Dank voor het uitgebreide verslag Sjoerd!
Qua snelheid vallen me een paar dingen op. Ik heb je data er nog eens bij gepakt:
Teneerste rijd je niet zo heel snel. Dan is wat je meet met je pedalen, zeker met stevige wind mee zoals op beide ritten naar Dronten toe, vooral rolweerstand. Wat je daarmee dus vaststelt is dat de Strada ongeveer net zo goed rolt als een Tuna met z'n 16" voorwieltjes, en da's mooi want daar was vooral in Duitsland toch ook wel wat discussie over
Op de beide terugwegen wordt het interessanter: Als ik je Strava-verslag combineer met de tekst hier, constateer ik dat je op beide dagen 5 bft. tegenwind had. In de Tuna heb je iets harder getrapt, maar het verschil in snelheid is toch significant, veel meer dan het verschil in vermogen kan veroorzaken.
Zeker bij schuine tegenwind is dat logisch, want bij de Strada slaat de wind achter de wielen en verstoort dan de luchtstroom langs de zijkant. Mark zal er naar verhouding meer last van gehad hebben dan hij met een Tuna zou hebben, en bij een DF zijn die wielkasten dan nog klein en krap.
Daarnaast heeft de Tuna sowieso minder frontaal oppervlak.
Mocht je nu echt ritten tegenkomen waar je wél krap en snel wil kunnen manoeuvreren, dan kan je er natuurlijk gewoon voor kiezen om één wielkap te verwijderen. Ik ben nog van plan een keer met de Tuna naar Engeland en ook door Londen te rijden, en denk dat ik linksvoor er in de stad dan tijdelijk even vanaf haal.
Eén ding vergeten: De accu en dat lampje dat erbij zit. In mijn geval was minder dan 5 bolletjes het signaal om te gaan laden, want mijn accu is dan al meer dan half leeg. Ik denk overigens dat Velomobile World een batch slechte indicatoren heeft binnen gekregen want de mijne is ook stuk. Ik moet binnenkort toch met de electronica aan de slag en ga 'm dan vervangen door een digitale spanningsmeter. Heb daar toch wat meer aan.
De Tuna is echt een verhaal van de meeste snelheid die je in een praktische verpakking kan krijgen; Nadat ik in tien minuten de buitenbanden vóór vervangen had (vouw-CCU -> draad-CCU) zagen we gisteren weer dat een kleine Snoek sneller is tegen de wind in, maar dat wisten we eigenlijk al. Ik reed alsnog 50+, stukjes zelfs tegen de 60, in open gebied op de IJsseldijk, vol tegen de wind in.
Qua snelheid vallen me een paar dingen op. Ik heb je data er nog eens bij gepakt:
Teneerste rijd je niet zo heel snel. Dan is wat je meet met je pedalen, zeker met stevige wind mee zoals op beide ritten naar Dronten toe, vooral rolweerstand. Wat je daarmee dus vaststelt is dat de Strada ongeveer net zo goed rolt als een Tuna met z'n 16" voorwieltjes, en da's mooi want daar was vooral in Duitsland toch ook wel wat discussie over

Op de beide terugwegen wordt het interessanter: Als ik je Strava-verslag combineer met de tekst hier, constateer ik dat je op beide dagen 5 bft. tegenwind had. In de Tuna heb je iets harder getrapt, maar het verschil in snelheid is toch significant, veel meer dan het verschil in vermogen kan veroorzaken.
Zeker bij schuine tegenwind is dat logisch, want bij de Strada slaat de wind achter de wielen en verstoort dan de luchtstroom langs de zijkant. Mark zal er naar verhouding meer last van gehad hebben dan hij met een Tuna zou hebben, en bij een DF zijn die wielkasten dan nog klein en krap.
Daarnaast heeft de Tuna sowieso minder frontaal oppervlak.
Mocht je nu echt ritten tegenkomen waar je wél krap en snel wil kunnen manoeuvreren, dan kan je er natuurlijk gewoon voor kiezen om één wielkap te verwijderen. Ik ben nog van plan een keer met de Tuna naar Engeland en ook door Londen te rijden, en denk dat ik linksvoor er in de stad dan tijdelijk even vanaf haal.
Eén ding vergeten: De accu en dat lampje dat erbij zit. In mijn geval was minder dan 5 bolletjes het signaal om te gaan laden, want mijn accu is dan al meer dan half leeg. Ik denk overigens dat Velomobile World een batch slechte indicatoren heeft binnen gekregen want de mijne is ook stuk. Ik moet binnenkort toch met de electronica aan de slag en ga 'm dan vervangen door een digitale spanningsmeter. Heb daar toch wat meer aan.
De Tuna is echt een verhaal van de meeste snelheid die je in een praktische verpakking kan krijgen; Nadat ik in tien minuten de buitenbanden vóór vervangen had (vouw-CCU -> draad-CCU) zagen we gisteren weer dat een kleine Snoek sneller is tegen de wind in, maar dat wisten we eigenlijk al. Ik reed alsnog 50+, stukjes zelfs tegen de 60, in open gebied op de IJsseldijk, vol tegen de wind in.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.