20-Mar-2025, 04:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Mar-2025, 04:11 PM door Snoek043.)
Top, bedankt voor de tips. Mijn vader stuurde me ook al een bericht van gelijk een buitenkabel mee te nemen. Wat de highracer en zijn setup betreft, het zijn dus 3 bladen vooraan van Shimano Ultegra waarvan de grootste 52 tanden heeft. Achteraan heb ik 9 bladen (cassette) van 11-23. Voor- en achterderailleur zijn beide van ultegra dacht ik. 9 speed grip shifters van SRAM.
Naar mijn ervaring zijn 3 bladen overbodig en is het 52 tandwiel te klein om op het rechte stuk vlot boven de 50 km/u te rijden, als de omstandigheden het toelaten toch. Iemand stuurde me onlangs een link naar een tweedehands crankset van Shimano Dura ace 54-40 met 165 mm cranks, vaak gebruikt door tijdrijders. Echter betekent dit dat ik een nieuwe trapas nodig heb, evenals ketting, cassette, derailleur?
Lijkt het dan niet beter om meteen 2 nieuwe bladen van Alligt te bestellen? Vooral omdat de huidige ketting zijn beste tijd lijkt gehad te hebben. Qua grootte hebben ze 39, 43, 46, 49 52, 57, 60 tanden en groter. 57 lijkt me groot genoeg, in combinatie met een iets kleiner blad (suggestie?) zodat ik toch vlot bergop kan rijden. Leo van Alligt stuurde me al om de ruimte van de slag van de derailleur te bekijken, het totale bereik.
Naar mijn ervaring zijn 3 bladen overbodig en is het 52 tandwiel te klein om op het rechte stuk vlot boven de 50 km/u te rijden, als de omstandigheden het toelaten toch. Iemand stuurde me onlangs een link naar een tweedehands crankset van Shimano Dura ace 54-40 met 165 mm cranks, vaak gebruikt door tijdrijders. Echter betekent dit dat ik een nieuwe trapas nodig heb, evenals ketting, cassette, derailleur?
Lijkt het dan niet beter om meteen 2 nieuwe bladen van Alligt te bestellen? Vooral omdat de huidige ketting zijn beste tijd lijkt gehad te hebben. Qua grootte hebben ze 39, 43, 46, 49 52, 57, 60 tanden en groter. 57 lijkt me groot genoeg, in combinatie met een iets kleiner blad (suggestie?) zodat ik toch vlot bergop kan rijden. Leo van Alligt stuurde me al om de ruimte van de slag van de derailleur te bekijken, het totale bereik.