(, 01:30 AM)365cycle schreef:(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: De W9S was in Aldenhoven de snelste over een uur, maar die had ook 280 watt nodig voor bijna 75 km/u gemiddeld. Matthias K. zat rond de 245 watt als ik me niet vergis voor 72 km/u. Beide heren reden wel met recordbanden, al dan niet tubeless. Pieter, de zoon van Ymte trapte maar liefst 325 watt maar was toch wel wat benadeeld.Dat zijn pittige verschillen, maar er zit ook een fors verschil in gewicht tussen. Zelf zie ik ook altijd hogere vermogens bij mezelf dan bij anderen, met vier of vijf setjes goed geconfigureerde powermeters, behalve bij Pieter en Ymte. Ymte weegt ongeveer evenveel als ik, Pieter nog wel wat meer (105? 110?).
Bij dat soort snelheden wordt het verschil kleiner, maar de rolweerstand neemt nog altijd lineair toe en de absolute vermogens lopen dus ook steeds verder op.
De Tuna op deze basis zuiver vergelijken met de andere twee fietsen is dus moeilijk. De Snoek is zonder twijfel het snelst, maar de grote motor van Pieter past er niet in, en als het wel zou passen zou een deel van de winst verloren gaan aan de platte kant van de bandjes.
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Veel mensen zeggen bijvoorbeeld dat de POSR, bij warmer weer althans, een stuk sneller is dan de CCU. Ikzelf kon de Snoek bij warmer weer en weinig wind vrij makkelijk rond de 60 km/u houden, al zat ik toen wel boven de 200 watt te trappen. Moest ik opnieuw goed kunnen trainen kom ik met de velomobiel tussen het autoverkeer terecht waar een maximum snelheid geldt van 70 km/u, het zijn gewestwegen met traktoren en dergelijke, niet al te druk. Dan is het wel fijner om een tijdje rond de 65 km/u gemiddeld te kunnen rijden.Ik zou er dan wel zeker van willen zijn dat die POSR ook betrouwbaar is. Ik heb al ooit een klapband gehad tussen de auto's @ 60-65 km/h en hoewel de fiets goed bestuurbaar bleef voelde ik me daar niet heel prettig op dat moment.
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Timo Eden, een Duitser met Milan SL zei bijvoorbeeld dat boven de 60 km/u met een CCU hij tegen een muur aanbotste. Met de Pro one TT tubeless kwam die later, pas boven 70 km/u.Dat zit zonder twijfel tussen zijn oren. Wij belasten banden niet op een manier waarmee we de eigenschappen van het rubber zo veranderen dat het de rolweerstand noemenswaardig beïnvloedt. Luchtweerstand is exponentieel, rolweerstand is lineair; met een ideaal gestroomlijnde velomobiel zou 400 watt 120 km/h zijn als 200 watt 60 km/h betekent.
Als je die spreekwoordelijke muur ervaart is dat altijd een gevolg van de luchtweerstand.
(, 12:32 PM)Snoek043 schreef: Ik vraag me echt af of het aerodynamische nadeel dat een W9S zou hebben tegenover de kleine Snoek goedgemaakt kan worden door efficiëntere banden. Ik geloof het wel, zeker omdat beide fietsen niet zoveel verschillen.Dat kan, maar alleen bij een bepaald vermogen en een bepaalde snelheid, en wel door bovenstaand verschijnsel.
Twee uitgangspunten om duidelijk te maken wat ik bedoel:Als bovenstaande omstandigheden optreden, maar je zou sterker worden en 70 km/h kunnen rijden met de kleine Snoek op POSR, dan haal je de 65 km/h niet met de W9S omdat de luchtweerstand veel sneller toeneemt.
- Monteer de band met een fors gunstigere rolweerstand onder de kleine Snoek, waarmee een snelheidstoename van 60 naar 65 km/h mogelijk wordt;
- Plaats die velgen vervolgens onder de W9S, waardoor het snelheidsvoordeel weer teniet gedaan wordt en je weer 60 km/h rijdt;
Ik weet niet of ik je hier kan volgen. Het is me vooral te doen bij ritten in de Snoek bij snelheden vanaf 55 km/u en waarbij de kleine Snoek is uitgerust met CCU banden vooraan en GP5000 achter, zoals ik altijd al heb gereden. Daar tegenover staat de W9S met POSR en GP5000. De POSR is de snellere band van de twee, dus in een directe vergelijking tussen deze 2 fietsen met verschillende bandensetup lijkt mij dat de W9S sneller zal zijn rechtdoor op een vlakke ondergrond bij gelijke inspanning (vermogen) met dezelfde bestuurder, waarbij beide fietsen 55 km/u of sneller rijden.
De snellere banden onder de Snoek monteren maakt geen deel uit van mijn vergelijking, ik heb nooit met een POSR gereden in de Snoek maar geloof rotsvast dat de Snoek sneller zijn zal mits die ook is uitgerust met POSR. Het monteren van snelle banden was overigens heel moeilijk op de Snoek, ik heb het samen getest met een Duitser (POTT) en nadien alleen met een POSR. Die pro one TT heb ik er nadien bij een platte band moeten afknippen, zo strak zat ie rond de velg!
Met de hulp van die Duitser (Milan SL bestuurder) + allerlei tools kregen we de recordband héél moeilijk rond de velg, het duurde enkele uren (!!) vooraleer we beide banden er eindelijk omheen kregen. Die Duitser bezit een SL en had andere velgen gemonteerd maar kreeg dezelfde recordband er in 5 minuten omheen. Het ligt hier dus wel degelijk aan de velg (ik geloof niet dat we te maken hebben met een slechte batch banden).
Stephan, een snellere Duitser was van mening dat wanneer hij met zijn Milan SL 60 km/u zou rijden met CCU, het verschil bij gelijke inspanning 10 km/u hoger zou liggen met een Pro one TT (voor en achter). Veel Duitsers rijden ginds met Pro one TT (tubeless) voor en achter en het verschil is bij hogere snelheden enorm voelbaar. Misschien is 10 km/u lichtjes overdreven, maar een recordband maakt wel degelijk een groot verschil, zeker in combinatie met goed asfalt (al is dat misschien nog de belangrijkste factor). Ik geloof dat Matthias König met zijn Snoek het zesuursrecord op zijn naam heeft staan met zijn Snoek waarbij ie 64,7 km/u gemiddeld reed. Dat gaat hij echt niet redden met een CCU vooraan en GP5000 achter.