, 02:40 PM
(, 01:33 PM)ZoefZoef schreef:(, 11:49 AM)Hardloper schreef: Wat vinden jullie van de BMW I8? Een bevriend echtpaar van mij heeft een I8 Roadster, mocht een keer meerijden als passagier.
Blij dat ook ik eigenlijk vrij weinig hinder ondervind van auto's, net als Willeke. Dr wordt vrij vaak negatief gesproken over auto's in het verkeer met betrekking tot ligfietders maar ik merk er eigenlijk weinig van. Krijg naar mijn beleving nauwelijks te maken met onwenselijk gedrag. Met grote regelmaat voorrang terwijl ik dat eigenlijk niet halen, enz.
Op een Duits forum is er ook zo’n legendarisch topic: “Wat is er met jou gebeurd op de weg?” — oftewel, een online klaagmuur waar automobilisten collectief tot zondebok worden gebombardeerd. Ik heb het idee dat als je alleen maar fietst en leeft volgens het motto “ik ben zwak, dus ik win”, je vanzelf een diepgewortelde autohaat ontwikkelt. Elk verkeerslicht wordt dan een strijdtoneel, elke voorrangssituatie een ethische crisis.
Ook wel hilarisch, eigenlijk, dat sommige mensen klagen over het gewicht van een auto — alsof een elektrische SUV plots een bedreiging voor de aardkorst vormt. Laten we even relativeren: zo’n SUV weegt misschien twee ton. Een volgeladen vrachtwagen met oplegger? Veertig ton. Da’s alsof je een hamster vergelijkt met een nijlpaard op wielen.
En toch hoor je mensen roepen dat vrachtwagens uit de stad geweerd moeten worden — alsof de supermarkt zich ’s nachts vanzelf aanvult via teleportatie. Spoiler: het is niet Jan met z’n bakfiets die 2400 kratten wc-papier en 6000 liter melk komt leveren. Zonder die logge dieseldino’s staat er straks alleen nog quinoa en lucht in de rekken.