29-Jan-2019, 12:52 AM
(28-Jan-2019, 08:55 PM)Bart Verbeek schreef: Als ik het goed begrijp, zou je dus een trike breder moeten maken, als je hem hoger wilt maken. Ik neem aan dat dat ook weer op bezwaren stuit? Vergeef mij mijn domme vragen, ik heb over deze zaken nooit eerder nagedacht.
Dat is niet noodzakelijk als je rustig rijdt op een wat vlakke weg. Artikel 5.9.6 lid 2 van de Regeling voertuigen stelt dat fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met een zijspanwagen niet breder mogen zijn dan 1,50 m. Trikes mogen dus maximaal 1,50 m. breed zijn. Dat wordt problematisch op vele fietspaden en op vele rijbanen voel je je soms ook minder prettig. De lengte en hoogte van fietsen is niet bepaald. Algemene lengte (voor motorvoertuigen) is 11 m. en hoogte 4 m.
De gebruikseisen zijn, met inbegrip van lading:
Artikel 5.18.28 Regeling voertuigen
- 1. Fietsen op twee wielen mogen met inbegrip van de lading niet breder zijn dan 0,75 m.
- 2, Fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met zijspanwagen mogen met inbegrip van de lading niet breder zijn dan 1,50 m.
- 1 Fietsaanhangwagens achter tweewielige fietsen mogen in aangekoppelde toestand met inbegrip van de lading niet breder zijn dan 1,00 m.
- 2 Fietsaanhangwagens achter fietsen op meer dan twee wielen mogen in aangekoppelde toestand met inbegrip van de lading niet breder zijn dan 1,50 m.
Maar elk voertuig dat wordt geconstrueerd en gebouwd is een compromis. Daarom zoveel soorten en maten trikes. En daar komen steeds weer nieuwe types bij. Lichte, lage, snelle, smalle, brede, royale bodem vrijheid zoals bij een Full Fat, enzovoort. Het is een keus die je maakt aan de hand van je wensen en het gebruik. Wil met of zonder ondersteuning rijden. Verhard, onverhard of in heuvelig gebied? Wil je meer comfort, volledig geveerd, opvouwbaar voor vervoer in een auto of meer liggend, licht, niet vouwbaar en ongeveerd, laag en snel? Moet je vaak stoppen of veel klimmen dan is licht erg fijn. Veel bochten in afdalingen, laag zwaartepunt.
Piet.