16-Jan-2019, 01:48 AM
(15-Jan-2019, 09:28 PM)Wim -de roetsende schreef: De Alleweder moet je inderdaad belast meten.
Dat een vm fijner fietst en stuurt met iets (<2mm) uitspoor komt van Daniël Fenn.
Ik heb van Ymte begrepen dat iedere DF ook zo wordt afgeleverd. Doen ze waarschijnlijk niet met de gedachte dat iedere rijder zo sterkere beenspieren krijgt ;-)
In het verleden werd inderdaad altijd gedacht dat iets toespoor gunstiger zou zijn, dit is blijkbaar ook een beetje een overblijfsel van de afstelling van de Alleweder.
Ik ken de wielophanging van de DF niet. Dus weet ik niet of de DF een positieve- of negatieve schuurstraal heeft. In het algemeen
wordt toespoor toegepast bij voertuigen met achterwielaandrijving. Door de aandrijving achter worden de getrokken voorwielen met een positieve schuurstraal iets naar buiten gedrukt, waardoor het toespoor wordt gecorrigeerd en de wielen perfect rechtuit draaien. Zonder toespoor zouden de banden onnodig slijten en zou het brandstofverbruik of trapenergie hoger liggen. Voertuigen met voorwielaandrijving en een positieve schuurstraal hebben uitspoor: de wielen zijn iets naar buiten gedraaid.
https://www.mvwautotechniek.nl/onderstel...metrie.htm
Bij de Alleweder staan de stuurstangen onder een andere hoek dan de wieldraagarmen. Bij het inveren onder belasting ontstaat lengteverschil door hoekverdraaiing en wordt de sporing beinvloed. Ik rij met standaard schroefveren. Half rood en half blauw. Om die reden meet ik altijd belast. Met een rij (lineaal), aluminium profielen, kun je het verschil in sporing tussen belast en onbelast duidelijk zien.
(15-Jan-2019, 09:28 PM)Wim -de roetsende schreef:Ik was ook verrast toen ik de sporing belast liet controleren bij Velomobiel.(14-Jan-2019, 05:29 PM)PietV* schreef: Bij mijn Alleweder is het verschil in sporing tussen belast en onbelast circa 10 mm.
Dat vind ik best veel.