(, 06:47 AM)Roepers schreef: Beschadigde hersenen zijn toch uitermate problematisch. Voorkoming daarvan is de fietshelm op gericht. Ik denk zelf dat de Halo een grote stap vooruit is wat betreft veiligheid maar zonder overheidsmaatregelen wordt die nooit gemeengoed.Als je een probleem op wil lossen loont het de moeite eerst te kijken naar de oorzaak, en vooral ook achteraf te toetsen of je maatregelen gewerkt hebben. Zoals er voor drempels een beter alternatief is (dynamische snelheidsbegrenzer), is er voor de helm ook een beter alternatief: betere infrastructuur en lagere maximumsnelheden voor motorvoertuigen.
Hoe dikker je auto is, hoe makkelijker je over die drempel kan. Een grote zware (elektrische) SUV met luchtvering en een lange wielbasis werkt een drempel bijna volledig weg, en die inmiddels antieke Citroën CX doet het mogelijk nog zelfs beter.
Het parallel met de helm is er zeker: Enerzijds doet een fietshelm namelijk weinig nuttigs voor de krachten die vrij komen bij een aanrijding met een auto @ 50 km/h, het budget dat je bespaart door die helmpromotie te laten voor het is kan je aan gemeentes en provincies geven om de ellende die we hier soms bromfietspad noemen fatsoenlijk aan te pakken (op het bewuste fietspad zijn al meerdere brommerrijders gevallen door boomwortels... je moet daar veilig 40 kunnen rijden!).
De huidige campagne is als een diepe snijwond hebben, er dwars een pleister overheen plakken en constateren dat het bloed nu iets minder hard lijkt te stromen dan vlak daarvoor.
(, 06:47 AM)Roepers schreef: Ook het gebruik van de autogordel en helm voor brommers was nooit gemeengoed geworden zonder wettelijke verplichting die te dragen. Als je met 100 km/h een botsing hebt, wat helpt een autogordel dan? Inderdaad dan helpen ze niet meerBij 100 km/h en meer helpt een gordel wel degelijk. Het is het verschil tussen uit je auto geslingerd worden en hopen dat je geen brugpoer kopt, of veilig tussen de kreukelzones blijven.
Onder de juiste omstandigheden is een auto echt heel veilig.
Om overigens even in te haken op "de helm is altijd een toevoeging": een helm zou zeker in jouw auto misschien wel een beter idee zijn dan op je fiets. Zelfs in een moderne auto heb je overal airbags om je heen... maar je kan elkaar nog prima koppen, en inderdaad, de krachten die bij 100 of zelfs 130 km/h vrij komen zijn veel forser dan je op de fiets normaal gesproken voor elkaar krijgt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.