6 uren geleden
Dank voor de link Jeroen, dat blad kende ik niet, erg interessant!
Ik wil graag een lans breken voor ergonomie (de interactie tussen mens en omgeving). Ik ben geen racer maar ik begrijp de obsessie die sommigen hebben met efficiency, en volgens mij wordt vaak vergeten dat de combinatie van fiets en rijder uiteindelijk is waar het om gaat. Je kunt beide optimaliseren, maar als ze niet goed op elkaar aansluiten schiet het nog niet op. Ofwel: een 'snelle' fiets is op zichzelf weinig waard als de berijder er niet goed op past, zelfs als dat een 'snelle' fietser is. Zo zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen (lees vooral Invisible Women van Caroline Criado Perez!), maar ook individuele verschillen die een belangrijke rol spelen als het gaat om snelle combinaties van machine en mens.
Ik ben op mijn Baron op mijn vaste fietsbaan zo'n 5% sneller dan op de M5 Low Racer die ik eerst had. Ik vermoed dat de M5 de 'snellere' fiets van de twee is, maar met mijn korte benen pas ik stukken beter op de Baron, wat zich voornamelijk uit in soepelere acceleratie na bochten.
Ik wil graag een lans breken voor ergonomie (de interactie tussen mens en omgeving). Ik ben geen racer maar ik begrijp de obsessie die sommigen hebben met efficiency, en volgens mij wordt vaak vergeten dat de combinatie van fiets en rijder uiteindelijk is waar het om gaat. Je kunt beide optimaliseren, maar als ze niet goed op elkaar aansluiten schiet het nog niet op. Ofwel: een 'snelle' fiets is op zichzelf weinig waard als de berijder er niet goed op past, zelfs als dat een 'snelle' fietser is. Zo zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen (lees vooral Invisible Women van Caroline Criado Perez!), maar ook individuele verschillen die een belangrijke rol spelen als het gaat om snelle combinaties van machine en mens.
Ik ben op mijn Baron op mijn vaste fietsbaan zo'n 5% sneller dan op de M5 Low Racer die ik eerst had. Ik vermoed dat de M5 de 'snellere' fiets van de twee is, maar met mijn korte benen pas ik stukken beter op de Baron, wat zich voornamelijk uit in soepelere acceleratie na bochten.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane