(14-Jan-2019, 02:59 PM)Hoekie schreef: De sporing is trouwens bij mij heel precies ingesteld door de stuurstang aanpassing door Peter de Rond. Daarmee is de sporing op de mm in te stellen.Velomobiel adviseert voor de sporing dat de voorwielen parallel staan. Dus geen toe- of uitspoor. De maximale afwijking, voor en achter op de velgen gemeten, mag niet meer zijn dan 3 mm. De spoorstang is op de mm af te stellen. 1 spoed = 1 mm op een 6 mm draadeind. Daarmee is de sporing altijd met minder dan 2 mm verschil op de velgen af te stellen.
Misschien dat bij een DF ietsje uitspoor beter is. En bij een Strada ietsje toespoor. Geen idee.
Mocht ik weer bij moeten stellen, dan is dat iets om te proberen. Als je verschillende standen ervaren hebt, dan is het best goed te voelen of de sporing goed staat.
Zie onder 6.3: http://www.velomobiel.nl/handleidingen/m...eiding.pdf
Op en vlakke weg merk je nauwelijks het verschil in matig toer- of uitspoor. Alleen de bandenslijtage neemt toe en je krijgt sterkere beenspieren. Ik meet altijd de uitlijning belast. Ook al zijn de verschillen nog zo klein. Bij mijn Alleweder is het verschil in sporing tussen belast en onbelast circa 10 mm.