(3 uren geleden)Snoek043 schreef: Denk je écht dat de meeste fietsers onderuitgaan omdat er ergens in de buurt een auto rijdt? Ik ben eens met m’n mountainbike — met van die stoere, brede noppenbanden — vier keer op vijf minuten tegen het asfalt gegaan. Waarom? Omdat het glad was. En op glad asfalt helpen zelfs die ‘alleskunner’-banden niks. Als het sneeuwt of ijzelt, vallen er dagelijks duizenden fietsers. Niet door auto’s. Niet door vrachtwagens. Gewoon… door gladheid.En, heeft je helm geholpen?
De laatste drie keer dat ik over m'n stuur ging op een bukfiets heeft m'n hoofd de grond niet geraakt. Misschien dat ik al die andere keren de valpartij gewist heb door middel van hersenletsel. Misschien ben ik ook gewoon niet gevallen.
Nog een paar puntjes: Zeker hier in Rotterdam worden de fietspaden als eerst gestrooid als het glad is. En noppen hebben verdomd weinig zin als het spekglad is. Verder hebben we hier fatsoenlijke infrastructuur: Als het enkel regent en niet vriest, zijn plekken waar het hier echt glad is zeer zeldzaam.
Goed voorbeeld: Ik rijd de hele winter met een GP5000 AS TR achterop en het glijdt niet één keer.
Daarnaast zou ik iedereen met klem adviseren dan juist een helm op te doen tijdens het wandelen. De stoep is hier namelijk eerder glad dan het fietspad.
(3 uren geleden)Snoek043 schreef: Meer dan tweederde van de fietsongevallen zijn eenzijdig. Dat betekent: geen auto, geen boze buitenwereld, gewoon jij, je fiets en de zwaartekracht. Oorzaak? Gladheid, stoepranden, paaltjes,te snel rijden, of simpelweg: onoplettendheid. Maar als iemand met z’n voorwiel tegen een borduur knalt, over de kop slaat en met hersenletsel in het ziekenhuis belandt — dan roept men ineens dat een helm “toch geen zin heeft en iets typisch Belgisch is”.Je zegt het zelf: Gladheid, stoepranden, paaltjes, te snel rijden. Dat is dus infrastructuur. Ja, zelfs die laatste, want een E-bike of ongemotoriseerde fiets gaat maar zelden sneller dan 25 km/h. Als dat niet kan moet de infrastructuur aangepast worden.![]()
Doen we voor automobilisten ook, en dan is het veel ernstigere gevolgen voor o.a. de natuur en de fietser. Ook daar zou de maximumsnelheid aanpassen en snelheidsbegrenzing verplichten meer helpen.
(3 uren geleden)Snoek043 schreef: En een parachute helpt ook niet als je uit een vliegtuig valt, zeker?In hout snijdende metaforen uitzoeken zou ik nog even oefenen als ik jou was.![]()
PS: 6000...
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.