6 uren geleden
Ik heb een x low gehad, dat was een prototype, met een gehoekt frame in plaats van de latere gebogen versie. Zoals de hele oude Barons ook zo'n frame uit meerdere delen hadden. Qua zitpositie zal die nagenoeg hetzelfde geweest zijn als de X low. Die fiets was echt langzamer als de M5 lowracer. Hoewel de zitpositie in grote lijnen wel vergelijkbaar was.
Een paar punten waarom de Baron naar mijn idee langzamer is;
- dubbele voorvork, met een extra vorkpoot in de wind, dat pootje is dan ook nog rond in tegenstelling tot het aeroprofiel van de M5
- de dubbele voorvork en standaard as maakt het voorwiel ook dubbel zo breed 100 tegen 50 mm.
- De m5 wielen hebben veel minder spaken 18 vs 32 of 36 en een veel hogere aero velg.
- Het standaard stuur van de m5 is een stuk smaller wat de handen en armen in een andere positie brengt, veel Baron rijders hebben er zelf een smaller stuurtje op gemaakt.
Er is denk ik geen andere Ligfietsfirma zo intensief met vermogensmetingen bezig geweest als M5. Daarin is jarenlang consequent door ontwikkeld. Zie ook het prototype van Niels.
Wedstrijdresultaten zeggen vooral wie er op dat moment, op dat parcours het snelste was, dat wil nog niet zeggen dat ze ook de snelste fiets hadden. Soms durven anderen gewoon nog net iets harder door een bocht, hebben ze minder last van chicanes, plaatsen ze op het juiste moment de demarage, of hebben ze gewoon betere benen/conditie.
Een paar punten waarom de Baron naar mijn idee langzamer is;
- dubbele voorvork, met een extra vorkpoot in de wind, dat pootje is dan ook nog rond in tegenstelling tot het aeroprofiel van de M5
- de dubbele voorvork en standaard as maakt het voorwiel ook dubbel zo breed 100 tegen 50 mm.
- De m5 wielen hebben veel minder spaken 18 vs 32 of 36 en een veel hogere aero velg.
- Het standaard stuur van de m5 is een stuk smaller wat de handen en armen in een andere positie brengt, veel Baron rijders hebben er zelf een smaller stuurtje op gemaakt.
Er is denk ik geen andere Ligfietsfirma zo intensief met vermogensmetingen bezig geweest als M5. Daarin is jarenlang consequent door ontwikkeld. Zie ook het prototype van Niels.
Wedstrijdresultaten zeggen vooral wie er op dat moment, op dat parcours het snelste was, dat wil nog niet zeggen dat ze ook de snelste fiets hadden. Soms durven anderen gewoon nog net iets harder door een bocht, hebben ze minder last van chicanes, plaatsen ze op het juiste moment de demarage, of hebben ze gewoon betere benen/conditie.