Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsersbond
(, 10:11 AM)Willeke_IGKT schreef:
Citaat:Het wordt de fietser vaak niet makkelijk gemaakt in ons land - we zijn altijd de eersten die hun snelheid kwijt moeten.
Is overdreven.
Correctie: Vind jij overdreven.

(, 10:11 AM)Willeke_IGKT schreef: We hebben het als fietsers in Nederland beter dan in alle andere landen.
Niet alleen totaal irrelevant, maar schept ook een gevaarlijk precedent. 
"Het is hier beter gesteld met mensenrechten dan in de VS, dus we hoeven er niets meer aan te doen."

(, 10:11 AM)Willeke_IGKT schreef: Dat auto rijdende weg ontwerpers snelheid uit de fietsers willen halen is uit het oogpunt van veiligheid, alleen het is vaak misplaatst en geeft soms veel gevaarlijkere situaties.
Juist. En het is consequent in het nadeel van de fietser. We hebben nota bene fietssnelwegen waarop we voorrang moeten verlenen aan een kruisend karrespoor.
Er zijn steeds meer kruispunten in steden waar fietsers voorrang moeten verlenen aan auto's. Dit is niet alleen zeer inconsequent, het zorgt er daarnaast voor dat fietsers onnodig momentum kwijtraken terwijl het juist met een auto makkelijk is om weer te versnellen. Ook is het zo dat je daardoor als fietser op drukke punten vaak onnodig lang staat te wachten, en maakt het vanuit stilstand optrekken het oversteken per definitie niet veiliger. Ik had het gisteren nog: Haaientanden, dus ik stop. Begin met optrekken (en dat doe ik vlot, don't worry), maar word toch nog verrast door een auto die met forse snelheid uit een blinde bocht komt. Het paste wel, maar de automobilist vond het nodig om op de claxon te duwen. Als het niet ik was, maar een bejaarde, had hij hard moeten remmen. Auto's UIT de voorrang op zo'n punt, desnoods een drempel erin.

(, 10:11 AM)Willeke_IGKT schreef: Het is dus belangrijk om aan te geven waar het belangrijk is om fietsers wel snel te laten gaan.
Daar had ik gisteren ook een paar mooie voorbeelden van, en ik ben nog wel meer belabberd ontwerp tegengekomen:
  • Doorgaand bromfietspad aan de rechterkant van de weg gaat over in doorgaand tweerichting fietspad aan de linkerkant van de weg, bij een drukke rotonde. Automobilisten moeten toch al voorrang verlenen aan verkeer op de rotonde, laat ze dan ook voorrang hebben op de fietsers. Nu had ik de mazzel dat er iemand aardig was, anders had ik kunnen wachten tot ik een ons weeg.
  • Doorgaand bromfietspad buiten de bebouwde kom ligt langs vrij van een rotonde, voor mij ook aan de linkerkant van de weg. Toch wordt er een aantal meter strook aan de inrit van de daar aan gelegen camping neergelegd, waar je dus kan stoppen voor een eventuele bromfietser nadat je van de rotonde af gekomen bent. Gevolg: Bromfietspad (40 km/h toegestaan he!) loopt strak langs de inrit, het hekwerk en een ~2m hoge heg. Geen drempel, geen enkele waarschuwing voor een zijstraat (klopt, want het bromfietspad loopt door). Het enige doel dat die paar meter na de rotonde dient is zorgen dat de rotonde vrij blijft als er iemand de camping op wil maar dat niet direct kan. Dat het daardoor véél gevaarlijker wordt voor (brom-)fietsers... och ja, minder belangrijk ofzo.
  • Ik reed in een dorp op de weg (in plaats van het hobbelig tegelfietspad strak langs opritten zijstraten en andere gevaarlijke ellende), die buiten de bebouwde kom limiet 50 bleef maar al ingericht is als 80-weg. Daarna staat er binnen 100 meter van elkaar eerst "60" en daarna "einde 60". Tussen die twee borden is een strookje voor bromfietsers om het (vanaf dat punt weer brom-)fietspad op te gaan. Ik reed alweer ~55 km/h toen ik dat bord zag, maar zag de auto achter me toch dichterbij komen, volgens de radar zat hij al aan 65 (mag niet, maar is niet onlogisch, want iets verderop mag hij 80). De strook om het bromfietspad op te gaan is echter haaks. Wat moet ik dan doen? Vol in de ankers, rechtsaf, linksaf, met het risico dat de automobilist achter me het niet ziet en vol over me heen gaat? Niet dus. Gewoon doorbeuken en de 80-weg op.
Wat betreft wegontwerp zou er echt veel meer getest en gecontroleerd moeten worden.

(, 10:11 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik denk dan aan inritten lang doorgaande wegen, zeker naar bedrijven waar het grootste deel van de week vrijwel geen verkeer naar toe gaat, laat het fietspad daar in de voorrang. En zo zijn er nog veel meer. En verplicht wegontwerpers vergelijkbare verkeerssituaties als fietser met snelheid te rijden.
Laten we dan ook meteen een paar andere regels vastleggen;
  • Bedrijfsingangen en andere op- en inritten langs een fietspad - als er minder dan 5 meter is om uit te kijken één of meerdere spiegel(s) zodat zowel de fietser als de automobilist elkaar kunnen zien verplichten;
  • Parkeerplaatsen op de hoek van een straat bij wet verbieden voor hoge auto's;
  • Geen vergunningen meer voor bebouwing tot binnen 2 meter van de hoek van de straat;
  • Geen verplicht fietspad meer toestaan langs huizen waar geen stoep ligt

Oh ja, nog een klein dingetje: Een campagne tegen agressie van automobilisten naar fietsers wordt zo onderhand ook een strak plan.
Ik reed gisteren op een brede 60-weg, en ja, er ligt een (belabberd) fietspad langs, maar dat is niet relevant. Ik hinder niemand, je kan er makkelijk inhalen (en als je dat gisteren deed reed je ook nog eens te snel, want ik had het tempo er behoorlijk in).
Toch besluit er een tegenligger (die dus al helemaal geen last van me heeft) om bewust op me af te slingeren. Dat soort gedrag zou zwaar bestraft moeten worden, het is gewoon een dreigement.

Dit soort fratsen gebeuren zo vaak dat het went. Het ís niet normaal.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Pphaan34 , Snoek043 , Tijanus

Berichten in dit topic
Fietsersbond - door Fietsbennie - 02-Apr-2025, 09:37 PM
RE: Fietsersbond - door Wim -de roetsende - 02-Apr-2025, 09:51 PM
RE: Fietsersbond - door blokdoorn - 02-Apr-2025, 10:06 PM
RE: Fietsersbond - door LigfietsWilsum - 02-Apr-2025, 10:07 PM
RE: Fietsersbond - door Willeke_IGKT - 02-Apr-2025, 10:08 PM
RE: Fietsersbond - door Jeroen S - , 07:34 AM
RE: Fietsersbond - door 365cycle - , 08:49 AM
RE: Fietsersbond - door Willeke_IGKT - , 10:11 AM
RE: Fietsersbond - door Frutsel - , 11:32 AM
RE: Fietsersbond - door 365cycle - , 11:33 AM
RE: Fietsersbond - door Snoek043 - , 12:52 PM
RE: Fietsersbond - door 365cycle - , 05:39 PM
RE: Fietsersbond - door Snoek043 - 10 uren geleden
RE: Fietsersbond - door Hardloper - 10 uren geleden
RE: Fietsersbond - door Hardloper - , 07:33 PM
RE: Fietsersbond - door Snoek043 - , 09:44 PM
RE: Fietsersbond - door Bart Verbeek - , 05:36 PM
RE: Fietsersbond - door Thijs OO - , 07:27 PM
RE: Fietsersbond - door Hardloper - , 06:43 PM
RE: Fietsersbond - door Fietsbennie - , 08:34 PM
RE: Fietsersbond - door Thijs OO - , 09:57 PM
RE: Fietsersbond - door Snoek043 - , 08:37 AM
RE: Fietsersbond - door 365cycle - 11 uren geleden
RE: Fietsersbond - door Hardloper - 11 uren geleden
RE: Fietsersbond - door TimSch - 10 uren geleden
RE: Fietsersbond - door 365cycle - 8 uren geleden
RE: Fietsersbond - door Willeke_IGKT - 8 uren geleden
RE: Fietsersbond - door JanBurp - 6 uren geleden
RE: Fietsersbond - door Josligfiets - 6 uren geleden
RE: Fietsersbond - door Wim -de roetsende - 4 uren geleden
RE: Fietsersbond - door datakneder - 3 uren geleden
RE: Fietsersbond - door Willeke_IGKT - 3 uren geleden
RE: Fietsersbond - door Thijs OO - 1 uur geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Bedankt!
Het viel me op dat...Willeke_IGKT — 10:32 PM
Voor de liefhebber?
Bergop met...Tijanus — 10:27 PM
Bedankt!
Het viel me op dat i...Thijs OO — 10:26 PM
Fietsersbond
Er is ook nog een ve...Thijs OO — 10:09 PM
Medeliggers onderweg