28-Jan-2019, 12:14 AM
(27-Jan-2019, 08:55 PM)Bart Verbeek schreef:(25-Jan-2019, 03:14 PM)PietV* schreef: Het tweede argument voor lage trikes is de wegligging in bochten. Hoge trikes kantelen eerder bij gelijke snelheid t.o.v. lage.Heeft dat je maken met een voorkeur voor "sportief rijden" van ligfietsers, of is het een echt probleem?
Een echt probleem is het niet. Ook met een smalle en hoge trikes kun je sportief rijden. Maar in vlot genomen bochten heb je weinig over als je door omstandigheden moet corrigeren. Je kunt in een dreigende situatie die kanteling opvangen met een stuurcorrectie, maar vaak heb je die ruimte niet.
https://www.youtube.com/watch?v=WVS5VS4nIhA
Bij gladheid kan kantelen zich ook voordoen. Je glijdt zijdelings weg en de wielen gaan in een richel, tegen een rand of op een stroef weggedeelte. Ik ben 2 keer omgegaan in mijn Alleweder.
Hoe hoger de trike hoe breder de sporing. Dit alles maakt een trike zwaarder.