, 10:34 AM
(, 10:02 AM)Hardloper schreef: Toen ik laatst 49,3km/u reed. Had ik een cadans van 110. En toen ik begon te versnellen uit de de rond de 33km/u. Had ik een cadans van 130 ofzo.
Heb ook even de gegevens gevonden van begin maart, toen ik iets over de 50km/u per uur ging. Cadans van rond de 120.
Ik vraag me trouwens echt af in hoeverre 9-speed fijn werkt voor structurele snelheden tegen en over de 50km/u. Persoonlijk heb ik het idee dat ombouwen tot 12 a 13 speed een logischer keuze zou zijn.
9-speed is het probleem niet; je moet alleen een voorblad hebben dat ervoor zorgt dat je de gewenste snelheid met een aangename cadans kan rijden.
Het is handig om wat speling te hebben (groter/kleiner tandwiel), dus het is wel handig als je niet continu op het kleinste tandwiel achter rijdt. (Nog los van het feit dat hoe kleiner het tandwiel, hoe groter het verlies is)
Met een velomobiel wil je ook nog eens een groot tandwiel achter hebben om licht weg te kunnen rijden, maar dat is bij een veel lichtere open ligfiets een stuk minder aan de orde, dus ook daarvoor heb je geen grote spread nodig achter.