, 02:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 02:47 PM door Sjoerd-p.
Edit Reason: Gebrek aan voetengaten nog even toegevoegd.
)
(04-Apr-2025, 03:54 PM)Sjoerd-p schreef: Heel fijn om mee te lezen. Ik heb tien jaar geleden bewust voor de Strada i.p.v. de Quest gekozen omdat het voor mij de meer praktische velomobiel was en ik dacht dat de topsnelheid voor mij het verschil niet ging maken. Nu ben ik me weer aan het oriënteren op een nieuwe fiets. De Tuna lijkt, ook op basis van al jullie verhalen, voor mij weer een perfect compromis te zijn. Praktisch, veilig en toch nog behoorlijk snel. Ik ga mijn 50mm CCU (voor en achter) in de winter en mijn 50mm Shredda en 65(!)mm SuperMoto in de zomer waarschijnlijk wel missen op de Tuna!
Ik heb nog geen idee van vermogens die ik kan trappen. Binnenkort ga ik Garmin XC200 monteren in mijn Strada om eens te kijken wat ik op woon-werkverkeer doe (25km enkele reis, wat viaducten, wat (krappe) bochten en drempels/verhogingen onderweg, maar ook wat langere rechte stukken).
Daarna wordt het een keer naar Dronten fietsen in de Strada (100km), pedalen overzetten, met Tuna terug naar huis (100km) en dan de volgende dag weer in omgekeerde volgorde. Dan weet ik gelijk of de fiets (een groot deel van) mijn woonwerkroute ook goed kan en wat het verschil met de Strada is. Natuurlijk kost het meer tijd om de fiets beter af te stellen en te wennen, maar het moet een aardig beeld geven hoop ik!
Bovendien rijd ik dan in één weekend meer kilometers dan ik ooit gedaan heb....
De tijd zal het leren en ik ben heel blij om jullie uitgebreide ervaringen en tips/verbeteringen te kunnen lezen! Dank daarvoor.
En voor een aantal van jullie: tot zondag! Ik ben er weer met de tijdwaarnemingsspullen.
Tijd voor een update! Mijn geplande weekend Dronten kon helaas door ziekte niet doorgaan. Maar twee weken later, kon ik dat goedmaken. Het weer dit weekend was wel heel wat minder ideaal dan het oorspronkelijke weekend. Het waaide erg hard en zaterdagmiddag kwam het echt met bakken uit de lucht. Dus niet echt een ideaal weekend voor een goed vergelijk.
De eerste 100km met de Strada naar Dronten gingen prima. Alleen in Dronten had ik even niet helemaal de lekkere route te pakken, maar verder ging het heerlijk met de wind grotendeels van achteren. Hartslag gemiddeld 106 en gemiddeld 130W getrapt. Alleen met minivizier gereden. De schuimkap kon eraf blijven omdat het gelukkig nog droog was.
In Dronten heeft Peter me gelijk geholpen om de witte Tuna met Halo en dakje op maat te maken. Dat gaat verdomd makkelijk met dat magneetluik ;-) Even een proefrondje gefietst nog een klein beetje bijstellen en het zat eigenlijk gelijk goed. Ik heb toen zelf de Garmin pedalen even overgezet (had ik al gezegd dat dat magneetlui handig is? Mijn Strada moest op de zijkant...). Cranklengte in de settings van de pedalen aanpassen (van 170 in de Strada naar 155 in de Tuna) en kalibreren. Nog even de telefoonhouder overzetten en klaar is Sjoerd. Nog even een broodje eten en dan op weg naar huis.
Eerste indruk: de fiets voelt erg vertrouwd aan. Ik merk dat ik de bochten niet zo scherp meer kan nemen, maar het is niet hinderlijk zoals het bij de Snoek-L voelde. Maar verder voelt het gelijk vertrouwd. Misschien zelfs wel te vertrouwd? Ergens had ik in mijn hoofd een groter verschil verwacht. Maar stiekem was de Strada (enige uit een sandwitch constructie) ook eigenlijk een hele goede en stijve fiets. Ik heb wel gelijk windkracht 5 schuin op de kop tegen. De hele Vogelweg lang. En het gaat steeds meer regenen. Het valt me op hoe goed het dakje eigenlijk werkt. Ik heb de schuimkap niet gebruikt en zeker als je even stilstaat bij een oversteek of zo, is het dakje echt heel fijn. In combinatie met het Lexan aan de voorkant en zijkanten. Het fietst lekker door en in Almere Haven merk ik dat de Tuna verrassend goed de drempels overkomt, die ik anderen altijd schuin zie nemen. Dat is precies wat ik zocht voor mijn woon-werk route. Ik merk dat de vering ook weer wat beter is dan mijn Strada. Alles lijkt beter gedempt. Maar misschien moeten in de Strada na een jaar of 14 gewoon nieuwe dempertjes op de veren.... Verder rijd ik lekker door naar huis. Ik heb geen behoefte om de trapas of stoeltje te verzetten. Het zat eigenlijk wel goed! Wel krijg ik een beetje last van mijn knieën. Dat heb ik al af en toe sinds ik de Garmin pedalen heb gemonteerd. Maar ja, zo vaak fiets ik ook geen 200km op een dag. Oh, en de bagageruimte is ook duidelijk kleiner. En ik reed een keer verkeerd en merkte toen pas hoe handig het normaal is om met je voeten bij de grond te kunnen om jezelf even achteruit te duwen om te keren. Of met je handen bij de wielen te kunnen

Na een lekker nachtje slapen, stap ik zondag weer fris en fruitig in de Tuna. Ik kom precies tegelijk met Mark op een kruising bij Driemond en vanaf daar fietsen we samen door naar Dronten. Wind weer stevig van achteren. Mark valt het ook op hoe makkelijk ik de drempels in Almere Haven neem

Ymte was zo aardig ons op z'n vrije zondag op te vangen. We kletsen nog wat, Mark koopt hosen en wielen voor zijn DF voor de 24-uurs. Pedalen en GPS houder weer even overzetten (cracklengte aanpssen en kalibreren) en dan gaan we met de Strada weer naar huis. De wind weer vol of schuin van voren en dat merk je toch wel heel erg. Elke keer als ik een beetje in de luwte van Mark fiets, fietst hij er weer vandoor

De laatste 50 kilometer was dus eigenlijk gewoon te veel voor mijn knie. Dat heeft denk ik twee oorzaken:
1) De Garmin pedalen zijn volgens mij iets dikker, dus eigenlijk zou ik mijn trapas een klein stukje verderweg moeten zetten!
2) De Garmin pedalen lijken veel dichter op de crancks te zitten. Ik zie ook dat de druk op de buitenkant van de pedalen veel groter is dan de binnenkant. Daar moeten dus ringetjes tussen om ze iets meer naar buiten te zetten! Niet gedacht dat dat zoveel uit kon maken, maar het proberen waard!
Dan de conclusies: De Tuna is een heerlijke fiets. Bochten en bodemvrijheid vallen me erg mee, net als de stabiliteit als je snel een bocht door gaat. En dat wil wat zeggen als je uit een Strada komt! Ik was bang sneller een wiel op te tillen zoals ik dat bij een Quest wel eens gevoeld heb. De Halo en dakje maken hem ook veiliger en comfortabeler, al wordt hij er met veel wind juist wel iets langzamer van vertelde Ymte en Bastiaan. De Tuna is ook duidelijk sneller dan de Strada. Dat merk ik wel. Maar het verschil is niet zo gigantisch als ik gedacht had. Maar ja, wat kun je ook verwachten. Het blijft een fiets! Dus puur vanuit ratio gedacht, kan ik eigenlijk net zo goed de Strada blijven rijden aangezien topsnelheid niet mijn belangrijkste punt is en ik geen wedstrijden doe. Het prijsverschil is namelijk wel fors tussen een 13 of 14 jaar oude Strada en een nieuwe Tuna. Maar ik heb toch mijn hart gevolgd en binnenkort ga ik de blauw-witte Tuna ophalen die als voorraadfiets al klaarstond. Halo erbij, dakje erbij, reservewiel rechts voorin, bagagebak links voorin, bidonhouder, telefoonhouder, bel, claxon, IQ-x koplamp erop en "gaan met die banaan"! Nog wel even op zoek naar de ringetjes die ik dacht ik bij de Garmin pedalen had gekregen. Hopelijk helpt dat! En dit keer hoef ik maar één keer op en neer in een weekend natuurlijk!