17-Jan-2019, 10:59 AM
(15-Jan-2019, 08:45 PM)Hoekie schreef:(14-Jan-2019, 05:29 PM)PietV* schreef:(14-Jan-2019, 02:59 PM)Hoekie schreef: De sporing is trouwens bij mij heel precies ingesteld door de stuurstang aanpassing door Peter de Rond. Daarmee is de sporing op de mm in te stellen.Velomobiel adviseert voor de sporing dat de voorwielen parallel staan. Dus geen toe- of uitspoor. De maximale afwijking, voor en achter op de velgen gemeten, mag niet meer zijn dan 3 mm. De spoorstang is op de mm af te stellen. 1 spoed = 1 mm op een 6 mm draadeind. Daarmee is de sporing bijna altijd met minder dan 3 mm verschil op de velgen af te stellen.
Zie onder 6.3: http://www.velomobiel.nl/handleidingen/m...eiding.pdf
Op en vlakke weg merk je nauwelijks het verschil in matig toer- of uitspoor. Alleen de bandenslijtage neemt toe en je krijgt sterkere beenspieren. Ik meet altijd de uitlijning belast. Ook al zijn de verschillen nog zo klein. Bij mijn Alleweder is het verschil in sporing tussen belast en onbelast circa 10 mm.
Het is niet voor niets dat Peter de Rond en 'rechts+links draaiende stuurstang' gemaakt heeft
Tsja, wat is matige spoor afwijking. Op snelheid! op een vlakke weg was het overduidelijk te voelen. Snelheid idem dito. Nu met een nauwkeurigere meting is het ook goed te merken. Je zegt het zelf al door de sterkere beenspieren. Duidelijk harder moeten trappen. Een halve mm zal je niet merken uiteraard. Een paar mm wel. Moet je wel zo je sporing kunnen instellen
Bij een Strada/Quest enz van Velomobiel.nl hoef je trouwens niet belast te meten door de wielgeometrie. Bij Peter de Rond te koop.
De beste oplossing is inderdaad één spoorstang met linkse- en rechtse draad. De nauwkeurigste afstelling die er is. Net als bij ieder auto. Voor die 25 euro hoef je het niet te laten. Het nadeel van de standaard spoorstang met rechtse is dat een draai, 1 mm verschil oplevert op de spoorstang-arm en daarmee circa 4 mm verschil op de velg voor en achter. Met wat geluk kom je dan uit tussen een parallel spoor of een toespoor van 3 mm. Peter verkoopt ook stelbokken voor afstelling van de sporing.
Dat bij de Quest/Strada onbelast de sporing kan worden ingesteld is mogelijk. Staan de wieldraagarmen nagenoeg onder dezelfde hoek als spoorstangen. Dat is met twee rijen aan de velgen prima te controleren.