04-Apr-2025, 11:19 AM
(04-Apr-2025, 08:37 AM)Snoek043 schreef: Hoeveel kilometer per uur mag je rijden op die snelfietsverbinding?De limieten op het bromfietspad zijn 30 km/h binnen de bebouwde kom, 40 km/h erbuiten.
Op de rijbaan gelden de regels die voor alle voertuigen gelden.
Als snelle E-biker (speed pedelec) ben je verplicht je snelheid te weten en kan je er dus ook voor bekeurd worden.
Een gewone E-bike is begrensd op 25 km/h, die zullen zelden boven de 30 komen en vallen voor de wet onder de ongemotoriseerde fietsers.
Als ongemotoriseerde fietser hoef je niet op de hoogte te zijn van je snelheid. Dat kan twee kanten op: Een gewone snelheidsboete kan vervallen. Een slimme agent schrijft je op voor Artikel 5 WvW 1994 ("Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."). Nogal een kapstokartikel en legt de discussie in het slechtste geval bij de rechter.
In de praktijk houd ik me dus wel ongeveer aan die snelheden. Enige discussie die ik op dit gebied ooit gehad heb is "waarom rijd je op de weg?" -> "hier mag ik 50, daar maar 30. Hier word ik beter gezien, dus rijd ik hier"
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.