31-May-2025, 05:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-May-2025, 05:41 PM door 365cycle.)
(31-May-2025, 02:26 PM)melle z schreef:Nope. Met een paar % slip (ik meen iets van 5%) heb je de meeste wrijving en zet je dus de meeste kinetische energie om (in hitte) via de banden. Of je ondergrond veel of weinig grip biedt maakt dan niet uit, tenzij er zoveel grip is dat je achterwiel omhoog gaat en je effectief op de bodem van de fiets gaat schuiven.(31-May-2025, 10:09 AM)365cycle schreef: Met ABS is je remweg veel korter.Is dat niet mede afhankelijk van de hoeveelheid grip die de ondergrond biedt?
(31-May-2025, 02:26 PM)melle z schreef: Tease!Hahaha nee hoor. Het is gewoon nog alles behalve "af", echt nog in brainstormfase. Daarnaast heb ik er belang bij om te wachten op wat andere zaken die Arend-Jan aan het ontwerpen is.
(31-May-2025, 02:26 PM)melle z schreef: ABS bestaat als principe al bijna honderd jaar en het is effectief uitontwikkeld voor motorvoertuigen, maar waarom is het nooit succesvol op fietsen toegepast? Magura en Bosch hebben een ABS systeem voor ebikes, ik heb geen idee in hoeverre dat een marketing gimmick is.Voor de fiets is het in principe ook uitontwikkeld, zowel standalone als leverbaar op fietsen. Het werkt ook nog eens onwijs goed, is even wennen maar op een Strömer ST5 ABS durfde ik na een paar pogingen de voorrem echt voluit in te knijpen, zoals bij een auto met ABS maximaal trappen ook gewoon de kortste remweg oplevert. Dan remt ook de Strömer gewoon knalhard af, zonder slippen. Er zijn alleen twee uitdagingen:
- Zo'n ST5 is een e-bike. De ABS werkt elektronisch, en gebruikt zelfs best wel wat stroom. Electronica kom je niet onderuit, maar ik zou een systeem willen waarbij de ABS gewoon niet werkt (maar de remmen wel!) als de accu leeg is.
- Het gebruikte Blubrake systeem is gebouwd om schijfremmen en bijbehorende hydraulische klauwen. Wij gebruiken mechanische trommels. Remhydrauliek zou ik sowieso al een strak plan vinden; het wordt door veel fabrikanten als te complex en onbetrouwbaar gezien maar ik heb nog nooit gedoe gehad met Magura en het remt heerlijk.
(31-May-2025, 02:36 PM)Jeroen S schreef: Die schijn echt wel te werken. Het werkt ook electronisch op de remmen in combinatie met sensoren die meten of de wielen nog draaien etc. Op het Duitse Forum was er een draadje over, ergens, of het kwam in een ander draadje naar voren.Daarvoor heb je snelheidssensoren nodig, en dan niet één die één keer per omwenteling langs komt, maar een zogenaamde "ABS-ring":
![[Afbeelding: abs-senssorring.jpg]](https://i.ibb.co/8499mqkK/abs-senssorring.jpg)
We willen er drie, op ieder wiel één. Wat je hiermee doet is er simpelweg licht doorheen schijnen, en dat aan de andere kant opvangen. Je kan dan tellen hoe lang er tussen de flitsen zit, en daarmee ingrijpen zodra er verschil in snelheid is tussen de voorwielen en het achterwiel. Een Arduino Nano is meer dan krachtig genoeg om dit continu te berekenen, en heeft met 3 sensoren en BT aan een stroomverbruik van 0,35W. Dat is ruim minder dan de achterlichten, dus daar kan ik mee leven

PS: De BT wilde ik eigenlijk niet gebruiken, maar vervangen voor iets waarmee ik ANT+ kan praten naar m'n Garmin. Zo kan ik dan continu een snelheid doorsturen die wel écht nauwkeurig is.
PS (ja nog één): De snelheid van de wielen opvangen en vergelijken is sowieso grappig. Je kan daarmee namelijk ook zien in welke richting er gestuurd wordt, en ongeveer onder welke hoek

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.