(22-Jun-2025, 03:36 PM)365cycle schreef: Goed punt melle. Kleine toevoeging: Een snelle fietser is in een minder snelle positie vaak ook sneller. Er zijn zat rijders die door de bikefitter juist iets minder diep op een TT- of racefiets gezet worden, omdat ze dan behalve meer comfort ook meer ruimte om dieper te kunnen ademen hebben. Het aeroverlies wordt vaak gewoon prima gecompenseerd door de vermogenswinst.
Voor ons zou dat vlakker liggen zijn: Als je daardoor minder controle over je fiets hebt of gewoon minder lekker kan rijden is het vaak niet de moeite.
Inderdaad, op m'n mountainbike had ik erg lage aerobars gemonteerd, speciaal voor verharde wegen. Ik denk dat dit er deels voor gezorgd heeft dat er een zenuwknelling kwam ter hoogte van mijn linkerbeen. https://postimg.cc/cr1DtNLY
Vele jaren later een bikefitting laten doen en ze hebben mij daar een hoger stuur opgemeten. Ik dacht altijd hoe lager hoe beter, maar ik kan nu zeggen dat comfort toch echt veel belangrijker is, ik heb het gevoel van ook sneller te rijden dan voorheen. https://postimg.cc/kVwNm2Wp