5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door 365cycle.
Edit Reason: verduidelijking
)
(, 11:47 PM)Bianca F schreef: En ik ben heus een stuk zwaarder.Hoeveel invloed dat heeft hangt dus sterk af van hoe hard je wil rijden. Bij windstil weer scheelt stroomlijn van verschillende velomobielen niets tot zo'n 35 km/h, daarboven gaat er pas langzaam verschil optreden.
Ik ben eens even een beetje gaan rekenen met het frontaal oppervlak van de Snoek (met toerkap) en dezelfde waarde voor stroomlijn als van de Milan SL. Ik kom dan op een Cw * A van 0.028. Nogmaals: Echt een gok, maar als ik dan een beetje compenseer voor de minder efficiënte aandrijving van een velomobiel en de iets hogere rolweerstand kom ik bij een gewicht van 60 kg + 24 kg velomobiel met goede straatbanden (CCU voor, GP5000 achter) op ~120W bij 50 km/h. En zo'n berekening is echt onder ideale omstandigheden (superstrak glad asfalt, geen wind, vizier dicht nergens een kiertje), ik denk dat je in de praktijk vaak een hoger getal gaat zien.
Er gaat dan echter nog steeds zo'n 70W op aan de rolweerstand, de overige 50W zijn aandrijfverliezen (een klein beetje) en luchtweerstand (het leeuwendeel).
Rijd je 30 km/h, dan trap je 55W, maar is slechts 10W nodig om de luchtweerstand te overwinnen.
Je ziet: Tenzij het belachelijk hard waait of je echt heel hard rijdt, heb je meer aan snelle banden dan een ontzettend kleine fiets.
(, 11:47 PM)Bianca F schreef: Maar goed, als ik een velomobiel zou willen zou ik toch wel kiezen voor een snellere fiets, gewoon omdat je dan verder kunt.Als je de snelste fiets wil, ga dan vooral veel proefrijden en kijk waar je je het lekkerst in voelt, maar ook waar je een fiets voor wil gebruiken.
Ik blijf het zeggen: Op een lang, recht stuk of in een race op een houten ovale baan is de Snoek L voor mij sneller dan m'n Tuna, maar in dagelijkse ritten spant het erom, en in de stad is de Tuna gewoon vlotter. Ik kan in deze fiets beter uitkijken, accelereren gaat soepel, de bochtsnelheid is hoog dus hoef ik minder goed te maken na de bocht; het is een perfect compromis. Ook is het in de Tuna makkelijk om lang een hoog vermogen te leveren (door iets meer ruimte om m'n benen zit ik iets verder naar voren en dat maakt het makkelijker dan in de DF - afgelopen zondag trapte ik comfortabel 4 uur lang 240W en had ik nog gas over! Heerlijk

Ik ken nog wel een voorbeeld; een man die vaak lange toerritten (300-1500 km) rijdt met een Quatrevelo, en daarbij snelle sterke rijders in o.a. een Milan SL soms voorbij rijdt, omdat hij comfortabeler ligt en ontspannener kan rijden.
(, 04:53 AM)Willeke_IGKT schreef: Dat klopt maar dan moet de fiets wel goed passen, je er goed in en uit kunnen komen en je alles mee kunnen nemen wat je nodig hebt.Dat idd ook. Comfort is niet alleen lekker liggen, maar ook gewoon lekker alles mee kunnen nemen wat je nodig hebt. Die 4 uur rijden die ik daarnet beschreef was met vrij stevige tegenwind. Ik reed met een laptop, kleding voor een paar dagen en voor een sollicitatiegesprek, handdoek washand douchegel, schoenen, kampeerspullen en lomp veel flessen want het was zeker toen ik vrijdag heen reed echt belachelijk warm. Toch merk ik al dat spul eigenlijk alleen op wanneer de weg niet vlak loopt* - het comfort blijft dus hoog als de fiets vol is. Op een rit van in totaal 4:14:04 heb ik 3 minuten en 32 seconden stil gestaan; alleen op kruisingen en bij verkeerslichten. Dat lukt alleen maar als je rijdend je brood kan pakken, een lege fles voor een volle kan wisselen, en kan eten en drinken.
Snelheid, of gewoon efficiënt zijn, geeft meer áfstand voor dezelfde moeite. Maar als je er een bagage karretje achter moet hangen om zelfs maar je lunch mee te nemen gaat de extra afstand verloren. Dat is de keuze race monster en praktische fiets. Ik ga voor praktisch.
*oké, op het neusklepje dat in m'n rug zat te porren na dan - moet toch eens een betere plek verzinnen om dat op te bergen. Misschien eens een steuntje voor brouwen in de neus
PS: For what it's worth: Met ~135 kg totaalmassa en een open Tuna met de neusklep er een deel van de rit uit, met een vervelend windje tegen (gok: 3 a 4 bft.? Op sommige stukken moest ik 300W trappen om kruissnelheid 45 te kunnen rijden), trap ik dan 238W over een kleine 160 km voor 38 km/h gemiddeld. "Real world" vermogens zijn heel anders dan theorie en zelfs heel anders dan een race.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.