(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: De W9S was in Aldenhoven de snelste over een uur, maar die had ook 280 watt nodig voor bijna 75 km/u gemiddeld. Matthias K. zat rond de 245 watt als ik me niet vergis voor 72 km/u. Beide heren reden wel met recordbanden, al dan niet tubeless. Pieter, de zoon van Ymte trapte maar liefst 325 watt maar was toch wel wat benadeeld.Dat zijn pittige verschillen, maar er zit ook een fors verschil in gewicht tussen. Zelf zie ik ook altijd hogere vermogens bij mezelf dan bij anderen, met vier of vijf setjes goed geconfigureerde powermeters, behalve bij Pieter en Ymte. Ymte weegt ongeveer evenveel als ik, Pieter nog wel wat meer (105? 110?).
Bij dat soort snelheden wordt het verschil kleiner, maar de rolweerstand neemt nog altijd lineair toe en de absolute vermogens lopen dus ook steeds verder op.
De Tuna op deze basis zuiver vergelijken met de andere twee fietsen is dus moeilijk. De Snoek is zonder twijfel het snelst, maar de grote motor van Pieter past er niet in, en als het wel zou passen zou een deel van de winst verloren gaan aan de platte kant van de bandjes.
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Veel mensen zeggen bijvoorbeeld dat de POSR, bij warmer weer althans, een stuk sneller is dan de CCU. Ikzelf kon de Snoek bij warmer weer en weinig wind vrij makkelijk rond de 60 km/u houden, al zat ik toen wel boven de 200 watt te trappen. Moest ik opnieuw goed kunnen trainen kom ik met de velomobiel tussen het autoverkeer terecht waar een maximum snelheid geldt van 70 km/u, het zijn gewestwegen met traktoren en dergelijke, niet al te druk. Dan is het wel fijner om een tijdje rond de 65 km/u gemiddeld te kunnen rijden.Ik zou er dan wel zeker van willen zijn dat die POSR ook betrouwbaar is. Ik heb al ooit een klapband gehad tussen de auto's @ 60-65 km/h en hoewel de fiets goed bestuurbaar bleef voelde ik me daar niet heel prettig op dat moment.
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Timo Eden, een Duitser met Milan SL zei bijvoorbeeld dat boven de 60 km/u met een CCU hij tegen een muur aanbotste. Met de Pro one TT tubeless kwam die later, pas boven 70 km/u.Dat zit zonder twijfel tussen zijn oren. Wij belasten banden niet op een manier waarmee we de eigenschappen van het rubber zo veranderen dat het de rolweerstand noemenswaardig beïnvloedt. Luchtweerstand is exponentieel, rolweerstand is lineair; met een ideaal gestroomlijnde velomobiel zou 400 watt 120 km/h zijn als 200 watt 60 km/h betekent.
Als je die spreekwoordelijke muur ervaart is dat altijd een gevolg van de luchtweerstand.
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Ik vraag me echt af of het aerodynamische nadeel dat een W9S zou hebben tegenover de kleine Snoek goedgemaakt kan worden door efficiëntere banden. Ik geloof het wel, zeker omdat beide fietsen niet zoveel verschillen.Dat kan, maar alleen bij een bepaald vermogen en een bepaalde snelheid, en wel door bovenstaand verschijnsel.
Twee uitgangspunten om duidelijk te maken wat ik bedoel:
- Monteer de band met een fors gunstigere rolweerstand onder de kleine Snoek, waarmee een snelheidstoename van 60 naar 65 km/h mogelijk wordt;
- Plaats die velgen vervolgens onder de W9S, waardoor het snelheidsvoordeel weer teniet gedaan wordt en je weer 60 km/h rijdt;
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.