(, 02:15 PM)TimSch schreef: Ik gun het heus de hardwerkende ondernemer dat zijn busje gunstiger belast wordt omdat dat nodig is voor de klus. Alleen is dat in mijn beleving zelden of nooit in het geval van die misselijke, oversized pickups. Die kunnen 9/10 keer gewoon met een busje toe. (die ene die jij kent die zijn loodzware vracht over lastig terrein moet sleuren kennelijk uitgezonderd...Helemaal eens, maar ook in mijn geval geldt dat het in mijn beleving is.)
Als je dat wettelijk zou willen opleggen moet je het juridisch hard maken en dat is gewoon heel lastig.
Overigens ook wel grappig: de eigenaar van die Ram 2500 is voor z'n vrije tijd fan van kleine sportieve auto's (eerder een VW Up GTI, sinds of vanaf binnenkort die nieuwe Alpine Renault 5). Die Ram staat dus nooit bij de supermarkt.
(, 02:15 PM)TimSch schreef: In dat licht vind ik het feit dat ik voor mijn Leaf meer moet betalen dan iemand die kennelijk andere tekortkomingen wil compenseren met zo'n bakbeest niet helemaal terecht...En dan heb ik het nog niet eens over de draaikolk in zijn tank en CO2 pluimen uit die achterlijk dikke pijpen achterop... Zijn die ook nodig voor de klus??Eens, maar juist in dat licht vind ik het feit dat de BMW XM hier überhaupt verkocht mág worden grote onzin. Waarom kúnnen we überhaupt een auto kopen die 750 pk heeft en 2700 kg weegt, terwijl er maar 5 mensen mee kunnen tenzij je de optionele 2 zitplaatsen laat toevoegen?
Voor die Ram kán ik tenminste nog een smoes bedenken over waarom het nodig is. Een Dacia Jogger weegt nauwelijks 1200 kg en verplaatst dezelfde hoeveelheid mensen.
(, 02:15 PM)TimSch schreef: Maar goed. Ik houd er hierna over op. Dat ik pickups niet waardeer moge duidelijk zijn. Dat ik het klimaat belangrijk vind en daarom zelf een (tweedehands) EV kies die ik minimaal gebruik omdat ik liever fiets ook. Dat onze door mij niet overdreven gewaardeerde bestuurders van dit land die EV dan gaan belasten als een ICE auto vind ik wat van, ook al zijn ze inderdaad zwaarder (al valt mijn Leaf van net boven de 1400kg best mee) maar of daar het asfalt nou meteen van doorzakt betwijfel ik ook (gezien de eerder aangehaalde vrachtwagens en hun gewicht).Eens hoor. Ik vind die pickups ook ellendig, zeker gezien het extra gevaar dat ze (samen met SUVs) opleveren.
Het zijn echter niet alléén de pickups, dus richt ik me ook niet alleen daarop. Dan zou je het weer als een vorm van discriminatie kunnen zien, en zelfs wanneer het over persoonlijke voorkeur gaat pak ik het liever eerlijk aan.
Edit, kleine toevoeging want ik zocht op de effecten van zo'n veel te zware auto. Toen vond ik dit, nog van vandaag ook:
AutoWeek schreef:Euro NCAP spreekt nogmaals zijn zorgen uit over het feit dat auto's steeds zwaarder worden. Auto's zouden door hun hogere gewicht in de praktijk voor zwaarder letsel kunnen zorgen bij een ongeval. Onder meer de Audi A5 en de Volkswagen Tayron werden in de beoordeling 'gestraft' omdat ze bij een frontale aanrijding 'bovenmatig agressief' kunnen zijn voor andere auto's.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.