(8 uren geleden)Snoek043 schreef: Ik weet niet of ik je hier kan volgen. Het is me vooral te doen bij ritten in de Snoek bij snelheden vanaf 55 km/u en waarbij de kleine Snoek is uitgerust met CCU banden vooraan en GP5000 achter, zoals ik altijd al heb gereden. Daar tegenover staat de W9S met POSR en GP5000. De POSR is de snellere band van de twee, dus in een directe vergelijking tussen deze 2 fietsen met verschillende bandensetup lijkt mij dat de W9S sneller zal zijn rechtdoor op een vlakke ondergrond bij gelijke inspanning (vermogen) met dezelfde bestuurder, waarbij beide fietsen 55 km/u of sneller rijden.Wat ik dus onderbouwd probeer uit te leggen is:
- Je kan de vermogensverschillen tussen Matthias, Daniel en Pieter niet zomaar toewijzen aan een aerodynamisch ontwerp. O.a. Pieter en ik knokken echt een gewichtsklasse hoger. Rolweerstand is dus een forsere component voor ons dan voor anderen.
- Hoe harder je rijdt, hoe minder een snellere band uitmaken (d.w.z. hoe minder extra snelheidswinst die je geeft).
(8 uren geleden)Snoek043 schreef: De snellere banden onder de Snoek monteren maakt geen deel uit van mijn vergelijking, ik heb nooit met een POSR gereden in de Snoek maar geloof rotsvast dat de Snoek sneller zijn zal mits die ook is uitgerust met POSR. Het monteren van snelle banden was overigens heel moeilijk op de Snoek, ik heb het samen getest met een Duitser (POTT) en nadien alleen met een POSR. Die pro one TT heb ik er nadien bij een platte band moeten afknippen, zo strak zat ie rond de velg!Auw, dat is een duur grapje

(8 uren geleden)Snoek043 schreef: Met de hulp van die Duitser (Milan SL bestuurder) + allerlei tools kregen we de recordband héél moeilijk rond de velg, het duurde enkele uren (!!) vooraleer we beide banden er eindelijk omheen kregen. Die Duitser bezit een SL en had andere velgen gemonteerd maar kreeg dezelfde recordband er in 5 minuten omheen. Het ligt hier dus wel degelijk aan de velg (ik geloof niet dat we te maken hebben met een slechte batch banden).Ja en nee. Schwalbe grossiert in steeds moeilijker om te leggen banden. Zeker de TLE banden zijn erg strak, en de Pro One serie is daar weer de overtreffende trap in. Onervaren ik had ook hulp nodig om een Pro One TLE op een Fratelli velg te krijgen.
(8 uren geleden)Snoek043 schreef: Stephan, een snellere Duitser was van mening dat wanneer hij met zijn Milan SL 60 km/u zou rijden met CCU, het verschil bij gelijke inspanning 10 km/u hoger zou liggen met een Pro one TT (voor en achter).Zoals je zelf ook al schrijft mag je dat denk ik met een korrel zout nemen. Ik zou ik echter niet zijn als ik dat niet zou willen kunnen onderbouwen.
Met een zeer goed ingerichte Milan SL (toerkap erop, vizier dicht, goed schoon en glad, gestroomlijnde spiegels, netjes horizontaal, luchtinlaten en luchtuitlaten met goede doorstroming) op vlotte banden zit je aan 60 km/h rond de 200W vermogen. De luchtweerstand zit je dan voor ongeveer 90W in de weg.
Ga je naar 70 km/h, dan zit je ineens tegen de 150W voor alleen luchtweerstand. Betekent dat je met alleen betere banden voor de rolweerstand dus 60W minder in de aanbieding hebt dan daarvoor; in plaats van 128W (rolweerstand is lineair, 110W *7/6) zou die dan 50W moeten zijn. De CCU's zijn al geen stakkers, en de GP5000(S?) die er achter om kan liggen is dat al helemaal niet. Ik denk dat dat voorbeeld als het mogelijk is echt al wel ver in het land van radials/recordbanden is.
(8 uren geleden)Snoek043 schreef: Veel Duitsers rijden ginds met Pro one TT (tubeless) voor en achter en het verschil is bij hogere snelheden enorm voelbaar. Misschien is 10 km/u lichtjes overdreven, maar een recordband maakt wel degelijk een groot verschil, zeker in combinatie met goed asfalt (al is dat misschien nog de belangrijkste factor). Ik geloof dat Matthias König met zijn Snoek het zesuursrecord op zijn naam heeft staan met zijn Snoek waarbij ie 64,7 km/u gemiddeld reed. Dat gaat hij echt niet redden met een CCU vooraan en GP5000 achter.Natuurlijk maken recordbanden een hoop verschil op het rechte stuk. Zeker als je niet lek rijdt en de extra kosten kan dragen. Ik vond de Bülk ook top lopen met Pro One, en dat was dan nog alleen voor, achter zat er een 32-622 GP5000S TR onder. Die paar keer lekrijden onderweg naar de LEL zorgde er echter voor dat ik niet eens gestart ben.
(8 uren geleden)Snoek043 schreef: Wellicht een dom idee, maar... Kan je die bodemplaat niet weglaten waardoor je voeten meer bodemvrijheid hebben, of desnoods deels uitsnijden? Bij mijn Snoek kwam ik (als ik moeite deed) nog steeds met mijn knieën tegen het dak.Ik ben best wel wat langer dan Arend-Jan en heb volgens mij ook nog steeds een grotere beenomtrek, maar hij is de betere bodybuilder van ons tweeën: Zijn schouders zijn flink breder. Precies dat probleem had ik ook in de Milan SL; die is breder dan de Snoek, maar zo ver als ik naar achteren in de fiets uitkom is ie dat niet meer.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.