30-Jan-2019, 08:37 AM
(30-Jan-2019, 01:12 AM)Bart Verbeek schreef:(29-Jan-2019, 12:52 AM)PietV* schreef: royale bodem vrijheid zoals bij een Full FatDat zijn wel intrigerende trikes! Verlies je daar nou veel snelheid mee op de verharde weg ten opzichte van een gewone (tour-) trike? Of valt dat wel mee?
Ik heb geen ervaringen met dergelijke trikes. Wel met ATB en sportfiets tweewielers. Dat scheelt zomaar 3 km/h vlot fietsend. Ik heb als voorbeeld gekozen voor de ICE VTX en de ICE Full Fat. Twee uitersten.
Verschillen respectievelijk:
Breed 75 en 98,5 cm,
Zithoogte 15 en 42 cm,
Zithoek 25-32 en 38-51 graden.
Bodemvrijheid 6,5 en 26,5 cm,
Gewicht 14 en 26,5 kg
Jouw volledige trapvermogen gaat op aan vier weerstanden. Transmissie-, rol-, helling- en luchtweerstand. Wat je vanuit stilstand overhebt gaat op aan acceleratie tot aan je topsnelheid.
Voor de Full Fat zal op de verharde weg het transmissieverschil klein zijn. De rolweerstand groot met die noppenbanden, De helling op ook groot, je neemt 12,5 extra mee.
En dan de grootste weerstand, de veel grotere luchtweerstand. Een veel grotere zithoek. Grote brede wielen, breder en hoger voertuig. Kortom een veel groter frontaal oppervlak en een veel ongunstiger "stroomlijn".
Als laatste de acceleratie. 12,5 kg extra versnellen. De drie zware wielen, die een soort van vliegwiel zijn, op gang brengen. Die totale bewegingsenergie in die Full Fat op kruissnelheid wordt bij elke stop, door de remmen, omgezet in warmte.
Kort geschreven, een prima werktuig om in een drukke stad je beenspieren te trainen en trek in eten te krijgen. Maar op ruiterpaden en strand een topper.
Geschat snelheidsverschil tussen beide trikes op kruissnelheid, afhankelijk van de wind, tussen de 5 en 10 km/h.