28-Jan-2019, 10:03 AM
(28-Jan-2019, 12:35 AM)Roepers schreef: Ik neig te denken dat velomobielen door hun kuip een hoger zwaartepunt hebben dan open driewielers. Ze zijn ook sneller dan open driewielers en, zo denk ik, bereiken daardoor vaker hun kantelpunt.
Ik ken de spoorbreedtes van de velomobielen niet, de maat midden/midden van de voorwielen, maar ik rij de Alleweder belast tussen de 68 en 69 cm spoorbreedte. Ik denk dat dit overeenkomt met de meeste "sportieve" trikes. De zithoogte inclusief de dikke Ventisit mat is 22 cm.
Nadeel van een op alle wielen afgeveerde velomobiel, is dat de veerdemping bij mijn Alleweder nauwelijks iets voorstelt. Ook door het ontbreken van een stabilisatiestang doet elke veer wat ie wil. Actie/reactie. In een bocht naar rechts, veert links in en rechts uit. Als je dan sterk corrigeert, veert achter ook wat uit. Zijdelings overhellen is in een Velomobiel niet mogelijk.
Om die reden ben ik voor overgestapt van zacht (blauw) naar standaard (rood/blauw. Ik kan nog naar stijf (rood) en naar stijf&kort (verlaagde rode veer). Maar op mijn leeftijd is comfort ook belangrijk.