Afgelopen vrijdag eens ff begonnen aan een beetje periodiek onderhoud aan mijn favoriete visje: ketting schoonmaken en smeren, remmen schoonmaken en bijstellen, banden controleren, jullie kennen het wel.
Hierbij had ik de fiets op z'n kant liggen toen me iets geks opviel: bobbels aan de binnenkant van de voorband! Kan natuurlijk een productiefoutje zijn, maar ik had een voorgevoel:
![[Afbeelding: bobbel-oorzaak.jpg]](https://i.ibb.co/HTkzhfh4/bobbel-oorzaak.jpg)
Juist ja, zo krijg je het rubber wel stuk. Dat voorgevoel kwam overigens doordat Arend-Jan bij zijn QV ontdekte dat de draaicirkel beperkt was, en we vervolgens bij een andere Rotte Rijder hetzelfde constateerden. Bij mij is er tussen de positie van het stangetje links en rechts ongeveer een centimeter verschil. Aan de andere kant is er genoeg ruimte, zelfs om ipv een 35-349 CCU bijvoorbeeld een 40-349 Scorcher te monteren!
Voor de duidelijkheid:
Dit is geen probleem dat voorbehouden is aan de Tuna.
De oorzaak is dat Velomobile World de gaten voor die stangetjes met de Franse slag boort.
Gelukkig is het makkelijk op te lossen... later deze week haal ik het stangetje ff los, maak het gat dicht met een lapje carbon, en boor er een nieuw gat voor dat wat verder naar de binnenkant zit (op de foto omlaag). Daarna de sporing weer even checken en eventueel bijstellen.
Daarnaast had ik een setje vouwbare Continental Contact Urbans liggen waarvan ik samen met Wim Schermer al geconstateerd had dat ze langzamer zijn dan de draad-versie. Helaas heb ik nu proefondervindelijk vastgesteld dat het verschil dat Wim z'n test liet zien in de praktijk ook bestaat; de fiets loopt op zich lekkerder dan voor het onderhoud, maar toch merk ik wat weerstand op en ze zijn zeker in bochten ook iets luidruchtiger. Aan de wind lag het niet; in een volle sprint ging ik wél gewoon door de 75 km/h.
Ach ja... klein pluspuntje dan: Ik vind ze wel mooi om te zien, met die lichte tanwall.
Hierbij had ik de fiets op z'n kant liggen toen me iets geks opviel: bobbels aan de binnenkant van de voorband! Kan natuurlijk een productiefoutje zijn, maar ik had een voorgevoel:
![[Afbeelding: bobbel-oorzaak.jpg]](https://i.ibb.co/HTkzhfh4/bobbel-oorzaak.jpg)
Juist ja, zo krijg je het rubber wel stuk. Dat voorgevoel kwam overigens doordat Arend-Jan bij zijn QV ontdekte dat de draaicirkel beperkt was, en we vervolgens bij een andere Rotte Rijder hetzelfde constateerden. Bij mij is er tussen de positie van het stangetje links en rechts ongeveer een centimeter verschil. Aan de andere kant is er genoeg ruimte, zelfs om ipv een 35-349 CCU bijvoorbeeld een 40-349 Scorcher te monteren!
Voor de duidelijkheid:
Dit is geen probleem dat voorbehouden is aan de Tuna.
De oorzaak is dat Velomobile World de gaten voor die stangetjes met de Franse slag boort.
Gelukkig is het makkelijk op te lossen... later deze week haal ik het stangetje ff los, maak het gat dicht met een lapje carbon, en boor er een nieuw gat voor dat wat verder naar de binnenkant zit (op de foto omlaag). Daarna de sporing weer even checken en eventueel bijstellen.
Daarnaast had ik een setje vouwbare Continental Contact Urbans liggen waarvan ik samen met Wim Schermer al geconstateerd had dat ze langzamer zijn dan de draad-versie. Helaas heb ik nu proefondervindelijk vastgesteld dat het verschil dat Wim z'n test liet zien in de praktijk ook bestaat; de fiets loopt op zich lekkerder dan voor het onderhoud, maar toch merk ik wat weerstand op en ze zijn zeker in bochten ook iets luidruchtiger. Aan de wind lag het niet; in een volle sprint ging ik wél gewoon door de 75 km/h.
Ach ja... klein pluspuntje dan: Ik vind ze wel mooi om te zien, met die lichte tanwall.
![[Afbeelding: tonijn.jpg]](https://i.ibb.co/zTZ7R1t7/tonijn.jpg)
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.