Mobiliteit
Zoals de meeste mensen hier ben ik met het klassieke idee opgegroeid dat je op een gegeven moment het rijbewijs gaat halen. Waarna je met de auto naar het werk gaat. In Nederland waren we op 1 januari 2024 met 11.657.142 mensen die een rijbewijs hebben (1). Tevens zijn we al met 18 miljoen inwoners (2). Dus bijna 2/3 van alle Nederlanders heeft een rijbewijs. Dit is gigantisch. Echter, de kinderen hebben sowieso geen rijbewijs, maar sommige volwassenen zoals ik hebben er geen. Door heel dit aantal mensen hebben we ook heel veel mensen auto's op de weg. Hierdoor zijn er diverse mensen onder ons die in de file staan. Als je in stedelijk gebied woont zoals de randstad, dan is het openbaar vervoer een mooi alternatief. Echter het wordt er niet goedkoper op. Als je dicht genoeg bij het werk woont, dan is ook de fiets een alternatief. Door de massale opkomst van de elektrische fiets kun je wat verder van het werk wonen en dan toch op het werk komen. Echter ben je ook wel weer beperkt, een afstand overbruggen van 25km duurt minimaal een uurtje. Wil je sneller, dan heb je een rijbewijs + verzekering nodig en een speeddelec. Echter mag deze lang niet overal rijden en de vraag is of je je wel veilig voelt in het verkeer. Ook zou je met een brommer kunnen gaan, ook hiervoor heb je weer een rijbewijs + verzekering nodig. Tegenwoordig zie je gelukkig ook dat er kleine 45 km/u wagentjes ontstaan op elektriciteit. De zogenaamde micro cars. Ook deze vragen om een rijbewijs en verzekering. Dit is niet iets wat ik voor ogen heb voor mijn eigen mobiliteit. Zelf reisde ik veel per trein naar mijn werk. Hierbij legde ik een afstand af die verder was dan zo'n 25km. Echter heb ik diverse keren gehad dat de aansluiting problemen veroorzaakte bij calamiteiten.
Dit moet toch anders kunnen dacht ik bij mezelf. En jawel, gelukkig waren er vroeger al enkele bijzondere mensen. Zij dachten dat het fietsen efficiënter, makkelijker en relaxter moest kunnen. Zij bedachten de zogenaamde ligfiets. Hiervan bestaan er ondertussen al heel veel verschillende types. Naar het schijnt kun je er makkelijk een elektrische fiets mee bijhouden. Maar zelf heb ik graag een vervoermiddel waarbij ik me niet druk hoef te maken wat betreft balans en ook niet wat weer betreft. Maar wat ook lekker snel gaat. En wat ik mag besturen zonder rijbewijs, zonder verzekering en brandstof. Ik hoor het u al denken dat het nooit kan. Nou toch wel. Dit is de zogenaamde Velomobiel. Wij in Nederland hebben zelfs twee fabrikanten die prachtige modellen maken. Dit zijn Intercitybikes.nl en Velomobiel.nl, beide uit Dronten. Vroeger hadden we ook nog een fabrikant in Groningen. Echter deze is gestopt.
Het mooie van een velomobiel is dat ze relatief erg licht zijn door het gebruik van Carbon, door de constructie zijn de zoveel mogelijk fietsonderdelen beschermd tegen weersinvloeden. Waardoor ze weinig onderhoud vragen. Echter door het uitgebreide handwerk en dure materialen zijn het relatief dure fietsen. Echter heb je ook wielrenfietsen van carbon met een vergelijkbaar prijskaartje. Echter zijn die laatste niet volledig gebouwd aan je eigen wensen. Een velomobiel kopen is niet zoals een normale fiets dat je even de winkel binnenstapt en weer buiten stapt met fiets. Het is zelfs niet te vergelijken met een nieuwe auto kopen zoals ik me dat voorstel. Waarbij je de kleur kiest en na paar maanden hem dan kan ophalen. Het zal meer liggen in de orde van een Rolls Royce bestellen zijn. Je deelt je wensen aan de fabrikant en hierna wordt je fiets helemaal gebouwd volgens je eigen wensen. Hierbij moet je denken aan de kleur(en), de kap(pen), het type spiegel(s), of je al dan niet spiegelkapjes wilt, de cassette, het blad(en) voor, het type van de eventuele zachtere zitting en zelfs het type verlichting is te kiezen. uiteraard kun je vooraf uitgebreid proefrijden. Dus je weet wat je koopt.
Door de ideale stroomlijn en het lichte gewicht kunnen ze reet snel zijn. Sommige rijden er over de 50km/u mee. Echter, een kruissnelheid van 35 à 40 km/u is niet uitzonderlijk, puur op spierkracht. Dus zonder elektrische ondersteuning. De velonauten weten als geen ander dat ze daarom ook assertief moeten rijden. Helaas krijgen ze ondanks de afmetingen en soms hele mooie kleur combinaties, reacties dat we moeilijk tot niet gezien worden. En soms zelfs dat er een vlaggetje erop moet. Desondanks merken ze ons ook op. Anders zouden ze het niet kunnen terugkoppelen. Waar zou volgens u het vlaggetje moeten zitten? Precies, hier is geen goede plek voor. De vraag is of het wel veiliger erop wordt. Wanneer een velomobiel breder is dan 0,75 meter. Wat diverse modellen ook daadwerkelijk zijn. Dan is het fietspad niet per definitie de verplichte locatie op de weg (3). Dus u kan ze ook op de openbare weg aantreffen. Ben dus voorbereid. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Om u een idee te geven, van het aantal velomobielen dat rondrijdt. Van een extreem exclusieve Bugatti Chiron rijden er 500 van rond (4). Van een Glasvezel Quest met groot achterwiel zijn er 483 (5) van gebouwd, van een DF XL (6) zijn er zo'n 427. En dit zijn veruit de populairste Nederlandse modellen. Ziet u, dit is een niche product, maar hierdoor is het wel zo dat de meeste velonauten elkaar onderling kennen of via iemand anders elkaar kennen. Sommige komen geregeld bij elkaar om samen een fietstocht te maken. Zo is er elk jaar zelfs een oliebollentocht, deze is steeds op een andere locatie om bekendheid te geven aan het type vervoermiddel.
Persoonlijk ben ik van mening dat een velomobiel een hele mooie duurzame manier van mobiliteit is. Die toekomstbestendig is. Als goed is kijkt u nu anders aan tegen die mensen in zo'n snelle banaan / sigaar / zetpil / raket etc. Maar heeft u al eens velomobielen gezien? Of lijkt het u misschien wel iets? Laat het weten in de comments. Persoonlijk ben ik van mening dat een velomobiel een hele mooie duurzame manier van transport is. Als goed is kijkt u nu anders aan tegen die mensen in zo'n snelle banaan / sigaar / zetpil / raket etc. Maar heeft u al eens velomobielen gezien? Of lijkt het u misschien wel iets? Laat het weten in de comments.
1) https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83488NED
2) https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/d...ingsteller
3) https://www.velomobiel.nl/wet/
4) https://www.motorauthority.com/news/1133...nal-chiron
5) https://velomobiel.nl/orderboek/index.php
6 https://prev.intercitybike.nl/rijderslij...[]=DF%20XL
Laat maar weten wat jullie van het artikel vinden. Wat misschien beter anders kan. Of wat aanvulling verdiend.
Zoals de meeste mensen hier ben ik met het klassieke idee opgegroeid dat je op een gegeven moment het rijbewijs gaat halen. Waarna je met de auto naar het werk gaat. In Nederland waren we op 1 januari 2024 met 11.657.142 mensen die een rijbewijs hebben (1). Tevens zijn we al met 18 miljoen inwoners (2). Dus bijna 2/3 van alle Nederlanders heeft een rijbewijs. Dit is gigantisch. Echter, de kinderen hebben sowieso geen rijbewijs, maar sommige volwassenen zoals ik hebben er geen. Door heel dit aantal mensen hebben we ook heel veel mensen auto's op de weg. Hierdoor zijn er diverse mensen onder ons die in de file staan. Als je in stedelijk gebied woont zoals de randstad, dan is het openbaar vervoer een mooi alternatief. Echter het wordt er niet goedkoper op. Als je dicht genoeg bij het werk woont, dan is ook de fiets een alternatief. Door de massale opkomst van de elektrische fiets kun je wat verder van het werk wonen en dan toch op het werk komen. Echter ben je ook wel weer beperkt, een afstand overbruggen van 25km duurt minimaal een uurtje. Wil je sneller, dan heb je een rijbewijs + verzekering nodig en een speeddelec. Echter mag deze lang niet overal rijden en de vraag is of je je wel veilig voelt in het verkeer. Ook zou je met een brommer kunnen gaan, ook hiervoor heb je weer een rijbewijs + verzekering nodig. Tegenwoordig zie je gelukkig ook dat er kleine 45 km/u wagentjes ontstaan op elektriciteit. De zogenaamde micro cars. Ook deze vragen om een rijbewijs en verzekering. Dit is niet iets wat ik voor ogen heb voor mijn eigen mobiliteit. Zelf reisde ik veel per trein naar mijn werk. Hierbij legde ik een afstand af die verder was dan zo'n 25km. Echter heb ik diverse keren gehad dat de aansluiting problemen veroorzaakte bij calamiteiten.
Dit moet toch anders kunnen dacht ik bij mezelf. En jawel, gelukkig waren er vroeger al enkele bijzondere mensen. Zij dachten dat het fietsen efficiënter, makkelijker en relaxter moest kunnen. Zij bedachten de zogenaamde ligfiets. Hiervan bestaan er ondertussen al heel veel verschillende types. Naar het schijnt kun je er makkelijk een elektrische fiets mee bijhouden. Maar zelf heb ik graag een vervoermiddel waarbij ik me niet druk hoef te maken wat betreft balans en ook niet wat weer betreft. Maar wat ook lekker snel gaat. En wat ik mag besturen zonder rijbewijs, zonder verzekering en brandstof. Ik hoor het u al denken dat het nooit kan. Nou toch wel. Dit is de zogenaamde Velomobiel. Wij in Nederland hebben zelfs twee fabrikanten die prachtige modellen maken. Dit zijn Intercitybikes.nl en Velomobiel.nl, beide uit Dronten. Vroeger hadden we ook nog een fabrikant in Groningen. Echter deze is gestopt.
Het mooie van een velomobiel is dat ze relatief erg licht zijn door het gebruik van Carbon, door de constructie zijn de zoveel mogelijk fietsonderdelen beschermd tegen weersinvloeden. Waardoor ze weinig onderhoud vragen. Echter door het uitgebreide handwerk en dure materialen zijn het relatief dure fietsen. Echter heb je ook wielrenfietsen van carbon met een vergelijkbaar prijskaartje. Echter zijn die laatste niet volledig gebouwd aan je eigen wensen. Een velomobiel kopen is niet zoals een normale fiets dat je even de winkel binnenstapt en weer buiten stapt met fiets. Het is zelfs niet te vergelijken met een nieuwe auto kopen zoals ik me dat voorstel. Waarbij je de kleur kiest en na paar maanden hem dan kan ophalen. Het zal meer liggen in de orde van een Rolls Royce bestellen zijn. Je deelt je wensen aan de fabrikant en hierna wordt je fiets helemaal gebouwd volgens je eigen wensen. Hierbij moet je denken aan de kleur(en), de kap(pen), het type spiegel(s), of je al dan niet spiegelkapjes wilt, de cassette, het blad(en) voor, het type van de eventuele zachtere zitting en zelfs het type verlichting is te kiezen. uiteraard kun je vooraf uitgebreid proefrijden. Dus je weet wat je koopt.
Door de ideale stroomlijn en het lichte gewicht kunnen ze reet snel zijn. Sommige rijden er over de 50km/u mee. Echter, een kruissnelheid van 35 à 40 km/u is niet uitzonderlijk, puur op spierkracht. Dus zonder elektrische ondersteuning. De velonauten weten als geen ander dat ze daarom ook assertief moeten rijden. Helaas krijgen ze ondanks de afmetingen en soms hele mooie kleur combinaties, reacties dat we moeilijk tot niet gezien worden. En soms zelfs dat er een vlaggetje erop moet. Desondanks merken ze ons ook op. Anders zouden ze het niet kunnen terugkoppelen. Waar zou volgens u het vlaggetje moeten zitten? Precies, hier is geen goede plek voor. De vraag is of het wel veiliger erop wordt. Wanneer een velomobiel breder is dan 0,75 meter. Wat diverse modellen ook daadwerkelijk zijn. Dan is het fietspad niet per definitie de verplichte locatie op de weg (3). Dus u kan ze ook op de openbare weg aantreffen. Ben dus voorbereid. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Om u een idee te geven, van het aantal velomobielen dat rondrijdt. Van een extreem exclusieve Bugatti Chiron rijden er 500 van rond (4). Van een Glasvezel Quest met groot achterwiel zijn er 483 (5) van gebouwd, van een DF XL (6) zijn er zo'n 427. En dit zijn veruit de populairste Nederlandse modellen. Ziet u, dit is een niche product, maar hierdoor is het wel zo dat de meeste velonauten elkaar onderling kennen of via iemand anders elkaar kennen. Sommige komen geregeld bij elkaar om samen een fietstocht te maken. Zo is er elk jaar zelfs een oliebollentocht, deze is steeds op een andere locatie om bekendheid te geven aan het type vervoermiddel.
Persoonlijk ben ik van mening dat een velomobiel een hele mooie duurzame manier van mobiliteit is. Die toekomstbestendig is. Als goed is kijkt u nu anders aan tegen die mensen in zo'n snelle banaan / sigaar / zetpil / raket etc. Maar heeft u al eens velomobielen gezien? Of lijkt het u misschien wel iets? Laat het weten in de comments. Persoonlijk ben ik van mening dat een velomobiel een hele mooie duurzame manier van transport is. Als goed is kijkt u nu anders aan tegen die mensen in zo'n snelle banaan / sigaar / zetpil / raket etc. Maar heeft u al eens velomobielen gezien? Of lijkt het u misschien wel iets? Laat het weten in de comments.
1) https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83488NED
2) https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/d...ingsteller
3) https://www.velomobiel.nl/wet/
4) https://www.motorauthority.com/news/1133...nal-chiron
5) https://velomobiel.nl/orderboek/index.php
6 https://prev.intercitybike.nl/rijderslij...[]=DF%20XL
Laat maar weten wat jullie van het artikel vinden. Wat misschien beter anders kan. Of wat aanvulling verdiend.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.