, 08:01 PM
(22-Dec-2023, 10:19 AM)Roepers schreef: Ik heb wel eens gedacht dat de uitvinding van de autoradio het begin was van de komst van apparaten ter verstrooiing (als tegenstelling van concentratie) tijdens de deelname aan het verkeer. Het is ook wel zeker dat de autoradio een factor was (is) bij bepaalde auto-ongelukken.
De autoradio is verschenen in de jaren in de jaren dertig en dus gemeengoed geworden. Maar zo oud is de trend dus al om apparaten te gebruiken in het verkeer die ons afleiden. Het mobieltje is tegenwoordig daarvan de laatste exponent. En gebruik daarvan probeerde men dus te verbieden. Maar voor een verbod van telefoneren tijdens het rijden was men niet, dus een totaalverbod ging niet. Het verbod om een apparaat te bedienen tijdens het rijden ging niet, want dan zou ook het bedienen van navigatie verboden worden. Daarom maar een verbod om een mobieltje vast te houden als bestuurder. Dus ik mag tijdens het rijden mijn bloedsuikers niet controleren, maar je mag wel whatsappen tijdens het rijden zolang je mobiel maar vastzit aan het dashboard en je het niet in de hand hebt.
Een verbod is niet altijd zinvol.
Ik las onlangs de volgende kop in het Dagblad van het Noorden:
Automobilist (25) bezig met radio en botst in Hoogeveen frontaal op auto met gezin: vrouw loopt blijvend hersenletsel op
Je aandacht aan andere dingen besteden dan het verkeer in de auto is zo normaal geworden. En die trend is niet te keren.
Groet,
Marco