Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Souplesse verbeteren
#3
Ik lees verschillende doelen bij jou: uithoudingsvermogen, kracht, souplesse en snelheid. Hoewel er best veel overlap is (want door te trainen wordt je vaak beter in alles) zijn dat toch verschillende zaken. Je snelheid verbeter je volgens mij het best met interval-training. Daar bestaan veel schema's voor, en je kunt ook zelf schema's bedenken. De essentie is dat je onderscheid maakt in verschillende niveaus (gemeten in km/u of in hartslagen), meestal 3 niveaus (extensief, intensief, zeer intensief), soms ook 4 niveaus. Als je googlet, dan vind je allerlei voorbeelden, zoals deze: https://www.bicycling.com/nl/training/a2...ltraining/

Ik heb met fietsen nooit op die manier doelbewust aan snelheid gewerkt. Met hardlopen wél, en daarvan ben ik toen inderdaad sneller gaan rennen. Door doelbewust te variëren in intensiteit.

Even hardop meedenkend: meestal bouw je eerst je conditie (en spierkracht) op en ga je daarna werken aan de snelheid. Als je voor woon-werk verkeer al je kilometers maakt, dan is dat denk ik al je basis. Dat hoef je dan alleen aan te vullen met gericht tempowerk. Langzame sprintjes, snelle sprintjes, een kort stukje volle bak rijden, dan weer een stukje recupereren.......

Edit: over dat werken aan kracht door een lage cadans. Gevoelsmatig klinkt dat niet goed. Als je aan snelheid werkt, dan belast je je spieren (en pezen, botten, knieën) sowieso al zwaarder. Ik zou liever zo licht mogelijk blijven trappen! En deels is het een natuurlijke voorkeur. Jonas Vingegaard trapt bijv. altijd zwaarder dan Tadej Pogacar. Zijn beiden zeer goede renners met uitstekende begeleiding, dus kennelijk zijn er gewoon verschillen. De één trapt liever wat zwaarder, de ander lichter. Maar ik zou dus alleen een zwaarder verzet kiezen als dat goed en natuurlijk aanvoelt.
Lig: Taifun (2x20"), Furai (2x24") | Fixie: OnOne (2x28") | Vouw: Dahon Bullhead (2x20")
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
Souplesse verbeteren - door datakneder - 21-Feb-2025, 11:50 PM
RE: Souplesse verbeteren - door Jeroen S - 22-Feb-2025, 12:08 AM
RE: Souplesse verbeteren - door PieterTrapt - 23-Feb-2025, 09:55 PM
RE: Souplesse verbeteren - door datakneder - 24-Feb-2025, 04:07 PM
RE: Souplesse verbeteren - door 365cycle - 25-Feb-2025, 06:53 PM
RE: Souplesse verbeteren - door Dharm2004 - 24-Feb-2025, 04:58 PM
RE: Souplesse verbeteren - door Wim -de roetsende - 24-Feb-2025, 05:10 PM
RE: Souplesse verbeteren - door datakneder - 24-Feb-2025, 05:11 PM
RE: Souplesse verbeteren - door Lopopodium - 24-Feb-2025, 06:42 PM
RE: Souplesse verbeteren - door datakneder - 24-Feb-2025, 09:10 PM
RE: Souplesse verbeteren - door Jeroen S - 24-Feb-2025, 10:42 PM
RE: Souplesse verbeteren - door datakneder - 24-Feb-2025, 11:22 PM
RE: Souplesse verbeteren - door Wim -de roetsende - 25-Feb-2025, 11:03 AM
RE: Souplesse verbeteren - door Niels van der Wal - 25-Feb-2025, 12:04 PM
RE: Souplesse verbeteren - door Lopopodium - 24-Feb-2025, 11:37 PM
RE: Souplesse verbeteren - door Frutsel - 24-Feb-2025, 11:49 PM
RE: Souplesse verbeteren - door Niels van der Wal - 25-Feb-2025, 01:47 PM
RE: Souplesse verbeteren - door Bob Hagendijk - 25-Feb-2025, 05:06 PM
RE: Souplesse verbeteren - door Tijanus - 25-Feb-2025, 09:22 PM
RE: Souplesse verbeteren - door 365cycle - 26-Feb-2025, 03:18 AM
RE: Souplesse verbeteren - door datakneder - 17-Mar-2025, 06:26 PM
RE: Souplesse verbeteren - door Jeroen S - 18-Mar-2025, 08:42 AM
RE: Souplesse verbeteren - door 365cycle - 18-Mar-2025, 10:51 AM
RE: Souplesse verbeteren - door Jeroen S - 18-Mar-2025, 08:06 PM
RE: Souplesse verbeteren - door datakneder - 18-Mar-2025, 10:01 PM
RE: Souplesse verbeteren - door Hoekie - 18-Mar-2025, 08:22 PM
RE: Souplesse verbeteren - door 365cycle - 18-Mar-2025, 08:43 PM
RE: Souplesse verbeteren - door Hoekie - 18-Mar-2025, 09:02 PM
RE: Souplesse verbeteren - door Hardloper - 18-Mar-2025, 09:33 PM
RE: Souplesse verbeteren - door Tom Fekkes - 18-Mar-2025, 11:22 PM
RE: Souplesse verbeteren - door datakneder - 18-Mar-2025, 11:59 PM
RE: Souplesse verbeteren - door Wim -de roetsende - 19-Mar-2025, 07:23 AM
RE: Souplesse verbeteren - door Tom Fekkes - 19-Mar-2025, 12:05 AM
RE: Souplesse verbeteren - door Hoekie - 19-Mar-2025, 01:25 AM
RE: Souplesse verbeteren - door datakneder - 20-Mar-2025, 09:18 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zomercompetitie 2026
Ziet er een beetje j...Lopopodium — 11:30 PM
Zomercompetitie 2026
Schrijf je vooral ...datakneder — 11:20 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Dan ben ik benieuw...Hoekie — 08:37 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Stichtse brug (E...Niels van der Wal — 07:48 PM
Zomercompetitie 2026
Zoals beloofd staat ...Boyd Maduro — 06:09 PM
Moordenaar op een ligfiets?
Voor de nieuwsgierig...Lopopodium — 12:55 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Zo, morgen de te...Hoekie — 12:11 PM
Medeliggers onderweg
Op de heenweg nu ook...Hoekie — 12:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is niet echt goe...melle z — 08:32 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Alle Baron ligfietse...Jeroen S — 07:46 AM
Moordenaar op een ligfiets?
Gisteravond keken we...TvWijk — 01:34 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb een Baron...ZoefZoef — 10:16 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb een Baron (#...Lopopodium — 07:52 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik had eigenlijk ee...Willeke_IGKT — 07:32 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Is het heiligschenni...Gideonaut — 06:52 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik had eigenlijk een...LigfietsWilsum — 06:42 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vorige week was ik n...Willeke_IGKT — 06:32 PM