4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door Niels van der Wal.)
(, 02:27 PM)Snoek043 schreef:(06-May-2025, 12:52 PM)Niels van der Wal schreef: Ooit heb ik het prototype van de M-racer gereden. Ik herken het bezwaar van tegen het stuur aankijken. Hierom had ik een ossenkopstuur laten maken. Dan kijk je tussen je handen door. Aerodynamisch is dit O.K., omdat je handen dan in lijn zitten met je hoofd.
Met het ketting-wiel contact viel prima te rijden, zeker ook omdat dit alleen bij lage snelheden speelde. Ook het cranck-band contact was goed te doen, omdat een band indeukt en je je aanleerde om bij lage snelheden niet meer te trappen, maar je rechter pedaal naar voren te laten wijzen.
Inderdaad geen stadfiets, maar ik zie geen voordeel van een igfiets in een stad.
Niels, streekfiets, van der Wal
Aangezien jij wedstrijden reed op hoog niveau met je M5 carbon low racer met staartpunt, kan jij bevestigen dat deze setup merkbaar sneller is dan een ongestroomlijnde highracer? Serge Moors, iemand die je misschien tegenkwam tijdens wedstrijden, zei me onlangs dat die waarden van de CHR zeer ongeloofwaardig zijn.
Hij zei er hetvolgende over: "zelf herinner ik me vroeger deze snelheden op FTP/omslagpunt (wat toen waarschijnlijk 350-380 watt geweest is):
Lowracer zonder punt 43 km/u
Lowracer met punt 48 km/u
Ik ga het wel bevestigen, maar ik was een man van de praktijk; niet van de cijfers. Daarnaast is ieders omslagpunt, wattage, en frontaal oppervlak anders.
In de praktijk fietste ik met staartpunt iedereen er uit; ligfietsen zonder staartpunt zag ik dan ook niet als concurrent.
De low was sneller in wedstrijden; ik denk dat een high voor een lang iemand sneller kan zijn bij bochten, mede-en tegenliggers en in de bebouwde kom. Een high stuurt misschien beter en je zit hoger, waardoor je meer ziet en zichtbaarder bent. (Je hoeft dus minder defensief te rijden)
Het (carbon) prototype van de medium M5 was de snelste fiets. Om wedstrijden voor mij toch enigszins competitief te maken reed ik deze zonder staartpunt. Deze fiets was bedacht vanuit het idee het frontale oppervlak te minimaliseren door de rijder zo plat mogelijk, tussen de wielen te plaatsen en hierdoor de hoogste snelheid per watt te bereiken.
Veel cijfers heb ik er niet van; het enige cijfer dat ik heb is 51,35 km/u. Dit was de snelheid welke ik gemiddeld een uur lang reed op de wielerbaan van Apeldoorn. Inmiddels is het een hele prestatie als ik deze snelheid in een sprintje met de DF haal.
Bonneteau reed op een M5 high overigens direct na mij 52 km/u over een uur. Hij is wel bijna 2 meter. (Allebei de fietsen waren ongestroomlijnd.)
Niels, bijna 1.80 m, van der Wal
(5 uren geleden)Snoek043 schreef: Wat betreft het vergelijk van Baron met M5 low racer, bij Optima hadden ze ook een X-low, die zal toch zeker op het niveau van de M5 lowracer hebben gezeten, getuige de resultaten van ondermeer Naan Eldering, Sietse de Laeter, Tim Biesemans, Nico Coen, .. Naan Eldering was één van Nederlands beste (ligfiets)sprinters. Ik geloof dat ie ook een vriend had, Edgar Leijten die op een M5 low racer reed.
Jammer dat de links naar de foto's niet meer werken. https://ligfiets.net/news/1043
Inderdaad jammer dat wedstrijdresultaten van ligfiets.net gehaald zijn. Ik snap niet waarom, bezuinigen op data is niet meer nodig en het is soms relevant om oude gegevens te bekijken.
Dit moet een keuze geweest zijn, maar mij is onbekend wat gemaakt heeft dat deze gegevens niet meer leesbaar zijn.
Niels, nostalgist, van der Wal
De verrijking zit in de beperking