, 02:07 PM
(, 12:23 PM)Bob Hagendijk schreef: Voor ervaren velomobilisten is het al lastig inschatten of een nieuw model bij hun past dus die koop je al niet zonder proefrit denk ik. Onervaren mensen leggen toch geen 10-12k neer voor een fiets die je zelfs niet eens kan zien, laat staan kan proefrijden?
Dit hangt af van het land. In de USA is het niet ongebruikelijk om een velomobiel te kopen die je nog nooit hebt gezien of bereden. Zo verkocht ik gisteren een Distance aan iemand die nog nooit een velomobiel had bereden of er zelfs maar een in het echt had gezien. Hij vertelde me zijn afmetingen, we bespraken de modellen die zouden passen, de verschillende functies, en hij besloot een Distance te kopen. Een verrassend percentage van de verkopen in de USA verloopt op deze manier. Ik zou dit echter niet in Europa verwachten. Er zijn veel meer dealers en ze zijn niet ver weg van een lange vliegreis of dagen rijden, dus het is praktischer om een proefrit te maken. Idealiter test je meerdere modellen voordat je een aankoopbeslissing neemt. Ik ben altijd verbaasd dat mensen op mijn oordeel vertrouwen om zoiets duurs als een velomobiel te kopen. Dat legt veel druk op me om goed advies te geven.