Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Einde van de DF(XL) productie
#8
De ondergang van de de DF heeft mijns inziens te maken met de groepsdruk in de velomobiel-gemeenschap:
Dat mechanisme is beschreven in een draadje over e-bikes. Ik citeer het hier maar.

(08-Oct-2024, 01:37 PM)PieterTrapt schreef: De snelle opkomst van de e-bike, ondanks de maatschappelijke weerstand, is een praktijkvoorbeeld van wat de Franse antropoloog René Girard ‘mimesis’ noemde: het idee dat menselijke verlangens doorgaans niet spontaan ontstaan, maar als reactie op de verlangens van anderen. Volgens Girard modelleren mensen hun verlangens naar wat ze om zich heen zien. Wil een vriend of vriendin naar Bali, dan wil jij dat ook. Koopt de buurman een nieuwe auto, dan is jouw auto ineens ook aan vervanging toe.

Girards model verklaart waarom zoveel mannen na hun 35ste ‘spontaan’ besluiten te gaan wielrennen en waarom werkelijk iedereen tijdens de coronacrisis op het lumineuze idee kwam zelf brood te gaan bakken. Waarom alle hippe randstedelijke dertigers de afgelopen vijf jaar van normale wijn op natuurwijn overstapten, terwijl ze die eigenlijk allemaal een beetje duur en overdreven vinden.

Willen wat de ander heeft


Verlangen creëert verlangen, en zo ontstaat een vicieuze cirkel waarin bepaalde producten in heel korte tijd heel gewild kunnen worden. Terwijl het gros van de mensen voor hun gevoel helemaal zélf bedenkt dat ze een e-bike willen kopen, zijn de achterliggende redenen veel meer sociaal ingegeven. Ze willen zich profileren richting anderen, door datgene te hebben wat iedereen wil.

„In de spullen die we aanschaffen, worden we veel meer dan we denken gestuurd door irrationele behoeftes”, zegt Patrick Wessels, als psycholoog gespecialiseerd in consumentengedrag. De behoefte bijvoorbeeld om je eigen identiteit vorm te geven, het type mens te worden dat je zou willen zijn. Succesvolle merken slagen erin hun product te verkopen als méér dan alleen een product. Wie koffie koopt bij Starbucks, koopt niet alleen een cappuccino, maar ook een bepaalde identiteit. De identiteit van iemand die zich een kop koffie van 5 euro kan veroorloven, van iemand die bewust kiest voor kwaliteit.

Ik zie voortdurend dat velen de snelste velomobiel wil hebben. En dat is in veler ogen niet meer de DF maar de Snoek-L. De verschillen zijn waarschijnlijk miniem maar worden binnen de gemeenschap uitvergroot of misschien alleen maar verondersteld.


En dat gaat ten koste van de verscheidenheid en is het alleen maar koekoek één zang.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Einde van de DF(XL) productie - door Roepers - 2 uren geleden

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Einde van de DF(XL) productie
Tuna heeft 0, ge...365cycle — 03:17 PM
Einde van de DF(XL) productie
DF/XL had de marketi...Gideonaut — 02:55 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In een Milan GT is w...365cycle — 02:48 PM
Einde van de DF(XL) productie
Zie door dit artikel...Hoekie — 02:45 PM
Einde van de DF(XL) productie
De ondergang van de ...Roepers — 02:31 PM
Einde van de DF(XL) productie
Komt dat niet ...ZoefZoef — 01:37 PM
OBT 2024 Rotterdam
@lowjob, dat is ...Frutsel — 12:26 PM
OBT 2024 Rotterdam
@lowjob, dat is be...LowJob — 12:08 PM
Azub Max
... Dat kan n...Raymond — 11:38 AM
Einde van de DF(XL) productie
Nou ik denk dat jo...Gideonaut — 10:38 AM
Klapstuur gezocht
Voor mijn Escape Shj...melle z — 10:38 AM
Einde van de DF(XL) productie
Ik had na mijn ruime...Frutsel — 10:34 AM
Einde van de DF(XL) productie
Tja, dat zat er oo...ZoefZoef — 09:25 AM
Bijzondere ligfietsen in Frankrijk
Klopt, de G race is ...Jeroen S — 08:58 AM
Einde van de DF(XL) productie
Tja, dat zat er ook ...Jeroen S — 08:54 AM
Azub Max
De rolweerstandstest...Jeroen S — 08:51 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij dat ik g...Jeroen S — 08:42 AM