Velomobileworld in Roemenië op de rand van de afgrond
|
Berichten: 2.632
Topics: 83
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2335
2647 x bedankt in 1162 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door Roepers.)
(7 uren geleden)Snoek043 schreef: Blijkbaar stopt Sven Kroll als dealer. Best jammer, want als er ooit nog een velomobiel kwam, zou het via hem gegaan zijn.
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1780453
Ik lees nog wel meer schokkends in dat bericht: velomobileworld staat op de rand van de afgrond en er worden veel te weinig velomobielen verkocht, ook voor de dealers. In een reaktie op dit bericht wordt gesproken een faillissement dat dreigt voor de Velomobileworld. Goedemorgen zeg!
Groet,
Marco
Berichten: 124
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 76
224 x bedankt in 116 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 uren geleden door Snoek043.)
Die Saukki, toch ook iemand die heel actief was op youtube, heeft al een 7-tal maanden niets meer gepost. Hoe dan ook, het blijft een nicheproduct. Op mijn trajecten zie ik sporadisch nog een trike, handbike of ligfietser. Zelden of nooit een velomobiel.
De grootste schuldige in dit verhaal is toch wel de overheid. Zij laat hier een kans liggen. Velomobielen zijn efficiënt, duurzaam en kunnen autoritten vervangen, maar zonder actief beleid worden ze nauwelijks serieus genomen als vervoersmiddel. Geen specifieke subsidies of fiscale voordelen, infrastructuur is (vaak) niet aangepast aan velomobielen, geen erkenning in mobiliteitsbeleid, geen promotiecampagnes of voorbeeldgedrag, ..
Mochten meer mensen een velomobiel hebben, zou de verkeersdynamiek wijzigen. We hebben fietspaden verbreed voor e-bikes, parkeerplaatsen ingericht voor SUV's, en autowegen verbreed “voor doorstroming”. Maar zodra het om velomobielen gaat, is er ineens “geen plaats”. Dat is hypocriet beleid.
Berichten: 154
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
377 x bedankt in 153 berichten
Geen idee in hoeverre dat waar is, maar ik kan me wel voorstellen dat de VM markt onder druk komt te staan door de speed pedelec zoals de gewone elektrische fiets ook voor een stuk de gewone ligfiets lijkt verdrongen te hebben. Nog even afwachten hoe het werkelijk uitdraait. Etienne (dealer in BE) zegt dat er inderdaad bij hem eigenlijk geen VM's meer verkocht worden. In België worden speed pedelecs dan ook behoorlijk hard gesponsord (krijgen fietsvergoeding en kunnen dikwijls via het werk geleased worden).
Berichten: 2.632
Topics: 83
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2335
2647 x bedankt in 1162 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 uren geleden door Roepers.)
Ik heb de orderportefeulle doorgenomen maar er staan nog wel orders, al zijn het er wel meer geweest. De boom van de Bülk4m lijkt ook te zijn opgedroogd. De breuk met Velomobiel.nl zou ook een factor kunnen zijn geweest, al heb ik geen idee of er heel veel Snoeken (-L) worden verkocht.
Groet,
Marco
Berichten: 723
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1298 x bedankt in 700 berichten
Van wat ik begrijp is dit pure speculatie vanuit 1 persoon, beetje vroeg om nu gelijk al paniek te gaan zaaien. Al vind ik het persoonlijk niet zo heel vreemd dat ze het moeilijk hebben, dat gedoe in de US zal waarschijnlijk ook niet helpen.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 2.215
Topics: 64
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 33636
3265 x bedankt in 1452 berichten
Vertrouw niet te veel op de accuraatheid van de orderlijst in Roemenië. De fiets waar ik al ongeveer een maand rij staat nog in de lijst als "ready to ship". Net als tenminste een andere waarvan ik weet dat die ook midden februari in de vrachtwagen is gezet.
Waarschijnlijk is er al een paar maanden geen opschoning in verzonden fietsen geweest.
Adverteren met kortere levertijden zou de omzet kunnen verhogen. De indruk wekken dat de werkelijke levertijd maanden langer is dan werkelijk werkt volgens mij vooral tegen.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 29
Topics: 0
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 1
58 x bedankt in 29 berichten
(6 uren geleden)Snoek043 schreef: Die Saukki, toch ook iemand die heel actief was op youtube, heeft al een 7-tal maanden niets meer gepost. Hoe dan ook, het blijft een nicheproduct. Op mijn trajecten zie ik sporadisch nog een trike, handbike of ligfietser. Zelden of nooit een velomobiel.
De grootste schuldige in dit verhaal is toch wel de overheid. Zij laat hier een kans liggen. Velomobielen zijn efficiënt, duurzaam en kunnen autoritten vervangen, maar zonder actief beleid worden ze nauwelijks serieus genomen als vervoersmiddel. Geen specifieke subsidies of fiscale voordelen, infrastructuur is (vaak) niet aangepast aan velomobielen, geen erkenning in mobiliteitsbeleid, geen promotiecampagnes of voorbeeldgedrag, ..
Mochten meer mensen een velomobiel hebben, zou de verkeersdynamiek wijzigen. We hebben fietspaden verbreed voor e-bikes, parkeerplaatsen ingericht voor SUV's, en autowegen verbreed “voor doorstroming”. Maar zodra het om velomobielen gaat, is er ineens “geen plaats”. Dat is hypocriet beleid.
Helemaal mee eens, een elektrische auto van de zaak kan wel maar een “trapauto” niet.
Waar ik werk(gemeente) hebben ze een fietsenplan maar een velomobiel kennen ze niet en het bedrag wat ze überhaupt geven voor een ebike is ook erg laag.(1500 euro per 5 jaar) Als je het omrekent bij 10 km enkele reis woon-werkverkeer is het kilometer geld hoger dus dat doe ik maar.
Heb begrepen dat er in België een betere regeling is ben daar toch wel benieuwd naar.
Berichten: 2.315
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 31
3519 x bedankt in 1933 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door ZoefZoef.)
Paar maanden terug las ik een bericht van VMworld dat je korting kreeg als je je bestelling vooruitbetaalde. Toen dacht ik al dat ze wellicht snel wat euro''s nodig zouden hebben om rekeningen te kunnen betalen? Althans, dat was mijn gedachte erbij
Wil uiteraard niet zeggen dat die gedachte ook correct is.
Als ze werkelijk aan de rand van de afgrond staan, zouden ze dan met een nieuw model komen? Ik vind het niet logisch eigenlijk.
Als ze de orderlijst willen vullen, zouden ze de prijs misschien juist wat moeten verlagen. Die heb ik de laatste jaren alleen maar omhoog zien gaan. Dat werkt natuurlijk niet bevorderend.
Denk dat we hier wel moeten oppassen voor teveel speculatie.
.
Berichten: 2.215
Topics: 64
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 33636
3265 x bedankt in 1452 berichten
Als je rechtstreeks in Roemenië besteld, voor de mensen die geen dealer in de buurt hebben, betaal je een deel van het geld vooruit.
Als je via een dealer besteld gelden de regels van de dealer.
Ik heb geen korting voor vooruitbetaling gezien.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 1.904
Topics: 111
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7738
2816 x bedankt in 1328 berichten
Wat nuance van Jens (direct betrokkene)
Citaat:Dit zijn natuurlijk moeilijke tijden. Maar ik zie geen fabriekssluiting. De orderlijst laat ook iets anders zien. Er zijn tijden geweest dat het moeilijker was voor de fabriek. De meest risicovolle tijden waren waarschijnlijk toen de fabriek werd opgebouwd, met alle investeringen en de opleiding van werknemers. Ook al waren er een paar jaar vette jaren, veel dingen zijn afbetaald en goed ingewerkt, zodat crisissituaties op een heel andere manier kunnen worden aangepakt.
Berichten: 2.315
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 31
3519 x bedankt in 1933 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door ZoefZoef.)
(4 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Als je rechtstreeks in Roemenië besteld, voor de mensen die geen dealer in de buurt hebben, betaal je een deel van het geld vooruit.
Als je via een dealer besteld gelden de regels van de dealer.
Ik heb geen korting voor vooruitbetaling gezien.
Ik dacht dat ik dat bericht op Facebook tegenkwam. Mogelijk enkel geldig voor een x-aantal bestellingen en idd via VMworld zelf.
Edit, dit bericht https://www.facebook.com/VelomobileWorld...gHeuhvZLil
Berichten: 124
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 76
224 x bedankt in 116 berichten
(5 uren geleden)Arno boogaart schreef: Helemaal mee eens, een elektrische auto van de zaak kan wel maar een “trapauto” niet.
Waar ik werk(gemeente) hebben ze een fietsenplan maar een velomobiel kennen ze niet en het bedrag wat ze überhaupt geven voor een ebike is ook erg laag.(1500 euro per 5 jaar) Als je het omrekent bij 10 km enkele reis woon-werkverkeer is het kilometer geld hoger dus dat doe ik maar.
Heb begrepen dat er in België een betere regeling is ben daar toch wel benieuwd naar.
Als ik een W9S of een Snoek had besteld in plaats van een gewone leasingwagen, had mijn werkgever dat waarschijnlijk prima gevonden. Zolang het maar op wielen rijdt en niet ontploft, lijkt alles tegenwoordig onder “mobiliteitsbudget” te vallen. Alleen jammer dat de meeste leasingmaatschappijen denken dat een velomobiel iets is wat je op een rommelmarkt in Frankrijk koopt — met pedalen én een gebruiksaanwijzing in het Latijn. O2O en Cyclis lijken ze wél te snappen — hulde aan hen, de verlichte geesten van de tweewielerbeschaving.
Maar goed, ik heb uiteindelijk toch voor een auto gekozen. Zo’n ding met ruitenwissers, kofferbak en andere ouderwetse luxe. Gewoon praktischer voor wat ik ermee moet doen. In andere omstandigheden — denk: Duitse Autobahn, maar dan voor fietsen — had ik zonder twijfel voor de Snoek gekozen of een W9S. Dan had ik tenminste elke ochtend woon-werkverkeer gecombineerd met intervaltraining én het ego van wielertoeristen kunnen verpletteren.
Wat wel grappig is: elektrische fietsen worden volop gepromoot als hét alternatief, terwijl ze technisch makkelijk 45+ km/u kunnen rijden. Alleen jammer dat je er volgens de wet maar 30 km/u mee mag. Dus dat snelheidspotentieel? Mooi meegenomen, zolang je het nooit gebruikt. Ondertussen rijd je met een velomobiel aan 250 watt vrolijk boven de 60 km/u, maar dat telt dan weer niet mee, want ligfietsen zijn raar.
Mensen hebben werkelijk geen idee wat voor snelheid, efficiëntie en pure elegantie er in zo’n aerodynamische banaan schuilt. Maar goed, onwetendheid is blijkbaar niet alleen zaligmakend, het is ook nog eens standaard geleverd bij elk mobiliteitsbeleid.
Berichten: 1.904
Topics: 111
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7738
2816 x bedankt in 1328 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door Hoekie.)
(6 uren geleden)Snoek043 schreef: Die Saukki, toch ook iemand die heel actief was op youtube, heeft al een 7-tal maanden niets meer gepost.
Saukki is al minder gaan posten toen de kinderen kwamen. Prioriteiten. En tsja, over de meeste onderwerpen heeft hij al gepost.
(4 uren geleden)ZoefZoef schreef: Ik dacht dat ik dat bericht op Facebook tegenkwam. Mogelijk enkel geldig voor een x-aantal bestellingen en idd via VMworld zelf.
Dat was een directe 2% korting. Niet de moeite. Dat is een andere korting dan die Willeke noemt.
(6 uren geleden)qv-tester schreef: In België worden speed pedelecs dan ook behoorlijk hard gesponsord (krijgen fietsvergoeding en kunnen dikwijls via het werk geleased worden).
Heeft bucovaina met zijn Bülk toch ook gedaan? (bij Peter van Velo-cars.be)
Om bedrijven tegemoet te komen werken we samen met o2o, vanaf 2023 met Cyclis en sinds 2024 ook met Joule voor fietsleasing.
Hier in Midden Zeeland komen nauwelijks speed pedelecs voor. Alleen een paar rond Heinkenszand.
'Iedereen' gebruikt een scooter of auto. Een enkeling gebruikt iets met pedalen.
Waar ik meer aan denk is te veel dealers voor de aantallen (zegt Sven ook) en het min of meer wegvallen van de Amerikaanse markt door importheffingen.
Die laatste zal er behoorlijk inhakken denk ik. Wellicht mede de reden voor Ben om naar Europa te komen.
Berichten: 6.426
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2511
8623 x bedankt in 4200 berichten
(5 uren geleden)ZoefZoef schreef: Denk dat we hier wel moeten oppassen voor teveel speculatie.
Vind ik ook.
Jens zegt het volgende in de link hierboven bericht 1388 op pagina 70 (vertaald met Google):
Het zijn moeilijke tijden, natuurlijk. Maar ik voorzie geen fabriekssluiting. Ook de bestellijst laat iets anders zien. Er zijn tijden geweest dat het voor de fabriek moeilijker was. De gevaarlijkste momenten waren waarschijnlijk de bouw van de fabriek met alle investeringen die daarbij kwamen kijken en de opleiding van de werknemers. Ook al waren het rijkere jaren, tegenwoordig zijn veel zaken afgelost en geregeld, waardoor crises op een heel andere manier overwonnen kunnen worden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.315
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 31
3519 x bedankt in 1933 berichten
Citaat:Dat was een directe 2% korting. Niet de moeite. Dat is een andere korting dan die Willeke noemt.
Gaat niet om de hoogte van de korting, maar om het feit dat je korting kreeg op het moment dat je de hele bestelling vooruit betaald.
Waarom zou je dat tijdelijk doen? Mijn gedachte was gelijk 'die heeft dringend geld nodig'.
Berichten: 6.426
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2511
8623 x bedankt in 4200 berichten
(1 uur geleden)ZoefZoef schreef: Gaat niet om de hoogte van de korting, ........
Daar gaat het juist wel om. Wie gaat er nou €10.000,- vooruit betalen om €200,- korting te krijgen.
Vanaf 5% wordt het enigszins interessant.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.315
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 31
3519 x bedankt in 1933 berichten
3 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 minuut geleden door ZoefZoef.)
(23 minuten geleden)Wim -de roetsende schreef: (1 uur geleden)ZoefZoef schreef: Gaat niet om de hoogte van de korting, ........
Daar gaat het juist wel om. Wie gaat er nou €10.000,- vooruit betalen om €200,- korting te krijgen.
Vanaf 5% wordt het enigszins interessant.
Het gaat om het feit dat VMworld opeens tijdelijk korting gaf als je je aankoop volledig vooraf zou betalen. Waarom zouden ze dat opeens tijdelijk doen? Mijn idee: er moeten dringende facturen betaald worden waar geen geld voor is?
Voor 200 euro korting zou ik dat nog wel overwegen als dat bij een bonafide bedrijf is. Snel verdiend.
|
Gebruikers die dit topic lezen: qv-tester, twilwel, ZoefZoef, 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|