6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 uren geleden door PieterTrapt.)
Ik lees verschillende doelen bij jou: uithoudingsvermogen, kracht, souplesse en snelheid. Hoewel er best veel overlap is (want door te trainen wordt je vaak beter in alles) zijn dat toch verschillende zaken. Je snelheid verbeter je volgens mij het best met interval-training. Daar bestaan veel schema's voor, en je kunt ook zelf schema's bedenken. De essentie is dat je onderscheid maakt in verschillende niveaus (gemeten in km/u of in hartslagen), meestal 3 niveaus (extensief, intensief, zeer intensief), soms ook 4 niveaus. Als je googlet, dan vind je allerlei voorbeelden, zoals deze: https://www.bicycling.com/nl/training/a2...ltraining/
Ik heb met fietsen nooit op die manier doelbewust aan snelheid gewerkt. Met hardlopen wél, en daarvan ben ik toen inderdaad sneller gaan rennen. Door doelbewust te variëren in intensiteit.
Even hardop meedenkend: meestal bouw je eerst je conditie (en spierkracht) op en ga je daarna werken aan de snelheid. Als je voor woon-werk verkeer al je kilometers maakt, dan is dat denk ik al je basis. Dat hoef je dan alleen aan te vullen met gericht tempowerk. Langzame sprintjes, snelle sprintjes, een kort stukje volle bak rijden, dan weer een stukje recupereren.......
Edit: over dat werken aan kracht door een lage cadans. Gevoelsmatig klinkt dat niet goed. Als je aan snelheid werkt, dan belast je je spieren (en pezen, botten, knieën) sowieso al zwaarder. Ik zou liever zo licht mogelijk blijven trappen! En deels is het een natuurlijke voorkeur. Jonas Vingegaard trapt bijv. altijd zwaarder dan Tadej Pogacar. Zijn beiden zeer goede renners met uitstekende begeleiding, dus kennelijk zijn er gewoon verschillen. De één trapt liever wat zwaarder, de ander lichter. Maar ik zou dus alleen een zwaarder verzet kiezen als dat goed en natuurlijk aanvoelt.
Ik heb met fietsen nooit op die manier doelbewust aan snelheid gewerkt. Met hardlopen wél, en daarvan ben ik toen inderdaad sneller gaan rennen. Door doelbewust te variëren in intensiteit.
Even hardop meedenkend: meestal bouw je eerst je conditie (en spierkracht) op en ga je daarna werken aan de snelheid. Als je voor woon-werk verkeer al je kilometers maakt, dan is dat denk ik al je basis. Dat hoef je dan alleen aan te vullen met gericht tempowerk. Langzame sprintjes, snelle sprintjes, een kort stukje volle bak rijden, dan weer een stukje recupereren.......
Edit: over dat werken aan kracht door een lage cadans. Gevoelsmatig klinkt dat niet goed. Als je aan snelheid werkt, dan belast je je spieren (en pezen, botten, knieën) sowieso al zwaarder. Ik zou liever zo licht mogelijk blijven trappen! En deels is het een natuurlijke voorkeur. Jonas Vingegaard trapt bijv. altijd zwaarder dan Tadej Pogacar. Zijn beiden zeer goede renners met uitstekende begeleiding, dus kennelijk zijn er gewoon verschillen. De één trapt liever wat zwaarder, de ander lichter. Maar ik zou dus alleen een zwaarder verzet kiezen als dat goed en natuurlijk aanvoelt.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead