7 uren geleden
(8 uren geleden)Jeroen S schreef: Een van de lastige dingen op een Ligfiets met zo'n beperkte wieluitslag vind ik dat je met vaart wel wat kunt oplossen, maar bijvoorbeeld wegrijden bij een verkeerslicht, de straat over en dan een haakse bocht, dan kun je die snelheid gewoon niet opbouwen, in die 10 meter. Zeker als er tegelijk ook nog andere fietsers rijden.
De instabiliteit bij lage snelheden en slechte wendbaarheid bij lage snelheden, zijn de hoofdreden dat ik een ligfiets geen stadsfiets vind.
Ik heb in Utrecht gewoond, en kende met de ligfiets veel wegen om het centrum heen waarop je kon blijven doorfietsen. Bij voorkeur nam ik echter vanuit mijn huis de snelste weg de stad uit en fietste van daaruit overal naartoe. Het was vaak zo dat dit in kilometers langer was, maar in tijd korter en het fietsplezier groter.
Verder vind ik een ligfiets geen stadsfiets, omdat je door de mindere hoogte vaak wegvalt achter geparkeerde auto's.
Het is zelfs niet zo dat je er niet bovenuit komt, maar dat automobilisten je op die hoogte niet verwachten en je hierdoor niet zien. Gisteren nog een aanrijding gehad op een rotonde met vrij zicht, voorrang en een bike-scout systeem. De automobilist was gestopt, maar gaf gas net op het moment dat ik voorlang reed. Hij vertelde me dat hij niet snapte dat de bike-scout lampjes brandde, omdat hij niets aan zag komen.
De materiële schade is voor de verzekering.
Niels, 90 cm, van der Wal
De verrijking zit in de beperking