(25-Jan-2019, 12:40 PM)Bart Verbeek schreef:(25-Jan-2019, 12:17 PM)PietV* schreef: minder zicht over autodaken en minder snel gezien worden. Dat laatste vooral voor trikes en lage ligfietsenWaarom zijn die trikes eigenlijk zo laag? Er is geen noodzaak meer een voet aan de grond te kunnen zetten bij een stoplicht.
Op een na zijn alle weerstanden die bij het fietsen optreden, transmissie-, rol-, en hellingsweerstand zijn nagenoeg lineair. Die weerstanden nemen evenredig toe met de snelheid. Uitzondering is de luchtweerstand, die neemt kwadratisch toe met de snelheid. Omdat je bij een verdubbeling van snelheid de dubbele afstand aflegt neemt de totale luchtweerstand een factor 8 toe. Om die reden wordt een snelle ligfiets voorzien van een stroomlijn of zo laag mogelijk gebouwd. De windsnelheid (tegenwind) is het laagst vlak boven de grond.
De luchtweerstand is afhankelijk van het frontaleoppervlak en de stroomlijn. Een trike zonder stroomlijn heeft aanmerkelijk hogere luchtweerstand dan een velomobiel of een tweewieler.
http://www.recumbentcycling.org/luchtweerstand.php
Het tweede argument voor lage trikes is de wegligging in bochten. Hoge trikes kantelen eerder bij gelijke snelheid t.o.v. lage.