01-Jun-2025, 01:45 PM
Ik had gisteren een bijzondere ervaring met de DF. De remhendel begon de laatste tijd vervelend te doen. Ik bedoel daarmee dat ik 'm iedere keer handmatig moest terugduwen. Tja, dan weten we het wel. Het heveltje moet gesmeerd worden.
Dus rechterhose eraf en het rechterwiel eraf. Alles schoonmaken met een doek over de blootliggende trommelrem, daarna het heveltje smeren. Wiel weer monteren. Rem testen. Nee, nog niet goed. Oké, dan ligt het aan de linkerrem.
Dus linkerhose eraf en het linkerwiel eraf. Alles schoonmaken enz. Geen rem testen, want ik kreeg de boel niet meer goed gemonteerd en de buitenkabels bewogen erg vreemd. Dit was mij met het fietsen eigenlijk niet echt opgevallen. Meestal kijk ik ook niet naar de remhendel als ik moet remmen
Dus ICB gebeld en Peter gaf aan dat ik nog kon komen. Half 4 was ik er.
Wat bleek, het monteren lukte Peter uiteraard wel. Ik had weer eens niet goed gekeken. Toch remde de boel niet goed. De buitenkabels bewogen bij de remhendel naar voren. Dat hoorde niet zo volgens Peter.
Dus de binnenkabels vervangen. Hielp niets. Wat bleek nou? Er wordt altijd een bepaalde lengte buitenkabel gebruikt en die is dus aan de lange kant voor de gewone DF. Blijkbaar heeft de bouwer (in dit geval Jan Wijnen) een extra lus onder de voetentunnel gelegd en daardoor is de buitenkabel gaan schuren tegen een stuurstang. De kabel lag er ook overheen of juist onderdoor, maar in ieder geval net andersom als dat het hoort. Over een lengte van zo'n 2cm was de linkerbuitenkabel zo goed als volledig doorgesleten/-geroest.
Peter heeft de nieuwe buiten- en uiteraard ook de binnenkabels ingekort en daarna remde alles weer zoals het hoort.
Eigenlijk ben ik achteraf wel blij dat ik het niet voor elkaar kreeg, want nu is dit probleem netjes en vakkundig opgelost.
Ik zou namelijk nooit de conclusie hebben getrokken dat de buitenkabels verkeerd gemonteerd zaten (in de tunnel).
Ik heb weer wat geleerd.
Dus rechterhose eraf en het rechterwiel eraf. Alles schoonmaken met een doek over de blootliggende trommelrem, daarna het heveltje smeren. Wiel weer monteren. Rem testen. Nee, nog niet goed. Oké, dan ligt het aan de linkerrem.
Dus linkerhose eraf en het linkerwiel eraf. Alles schoonmaken enz. Geen rem testen, want ik kreeg de boel niet meer goed gemonteerd en de buitenkabels bewogen erg vreemd. Dit was mij met het fietsen eigenlijk niet echt opgevallen. Meestal kijk ik ook niet naar de remhendel als ik moet remmen

Wat bleek, het monteren lukte Peter uiteraard wel. Ik had weer eens niet goed gekeken. Toch remde de boel niet goed. De buitenkabels bewogen bij de remhendel naar voren. Dat hoorde niet zo volgens Peter.
Dus de binnenkabels vervangen. Hielp niets. Wat bleek nou? Er wordt altijd een bepaalde lengte buitenkabel gebruikt en die is dus aan de lange kant voor de gewone DF. Blijkbaar heeft de bouwer (in dit geval Jan Wijnen) een extra lus onder de voetentunnel gelegd en daardoor is de buitenkabel gaan schuren tegen een stuurstang. De kabel lag er ook overheen of juist onderdoor, maar in ieder geval net andersom als dat het hoort. Over een lengte van zo'n 2cm was de linkerbuitenkabel zo goed als volledig doorgesleten/-geroest.
Peter heeft de nieuwe buiten- en uiteraard ook de binnenkabels ingekort en daarna remde alles weer zoals het hoort.
Eigenlijk ben ik achteraf wel blij dat ik het niet voor elkaar kreeg, want nu is dit probleem netjes en vakkundig opgelost.
Ik zou namelijk nooit de conclusie hebben getrokken dat de buitenkabels verkeerd gemonteerd zaten (in de tunnel).
Ik heb weer wat geleerd.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282