13-Dec-2024, 11:14 AM
(13-Dec-2024, 10:44 AM)Roepers schreef: Je hebt meer punten waar je op moet letten met fietspad dan zonder.In dat voorbeeld is het bij het aanleggen van het fietspad fout gegaan, het had door moeten lopen rechts van de weg.
Voorbeeld:
Je gaat hier naar links
Dan moet je hier opletten (punt 1). Je passeert de Monnikenweg en belandt op het fietspad links van de weg
Vervolgens houdt dat fietspad op en heb je hier een tweede oversteek. (punt 2). Die tweede oversteek had je zonder fietspad niet gehad. Ik zie geen enkel veiligheidsvoordeel voor de fietser.
Groet,
Marco
Overheden kiezen er schijnbaar voor om twee richtingen fietspaden aan te leggen om geld te besparen, terwijl het daar de verkeersveiligheid niet verhoogd. Twee richtingen fietspaden horen ten dienste van de fietsers te zijn, om te voorkomen dat ze tweemaal over moeten steken tussen twee zijwegen aan een kant van een drukke weg.
Tussen auto's rijden is echter 100% van de tijd opletten op auto's, dat voelt niet veilig en is het vaak ook niet.
Zeker als er op dat traject ook vrachtwagens rijden.
En laten we alsjeblieft voertuigen ontwerpen die geen dode hoeken hebben, rondom goed zicht vanuit een normale zithouding achter het stuur.
Niet zoals die vrachtwagen die laatst bij een stoplicht stond met een gordijn tussen de chauffeur en het zicht op verkeer dat over voetpad en fietspad overstaken.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)