.

Je hoeft alleen te schuren wanneer je perse een andere kleur wilt dan de vier opties en natuurlijk moet je oppassen met stof van het schuren, vooral met inademen. Nat schuren is ook een optie of direct afzuigen van het stof, masker.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#7
In een Ligfiets& van 2023? Denk ik. Zag ik een artikel over lampen. Volgens mij stond erin dat een Sigma 80 lumen of nog niet eens, boven op de motorkap van een DF effectiever was. Dan een later geplaatste 150 Lumen B&W koplamp bij de lucht inlaat. En hierin kwam ook iets naar voren dat een safety module op een meer gunstige plek de lamp bevestigd zat. Ergens ben ik wel benieuwd naar. Neem je beter de 150 lumen koplamp bij een Snoek / Tuna etc. Of laat je beter 2x de 80 lumen erin zitten? En in beide gevallen eventueel aangevuld met de safety module met 300 lumen B&M.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , 365cycle
#8
(, 03:37 PM)twilwel schreef: Ja ik heb ook jaren gereden met IQ-Speed lampen op mijn Mango gemonteerd op houders bij de spiegels. Veel beter dan lampen vooraan. Maar het is toch een beetje een knutsel oplossing, kabels niet mooi weggewerkt, ik tikte nogal eens tegen de lampen en dan moet je ze weer rechtzetten, een kwart van je licht (geen strijklicht. deel van de lichtbundel) schijnt nutteloos tegen de body, je hebt twee lampen nodig. Nee, ik heb liever bovenop, goed opgeborgen en maar 1 lamp nodig. De positie zo hoog mogelijk levert betere zichtbaarheid op. Zo wordt mij in ieder geval regelmatig vertelt wanneer ik onderweg eens stil sta en ik meen het ook op te mogen maken uit de opgestoken duimen wanneer (altijd) ik overdag de lamp aan heb.

(, 04:02 PM)Hardloper schreef: In een Ligfiets& van 2023? Denk ik. Zag ik een artikel over lampen.

Ondertussen even nageken. Ligfiets& 2022-4 op blz 20. Simpele oplossing voor Strijklicht bij DF en DF XL. Dit artikel bevestigd Twilwel verhaal.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , 365cycle
#9
Begrijp me niet verkeerd. Ik zou 1 mistlamp (of twee) voorin laten. Het komt weliswaar niet zo vaak voor, maar als het zwaar mistig is en donker heb je aan hooggeplaatste lampen helemaal niks. Je ziet dan als het ware een witte wand voor je. Ik heb ze in Roemenie hier ook op gewezen toen bleek dat ze geen lamp voorin deden toen ik de Safety Module had besteld bij mǹ Bulk.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hardloper , Willeke_IGKT
#10
(, 03:37 PM)twilwel schreef: Ja ik heb ook jaren gereden met IQ-Speed lampen op mijn Mango gemonteerd op houders bij de spiegels. Veel beter dan lampen vooraan. Maar het is toch een beetje een knutsel oplossing, kabels niet mooi weggewerkt, ik tikte nogal eens tegen de lampen en dan moet je ze weer rechtzetten, een kwart van je licht (geen strijklicht. deel van de lichtbundel) schijnt nutteloos tegen de body, je hebt twee lampen nodig.
De oplossing van Arend-Jan is minstens zo professioneel als wat Axel maakt. Ik heb hier een setje liggen dat op als het goed is volgende week op de Tuna komt. Vrees dat de gemiddelde Audi-rijder jaloers op me gaat zijn Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Hardloper , Willeke_IGKT
#11
(8 uren geleden)365cycle schreef: De oplossing van Arend-Jan is minstens zo professioneel als wat Axel maakt. Ik heb hier een setje liggen dat op als het goed is volgende week op de Tuna komt. Vrees dat de gemiddelde Audi-rijder jaloers op me gaat zijn Big Grin
 
Ik ben geen Audi rijder, maar wil wel graag fotoś zien als het zover is :-)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Boyd Maduro
#12
(8 uren geleden)twilwel schreef: Ik ben geen Audi rijder, maar wil wel graag fotoś zien als het zover is :-)
Na de OBT Wink  Tongue Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(9 uren geleden)twilwel schreef: Begrijp me niet verkeerd. Ik zou 1 mistlamp (of twee) voorin laten. Het komt weliswaar niet zo vaak voor, maar als het zwaar mistig is en donker heb je aan hooggeplaatste lampen helemaal niks. Je ziet dan als het ware een witte wand voor je. Ik heb ze in Roemenie hier ook op gewezen toen bleek dat ze geen lamp voorin deden toen ik de Safety Module had besteld bij mǹ Bulk.
Nou het is eigenlijk meer de vraag. Is 1x de 150lux een betere keuze, of 2x de standaard minder felle variant. Maar dan ook nog de safety module hebben.

(8 uren geleden)365cycle schreef:
(, 03:37 PM)twilwel schreef: Ja ik heb ook jaren gereden met IQ-Speed lampen op mijn Mango gemonteerd op houders bij de spiegels. Veel beter dan lampen vooraan. Maar het is toch een beetje een knutsel oplossing, kabels niet mooi weggewerkt, ik tikte nogal eens tegen de lampen en dan moet je ze weer rechtzetten, een kwart van je licht (geen strijklicht. deel van de lichtbundel) schijnt nutteloos tegen de body, je hebt twee lampen nodig.
De oplossing van Arend-Jan is minstens zo professioneel als wat Axel maakt. Ik heb hier een setje liggen dat op als het goed is volgende week op de Tuna komt. Vrees dat de gemiddelde Audi-rijder jaloers op me gaat zijn Big Grin

Nu ben ik toch ook wel benieuwd.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Bij een QV als ook Snoek ziten de lampen hoger dan bij een DF, Milan, Bülk en Alpha.
Een IQ-X is eigenlijk gewoon een gevaarlijke lamp met de smalle beam. Helemaal micdden in de neus.
Eigenlijk zou minimaal een SL F standaard moeten zijn.

Ik heb met een IQ-X op de muts getest. En vergeleken met IQ-X (en SL F) voor in de QV.
Per saldo ongeveer gelijk denk ik. Op de muts lijk ik verlies te merken net alsof de lamp te ver naar achteren staat wat winst door hoogte te niet doet. En ondanks ik de de VM in de schaduw kreeg, was er altijd nog strooilicht.
 
De SL F in de Snoek-L is vergelijkbaar met een enkele SL F in de QV; de plaats hoogte zal niet veel verschillen. Straalt ook net mooi breed.

Met een IQ-XL wil ik graag spelen, maar valt eigenlijk al af omdat de dagrijverlichting niet te forceren is. Die wens heb ik op de Spezi aan meneer BUMM doorgegeven en de wens is genoteerd.

En ja, wil eigenlijk nog beter met een SL X. De nieuwe SL X heeft bovendien standaard twee hele duidelijk dagrijleds aan de zijkanten (door verandere STvZO eisen) waarmee het twee lampen lijken. De 12v ebike versie met bedrade remote = standaard 2024 Alpha Mx lamp.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(7 uren geleden)Hoekie schreef: NB Bij een QV en Snoek ziten de lampen veel hoger dan bij een DF. 
Een IQ-X is eigenlijk gewoon een gevaarlijke lamp met de smalle beam. Helemaal in de neus van een DF.
Eigenlijk zou minimaal een SL F standaard moeten zijn bij de Snoeks en Tuna. Zoals de SL X standaard is bij de Alpha's.
Die IQ-X is juist echt een fijne lamp. Erg zuinig, en zodra je weet dat je aan de zijkanten geen verlichting hebt kan je daar rekening mee houden.
De SL-F is minder betrouwbaar dan de B+M lampen, en is daarmee mijns inziens juist gevaarlijk. Als ik me niet vergis leveren ze ze in Dronten ook niet graag meer.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(6 uren geleden)365cycle schreef:
(7 uren geleden)Hoekie schreef: NB Bij een QV en Snoek ziten de lampen veel hoger dan bij een DF. 
Een IQ-X is eigenlijk gewoon een gevaarlijke lamp met de smalle beam. Helemaal in de neus van een DF.
Eigenlijk zou minimaal een SL F standaard moeten zijn bij de Snoeks en Tuna. Zoals de SL X standaard is bij de Alpha's.
Die IQ-X is juist echt een fijne lamp. Erg zuinig, en zodra je weet dat je aan de zijkanten geen verlichting hebt kan je daar rekening mee houden.
De SL-F is minder betrouwbaar dan de B+M lampen, en is daarmee mijns inziens juist gevaarlijk. Als ik me niet vergis leveren ze ze in Dronten ook niet graag meer.

Blijkbaar gebruik je hele andere IQ-X dan ik gedaan heb?! 
Fijne lamp? Wat dan?
Erg zuinig? Huh?!  Zonder storingsgevoelige spanningsregelaar is een IQ-X nota bene een stroomvreter.
Betrouwbaar? Het gaat om de lamp niet om de akku. 
Dronten (vm.nl) kent alleen de SL AF met Lupine akku. Niet de SL F en ook niet de SL (A)X.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(5 uren geleden)Hoekie schreef: Fijne lamp? Wat is er fijn aan? Ik ben benieuwd.
- Veel licht
- fijn lichtbeeld, ook voor rijden bij hoge snelheden
- prima te gebruiken als groot licht en dimlicht: Ik gebruik 'm met hoogteverstelling. Zelfs 60 km/h 's nachts gaat perfect.
- Vele malen zuiniger dan de SL-AX die ik eerder had, vooral als je groot licht nodig hebt.

(5 uren geleden)Hoekie schreef: Zuinig? SL F heeft 1.5W DRL
Aan DRL heb ik niks. Ik wil 0,6A @ 12V bij vol vermogen, en de IQ-XE doet dat.
Ja klopt, het licht is nogal geconcentreerd op recht vooruit, maar meestal heb ik dat ook vooral nodig.
Het is straks wel de bedoeling dat ik m'n spiegellamp aan één kant ook inschakel als het knipperlicht aan staat, op andere momenten hoef ik daar niet per se te kijken. Verder heb ik die vooral nodig in de stad, zodat ik twee koplampen heb en dus groter lijk.

(5 uren geleden)Hoekie schreef: Betrouwbaar? Het gaat om de lamp niet om de akku.
De SL-AF en SL-AX zijn me beide afgeraden omdat die weleens uit wil vallen. Met mijn SL-AX heb ik dat in het begin ook 2x meegemaakt; op een stikdonkere weg bij 45 km/h ineens pats, uit. De eerste keer was echt schrikken, met een vrijwel nieuwe fiets; Gelukkig ken ik het goed bij Bruinisse en is het stuk in kwestie kaarsrecht. De tweede keer bleef de camera en overige verlichting het wel doen, het probleem zat dus niet in de stroomtoevoer (en ik had toen ook al geen Lupine-accu meer, want ja... die was ook problematisch). Ik heb echter bewust weer voor de IQ-XE gekozen in m'n huidige fiets, die heeft ICB er voor mij ingezet. 

(5 uren geleden)Hoekie schreef: Dronten kent niet beter dan de SL AF met Lupine akku.
Ik had vernomen dat ze 'm niet meer verkopen, maar zie 'm nu inderdaad weer staan. Verrassend, hier komt er na akkefietjes (accufietjes?) met zowel een accu van €250 als een lamp van €400 in ieder geval geen Lupine spul meer in.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Ik had mijn post aangepast...dacht niet dat je ook in de nacht aan het typen was Smile
Ben morgen vrij dus het is al weekend.

Veel licht ehhh op één plek. Oftewel veel lux maar weinig lumen=licht.
En veel te smal = gevangen in lichtbeeld, bochten blind nemen = gevaarlijk.

Tsja, ik heb een defecte IQ-X gehad en de twee SL F's nog altijd 100% betrouwbaar.

90% met DRL. Is voldoende tot op een paar weken in het jaar na. DRL van een SL F is heel wat anders dan de DRL van een IQ-X..
Dimlicht of grootlicht maar weinig of slechts kort. Itt tot de SL F kan je de DRL van een IQ-X NIET forceren. Bij de SL F WEL. Hierdoor gegarandeerd laag accu verbruik.

Geen onbetrouwbare spanningsregelaar meer. Die is bij mij defect geraakt en een keer is een kabel gesmolten door de hitte op de spanningsregelaar. Geen handmatige hoogteverstelling meer nodig. Zalig. Wat was ik dat zat.

Wanneer BUMM, en BUMM een te schakelen DRL toe zou voegen, dan zou mijn keuze een IQ-XS met grootlicht zijn. Ook Theo's keuze. Maar zoals gezegd hebben ze ook weer geen ervaring met de 12v SL's.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Hoekie heeft het over de iq-x, 365cycle over de iq-xe.
Die laatste heeft een andere spanningsregelaar vermoed ik.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Willeke_IGKT, 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Hoekie heeft het ove...LigfietsWilsum — 07:11 AM
Greenmachine met klik geluiden.
De fiets uit de open...Willeke_IGKT — 07:03 AM
XL Hotspot in 3d-print
Ik had mijn post aan...Hoekie — 03:11 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM
XL Hotspot in 3d-print
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM