Vorige week één van mijn langste ritjes gemaakt in de Snoek, 158 kilometer om precies te zijn. Een gemiddelde van 38,5 km/u na een vijftal kilometer door drukker verkeer nog weten op te krikken naar 46 km/u. Vaak rijd ik met een hoofdtelefoon op (met muziek) die quasi alle achtergrondgeluid wegfiltert. Het is ofwel dat of een storend rammelend geluid waarbij gewezen moet worden naar het ruwere asfalt. Let wel, dit is enkel het geval op lange rechte stukken jaagpad, in het centrum doe ik deze hoofdtelefoon sowieso af. Met een hoofdtelefoon kan je overigens ook het achtergrondgeluid wegfilteren zonder muziek af te spelen.
Een paar minuten voor mijn U-turn (ik rijd een keer of vijf op en af naar Herentals) kwam er van de andere kant een brommer met coureur aangereden, bleek dit een vrouwlijke wielrenster te zijn die aan het trainen was, zoals hier wel vaker gebeurd. Dat het tempo best hoog lag bleek aan de verschillende groepjes wielrenners (mannen) die ik passeerde op de terugweg alvorens ik tot bij de brommer kwam.
Het inhalen met de Snoek is wel een dingetje, veel wielrenners rijden vaak met twee of meer naast elkaar waardoor het pad te smal wordt om in te halen. Velen geven ook de indruk dat ze de snelsten op het pad zijn, terwijl er op mijn traject tamelijk veel snelle elektrische fietsen rijden die een stuk sneller rijden dan wielrenners. Ben je sneller, moet je dus rekening houden dat je moet vertragen tot de snelheid van je voorligger alvorens veilig in te halen. Wat enerzijds logisch lijkt, anderzijds hoor je rechts te rijden en zou je ten allen tijde voorbereid moeten zijn dat je ingehaald kan worden. Dat mensen zeggen dat ze verschieten als ik voorbij kom gereden, is wellicht omdat het een velomobiel is. Is het een wielrenner, is het de normaalste zaak van de wereld. In het geval van de brommer reden zij netjes achter elkaar, vrouwen geven toch vaker het goede voorbeeld.
Het lijkt me ook dat de claxon in de Snoek niet goed hoorbaar is voor veel fietsers, ik had eens gezien bij Intercitybikes dat die claxon in de opening vooraan was gemonteerd. Maar een peloton fietsers is echt irritant, afgelopen weekend kwam er een grote groep aangereden in een waaier, dus de achtersten reden gewoon op mijn kant van de weg. Dan is het zaak dat de kopgroep aangeeft dat er tegenliggers op komst zijn, wat wel gebeurde maar de reactiesnelheid is best traag. Zeker als ik met de Snoek dan zelf tegen 50 km/u kom aangereden. Eigenlijk maakt het niet uit of ik daar nu 50 of 30 rijd, de regel zegt rechts rijden.
En oplossing hiervoor zou simpel zijn, een markering op de weg (stippellijn) waardoor mensen weten waar ze moeten rijden, of een lane-assist invoeren bij fietsen.
Een paar minuten voor mijn U-turn (ik rijd een keer of vijf op en af naar Herentals) kwam er van de andere kant een brommer met coureur aangereden, bleek dit een vrouwlijke wielrenster te zijn die aan het trainen was, zoals hier wel vaker gebeurd. Dat het tempo best hoog lag bleek aan de verschillende groepjes wielrenners (mannen) die ik passeerde op de terugweg alvorens ik tot bij de brommer kwam.
Het inhalen met de Snoek is wel een dingetje, veel wielrenners rijden vaak met twee of meer naast elkaar waardoor het pad te smal wordt om in te halen. Velen geven ook de indruk dat ze de snelsten op het pad zijn, terwijl er op mijn traject tamelijk veel snelle elektrische fietsen rijden die een stuk sneller rijden dan wielrenners. Ben je sneller, moet je dus rekening houden dat je moet vertragen tot de snelheid van je voorligger alvorens veilig in te halen. Wat enerzijds logisch lijkt, anderzijds hoor je rechts te rijden en zou je ten allen tijde voorbereid moeten zijn dat je ingehaald kan worden. Dat mensen zeggen dat ze verschieten als ik voorbij kom gereden, is wellicht omdat het een velomobiel is. Is het een wielrenner, is het de normaalste zaak van de wereld. In het geval van de brommer reden zij netjes achter elkaar, vrouwen geven toch vaker het goede voorbeeld.
Het lijkt me ook dat de claxon in de Snoek niet goed hoorbaar is voor veel fietsers, ik had eens gezien bij Intercitybikes dat die claxon in de opening vooraan was gemonteerd. Maar een peloton fietsers is echt irritant, afgelopen weekend kwam er een grote groep aangereden in een waaier, dus de achtersten reden gewoon op mijn kant van de weg. Dan is het zaak dat de kopgroep aangeeft dat er tegenliggers op komst zijn, wat wel gebeurde maar de reactiesnelheid is best traag. Zeker als ik met de Snoek dan zelf tegen 50 km/u kom aangereden. Eigenlijk maakt het niet uit of ik daar nu 50 of 30 rijd, de regel zegt rechts rijden.
En oplossing hiervoor zou simpel zijn, een markering op de weg (stippellijn) waardoor mensen weten waar ze moeten rijden, of een lane-assist invoeren bij fietsen.