18-Feb-2025, 02:00 PM
(18-Feb-2025, 12:55 PM)365cycle schreef:(18-Feb-2025, 12:24 PM)Snoek043 schreef: De Snoek (of velomobiel in het algemeen) blijft in dat opzicht toch iets onvoorstelbaar. Het gemak om comfortabel langere afstanden af te leggen aan hogere snelheden, ik zie het me niet doen met een conventionele fiets.![]()
![]()
Iedere keer dat ik dan weer in gunstige wind op m'n vouwfietsje stap denk ik "eigenlijk toch best lekker, zo'n licht gooi en smijt dingetje". Zeker wanneer ik een redelijke afstand af wil leggen en weinig bij me heb wil er nog weleens 32-34 gemiddeld op de teller komen.
Vervolgens krijg ik na een uurtje dan wat last van m'n nek en schouders (ondanks dat het ding voor mij eigenlijk prima geometrie heeft!), valt me op dat ik eigenlijk toch veel minder van de omgeving geniet dan ik gewend ben, of draait de wind plotseling waardoor er zomaar eens dik 10 kilometer per uur uit mijn kruissnelheid kan verdwijnen.
Allemaal nooit last van in de velomobiel
De laatste jaren speel ik met het idee de Snoek te verkopen en te vervangen door een M5 Carbon Highracer. De reden hiervoor is vrij simpel: een velomobiel gaat gewoon te hard. Eigenlijk ongehoord om legaal aan dergelijke snelheden jezelf voort te bewegen. Dat je zelf beslist hoe hard je rijdt is natuurlijk waar, maar de inspanning die ik op de M5 lever (ik heb er 4 gehad in het verleden waarvan 2 lowracers) is precies hetzelfde als in de Snoek of mijn MTB mits ik een solotraining afwerk.
En dan te denken dat ik al jaren sukkel met zenuwpijn en morgen een afspraak heb bij een voetspecialist (wellicht heeft het per ongeluk weggooien van mijn steunzolen ermee te maken dat er een onbalans gecreëerd is). De dokter die vorige week een echo maakte zei dat mijn voeten nogal hol staan, de klachten die bij holvoeten gepaard gaan zijn vergelijkbaar met wat ik ervaar (pijn aan kuiten en enkel). Het potentieel heb ik er bijlange nog niet uitgehaald. Dat jij 1000 watt en hoger kan leveren is fijn, ik raak daar voorlopig niet, ik heb nochtans alles in huis om fatsoenlijk te trainen. Dus hopelijk is er snel uitsluitsel over die blessure want het blijft verschrikkelijk irritant.
Maar terug naar de vergelijking met de M5: met die highracer zou ik mijn droom kunnen najagen, en die is op vakantie meenemen in Spanje om te gaan klimmen. Hiermee zou ik wat vaker kunnen trainen met snellere wielrenners, hoewel ze achter mij nauwelijks voordeel halen, vrees ik. Enige vereiste is wel de tailbag als extra optie waarmee ik alles mee kan nemen dat ik nodig heb. Zelfs in die kleinere tailbag kreeg ik alles in van materiaal, inclusief enkele grote flessen water. Bram had nog enkele demo wielen van die 2-spoke liggen, dan heb je een absurd coole fiets.
Bram Moens heeft pas frames beschikbaar tegen de zomer zei hij, ik had nochtans vorig jaar bij hem gecheckt en er zou begin januari '25 een batch beschikbaar zijn. Wellicht weer allemaal uitverkocht. Hoewel de Snoek minder wendbaar is geraak ik op mijn trajecten overal vrij eenvoudig zonder al teveel uit te moeten stappen. Is het koud weer en glad op de baan, is een driewieler in het voordeel. Heb je belachelijk veel tegenwind, voel ik in de Snoek buiten een licht briesje door het vizier weinig of niets. Dan rest de vraag waarom ik überhaupt voor een M5 zou kiezen. Beide zou natuurlijk fijn zijn dat je kan afwisselen. Mijn NME die stof staat te vergaren zou ik wel kunnen ruilen tegen een highracer.
