10 uren geleden
Er kan inderdaad fors verschil in zitten tussen je gemiddelde en je kruissnelheid. Zoeken naar een ideale route zonder vertragingen kan heel erg veel snelheid schelen. Ik maak me er maar niet al te druk over, maar ben soms ook verbaasd hoe weinig het scheelt als je op snelle stukken harder gaat. Vermijden van de langzame stukken, vermijden van de bebouwde kom, dat kan heel veel schelen, of een wat handigere route door die plaats.
Het verschil in kruissnelheid tussen de Milan GT en mijn houten velomobiel is op rechte stukken misschien wel 10 km/h. Het gemiddelde over honderden km scheelt maar 3 km.
Routeplanning is enorm belangrijk om het snelheidspotentieel van je velomobiel te kunnen benutten. Ook het tijdstip is van belang. Zoals Willeke ook al melde. Ik mijd iedere ochtend rond 8,15 uur de basisschool met dik 200 leerlingen die om 8.30 begint. Na 17.00 uur op de terugweg zie je daar bijna niemand.
Als ik het belangrijk vind, besteed ik veel tijd aan routeplanning, online verkennen van de route en zoeken naar vlottere of soepeler lopende route. Streetview wil ook wel eens helpen. Soms fiets ik zelfs een deel van een route al, en op de terugweg een ander alternatief om te kijken wat me het beste bevalt. Maar soms fiets ik ook volledig willekeurig en probeer ik gewoon wat weggetjes uit. Soms valt dat vies tegen en dat merk je dan in de snelheid.
Dat het momenteel koud en winderig is, helpt ook niet voor de snelheid, volgend voorjaar ga je vanzelf weer harder.
Het verschil in kruissnelheid tussen de Milan GT en mijn houten velomobiel is op rechte stukken misschien wel 10 km/h. Het gemiddelde over honderden km scheelt maar 3 km.
Routeplanning is enorm belangrijk om het snelheidspotentieel van je velomobiel te kunnen benutten. Ook het tijdstip is van belang. Zoals Willeke ook al melde. Ik mijd iedere ochtend rond 8,15 uur de basisschool met dik 200 leerlingen die om 8.30 begint. Na 17.00 uur op de terugweg zie je daar bijna niemand.
Als ik het belangrijk vind, besteed ik veel tijd aan routeplanning, online verkennen van de route en zoeken naar vlottere of soepeler lopende route. Streetview wil ook wel eens helpen. Soms fiets ik zelfs een deel van een route al, en op de terugweg een ander alternatief om te kijken wat me het beste bevalt. Maar soms fiets ik ook volledig willekeurig en probeer ik gewoon wat weggetjes uit. Soms valt dat vies tegen en dat merk je dan in de snelheid.
Dat het momenteel koud en winderig is, helpt ook niet voor de snelheid, volgend voorjaar ga je vanzelf weer harder.