, 12:11 AM
Ja, na het debacle met mijn vorige M-racer (linkje) en mijn huidige Performer Highracer toch weer een nieuwe M-racer. Maar waarom dan? Omdat ik inmiddels bijna 8.000 km met de Performer heb gefietst, en ik er niet zo'n glimlach van op mijn gezicht krijgt als de M-racer deed. Ik fiets niet voor records, maar vind laagvliegen wel leuk. En waar de M-racer steeds harder wilde, iedere extra trap extra snelheid gaf, geeft de Performer me dat gevoel niet.
En mijn ervaring met de vorige M-racer dan? Tsja... Pech denk ik. Ik heb verder niks kunnen vinden over anderen die hetzelfde probleem hadden. Misschien had het frame ooit al een tik gehad, ik weet het niet. M5 is een gerenommeerd bedrijf met volgens mij weinig tot geen kwaliteitsproblemen.
Eerlijk gezegd wilde ik eerst een nieuw CHR frame kopen maar het is tegenwoordig lastig om Bram te spreken. Ik weet dat hij in het buitenland zit, maar kreeg het gevoel dat hij het eerder lastig vond dat ik een frame wilde kopen. Een kort mailtje terug dat hij halverwege juni terug is en dan wellicht mogelijkheden heeft. Toen kwam deze voorbij, een laatste oplage van de M-racer met schijfremmen sluiting. Er is maar 40km mee gereden dus zo goed als nieuw. Omdat ik wielen, remmen en versnellingen wil overzetten van mijn Performer heb ik deze overgenomen als frameset. Sinds de Performer geef ik mijn fietsen een naam. Die heette Elmo, want rood. De nieuwe M-racer heet Garfield.
Bij de frameset zat een carbon L zitting van M5, zonder gaten dus nooit gemonteerd. Ik twijfel hoe ik die wil/moet monteren. Ik wil de zitting aan de voorkant tegen het frame hebben zodat ik mijn bovenlichaam zoveel mogelijk tussen de wielen heb. Ik ben 105 kg, hoe meer gewicht er boven het achterwiel zit, hoe lichter de voorkant wordt.
Hieronder een eerste beeld. Is erg plat, maar gaat vooral over de positie tussen de wielen. De hoek kan ik later bepalen door vulstukjes aan de achterzijde. Mijn probleem is dat waar de voorste steunen de zitting raken daar de uitlopers van de verstevigingsribben zitten. Nou komt er niet veel kracht op, die komt vooral op de steunen recht onder de zitting, maar ik weet niet of het de bedoeling is om door die ribben heen te boren.
Heeft iemand fotos van zijn of haar M-racer zitting zonder matje zodat ik kan meekijken waar de bouten zitten? Ik zie op de CHR ook weleens dat er een stuk uit de zitting is gezaagd zodat die verder naar voren kan. Te ver naar voren wil ik ook weer niet, want dan moet de trapbuis verder uitgeschoven worden en komt de trapas dus lager (want loopt naar beneden) en dan wordt het ketting langs de band probleem alleen maar groter.
![[Afbeelding: IMG-20250510-WA0009.jpg]](https://i.ibb.co/M51rNMLV/IMG-20250510-WA0009.jpg)
![[Afbeelding: IMG-20250510-WA0008.jpg]](https://i.ibb.co/gFrnNhjd/IMG-20250510-WA0008.jpg)
En mijn ervaring met de vorige M-racer dan? Tsja... Pech denk ik. Ik heb verder niks kunnen vinden over anderen die hetzelfde probleem hadden. Misschien had het frame ooit al een tik gehad, ik weet het niet. M5 is een gerenommeerd bedrijf met volgens mij weinig tot geen kwaliteitsproblemen.
Eerlijk gezegd wilde ik eerst een nieuw CHR frame kopen maar het is tegenwoordig lastig om Bram te spreken. Ik weet dat hij in het buitenland zit, maar kreeg het gevoel dat hij het eerder lastig vond dat ik een frame wilde kopen. Een kort mailtje terug dat hij halverwege juni terug is en dan wellicht mogelijkheden heeft. Toen kwam deze voorbij, een laatste oplage van de M-racer met schijfremmen sluiting. Er is maar 40km mee gereden dus zo goed als nieuw. Omdat ik wielen, remmen en versnellingen wil overzetten van mijn Performer heb ik deze overgenomen als frameset. Sinds de Performer geef ik mijn fietsen een naam. Die heette Elmo, want rood. De nieuwe M-racer heet Garfield.
Bij de frameset zat een carbon L zitting van M5, zonder gaten dus nooit gemonteerd. Ik twijfel hoe ik die wil/moet monteren. Ik wil de zitting aan de voorkant tegen het frame hebben zodat ik mijn bovenlichaam zoveel mogelijk tussen de wielen heb. Ik ben 105 kg, hoe meer gewicht er boven het achterwiel zit, hoe lichter de voorkant wordt.
Hieronder een eerste beeld. Is erg plat, maar gaat vooral over de positie tussen de wielen. De hoek kan ik later bepalen door vulstukjes aan de achterzijde. Mijn probleem is dat waar de voorste steunen de zitting raken daar de uitlopers van de verstevigingsribben zitten. Nou komt er niet veel kracht op, die komt vooral op de steunen recht onder de zitting, maar ik weet niet of het de bedoeling is om door die ribben heen te boren.
Heeft iemand fotos van zijn of haar M-racer zitting zonder matje zodat ik kan meekijken waar de bouten zitten? Ik zie op de CHR ook weleens dat er een stuk uit de zitting is gezaagd zodat die verder naar voren kan. Te ver naar voren wil ik ook weer niet, want dan moet de trapbuis verder uitgeschoven worden en komt de trapas dus lager (want loopt naar beneden) en dan wordt het ketting langs de band probleem alleen maar groter.
![[Afbeelding: IMG-20250510-WA0009.jpg]](https://i.ibb.co/M51rNMLV/IMG-20250510-WA0009.jpg)
![[Afbeelding: IMG-20250510-WA0008.jpg]](https://i.ibb.co/gFrnNhjd/IMG-20250510-WA0008.jpg)
![[Afbeelding: IMG-20250510-WA0007.jpg]](https://i.ibb.co/9HqWy52Z/IMG-20250510-WA0007.jpg)