5 uren geleden
De optie om een hoog gemiddelde te rijden door meer risico te nemen, of genoegen te nemen met een zeer kleine veiligheidsmarge maakt de kans dat er iets mis gaat wel aanzienlijk groter. Rondrijden met een zeer sterke wens nog net iets harder te gaan, harder dan ter plekke verantwoord is, of harder als je beheersing van de velomobiel toelaat, harder als waar het andere verkeer rekening mee houdt...
Bijvoorbeeld op een fietspad kun je dan plotseling in een onprettige situatie belanden.
Aan de andere kant, als je op de rijbaan rijdt van een rustige weg, waar 60 toegestaan is en je daar 50 rijdt is dat waarschijnlijk nog heel erg veilig.
Ik kan op bepaalde stukjes van mijn woonwerkroute nu best een stukje sneller rijden als toen ik net begon als velomobilist, gewoon omdat ik nu veel meer ervaring heb en beter weet wat ik aan het doen ben. Ik heb echter bij het opdoen van die ervaring wel wat spannende situaties gehad waarbij ik dacht dat het wel kon, maar het toch iets dichter bij de grens kwam als verwacht.
Bijvoorbeeld op een fietspad kun je dan plotseling in een onprettige situatie belanden.
Aan de andere kant, als je op de rijbaan rijdt van een rustige weg, waar 60 toegestaan is en je daar 50 rijdt is dat waarschijnlijk nog heel erg veilig.
Ik kan op bepaalde stukjes van mijn woonwerkroute nu best een stukje sneller rijden als toen ik net begon als velomobilist, gewoon omdat ik nu veel meer ervaring heb en beter weet wat ik aan het doen ben. Ik heb echter bij het opdoen van die ervaring wel wat spannende situaties gehad waarbij ik dacht dat het wel kon, maar het toch iets dichter bij de grens kwam als verwacht.