10 uren geleden
Ik heb in de praktijk weinig last van zware auto's maar wel van overdreven grote auto's.
De auto waar mijn werkgever een paar jaar terug in reed, meestal alleen en met weinig bagage, was groter dan het busje van de buren, waar ofwel 9 personen in konden ofwel 3 personen en een heleboel spullen.
Veel electrische auto's die ik zie vallen ook in de overdreven grote bakken categorie, breder, langer en hoger dan wat tot een paar jaar terug nog groot werd gevonden. En daarmee waarschijnlijk ook zwaarder.
De weg kan er wel tegen maar iedere kilo die je verplaatst kost energie en een stekker auto haalt die energie vaak van het zelfde stroomnet waar ook onze huizen mee voorzien worden. Nu nog deels (was het 50%) uit fossiele brandstoffen.
Bovendien zijn de grotere auto's gevaarlijker voor andere weggebruikers, in geval van botsingen. Plus hoe groter de auto, hoe groter de dode hoek.
De overheid kan grote invloed uitoefenen maar de individuele kamerleden en ministers gaan ook graag met de mode mee, grotere auto's.
Vrachtwagens zijn inderdaad veel zwaarder, groter en hebben grotere dode hoeken, maar zijn voorlopig onmisbaar, er wordt op verschillende manieren gewerkt om de problemen van vrachtwagens op de weg in te dammen. Ik hoop op goede resultaten daar.
De auto waar mijn werkgever een paar jaar terug in reed, meestal alleen en met weinig bagage, was groter dan het busje van de buren, waar ofwel 9 personen in konden ofwel 3 personen en een heleboel spullen.
Veel electrische auto's die ik zie vallen ook in de overdreven grote bakken categorie, breder, langer en hoger dan wat tot een paar jaar terug nog groot werd gevonden. En daarmee waarschijnlijk ook zwaarder.
De weg kan er wel tegen maar iedere kilo die je verplaatst kost energie en een stekker auto haalt die energie vaak van het zelfde stroomnet waar ook onze huizen mee voorzien worden. Nu nog deels (was het 50%) uit fossiele brandstoffen.
Bovendien zijn de grotere auto's gevaarlijker voor andere weggebruikers, in geval van botsingen. Plus hoe groter de auto, hoe groter de dode hoek.
De overheid kan grote invloed uitoefenen maar de individuele kamerleden en ministers gaan ook graag met de mode mee, grotere auto's.
Vrachtwagens zijn inderdaad veel zwaarder, groter en hebben grotere dode hoeken, maar zijn voorlopig onmisbaar, er wordt op verschillende manieren gewerkt om de problemen van vrachtwagens op de weg in te dammen. Ik hoop op goede resultaten daar.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,