9 uren geleden
(10 uren geleden)Snoek043 schreef: Die Saukki, toch ook iemand die heel actief was op youtube, heeft al een 7-tal maanden niets meer gepost. Hoe dan ook, het blijft een nicheproduct. Op mijn trajecten zie ik sporadisch nog een trike, handbike of ligfietser. Zelden of nooit een velomobiel.
De grootste schuldige in dit verhaal is toch wel de overheid. Zij laat hier een kans liggen. Velomobielen zijn efficiënt, duurzaam en kunnen autoritten vervangen, maar zonder actief beleid worden ze nauwelijks serieus genomen als vervoersmiddel. Geen specifieke subsidies of fiscale voordelen, infrastructuur is (vaak) niet aangepast aan velomobielen, geen erkenning in mobiliteitsbeleid, geen promotiecampagnes of voorbeeldgedrag, ..
Mochten meer mensen een velomobiel hebben, zou de verkeersdynamiek wijzigen. We hebben fietspaden verbreed voor e-bikes, parkeerplaatsen ingericht voor SUV's, en autowegen verbreed “voor doorstroming”. Maar zodra het om velomobielen gaat, is er ineens “geen plaats”. Dat is hypocriet beleid.
Helemaal mee eens, een elektrische auto van de zaak kan wel maar een “trapauto” niet.
Waar ik werk(gemeente) hebben ze een fietsenplan maar een velomobiel kennen ze niet en het bedrag wat ze überhaupt geven voor een ebike is ook erg laag.(1500 euro per 5 jaar) Als je het omrekent bij 10 km enkele reis woon-werkverkeer is het kilometer geld hoger dus dat doe ik maar.
Heb begrepen dat er in België een betere regeling is ben daar toch wel benieuwd naar.